مجمع تشخیص مصلحت نگذارد سناریوی برجام با CFT و پالرمو تکرار شود

بیش از ۲۵۰ دانشجوی انقلابی دانشگاه امیرکبیر ازرئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستند در مورد عضویت در CFT و پالرمو تصمیمی اتخاذ شود که موجبات اعتلای نظام و یاس دشمنان فراهم شده و از سناریوی برجامی‌ دیگر جلوگیری شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بیش از ۲۵۰ دانشجوی انقلابی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در نامه ای خطاب به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کردند: با در نظر گرفتن ملاحظات کارشناسی در مورد خطر جدی خودتحریمی و عدم‌تضمین مسئولین مربوطه، در مورد همکاری با سازمان FATF و عضویت در کنوانسیون CFT و پالرمو تصمیمی اتخاذ شود که موجبات اعتلای نظام جمهوری اسلامی و یاس دشمنان فراهم شده و از سناریوی برجامی‌ دیگر جلوگیری کنید.

متن این نامه به شرح زیر است:

« الَّذِینَ یَتَرَبَّصُونَ بِکُمْ فَإِن کَانَ لَکُمْ فَتْحٌ مِّنَ اللّهِ قَالُواْ أَلَمْ نَکُن مَّعَکُمْ وَإِن کَانَ لِلْکَافِرِینَ نَصِیبٌ قَالُواْ أَلَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَیْکُمْ وَنَمْنَعْکُم مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ فَاللّهُ یَحْکُمُ بَیْنَکُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَلَن یَجْعَلَ اللّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلاً

کسانی که همواره مراقب شما هستند اگر از جانب خدا فتحی نصیبتان شود میگویند مگر ما همراه شما نبودیم و اگر پیروزی نصیب کافران شود، میگویند: مگر نه آنکه بر شما غلبه یافته بودیم و مومنان را از آسیب رساندن به شما بازداشتیم؟ در روز قیامت خدا میان شما حکم می‌کند و او هرگز برای کافران به زیان مسلمانان راهی نگشوده است.

آیت الله آملی لاریجانی

رئیس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام

سلام علیکم

جنبش دانشجویی طی این 40 سال، خود را نسبت به یکایک مسائل انقلاب مسئول دانسته و هرجا خطری آرمانهای انقلاب را تهدید کرده، از هیچ اقدامی فروگذار نکرده است؛ از تسخیر لانه جاسوسی که امام بزرگوار ما آن را انقلاب دوم نامیدند تا واکنش نشان دادن به مذاکرات هسته ای و تجربه تلخ توافقنامه برجام.

اکنون که در حال نزدیک شدن به زمان تصمیم‌گیری مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره پیوستن جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون‌های پالرمو و cft و همچنین اتفاقات اخیر صحنه روابط بین‌الملل به خصوص رونمایی اتحادیه اروپا از کانال ارتباطات تجاری (instex) و وقاحت آنان درمشروط کردن مبادله غذا و دارو در قبال پذیرش لوایحFATF هستیم، حال باری دیگر خود را مسئول دانستیم تا برای آخرین بار نگرانی خود را نسبت به این موضوع بیان نماییم. البته این نخستین اعلام موضع جنبش دانشجویی نسبت به تصویب لوایح FATF نمی باشد به همین منظور دیگر ازذکر تمامی مستندات و مشکلات موجود در این لوایح سخن به میان نیاورده و تنها به اهم آن ها اشاره می کنیم.

نگاهی به کشورهای موسس گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، یعنی گروه 7، و انواع تهدیدات نرم و سختی که طی چهل سال گذشته علیه نظام اسلامی روا داشته و می‌دارند، خود بهترین دلیل آن است که به هر توصیه‌ای از جانب آنان باید با دیده تردید نگریست اما انجام دو توصیه این گروه که اکنون در دستور مجمع تشخیص مصلحت نظام است، یعنی پیوستن به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) و کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (cft)، به دلایل زیر مساوی است با خسارت محضی دیگر. این دلایل عبارت‌اند از:

1.ابتدایی ترین شرط پذیرفتن یک معاهده، استوار بودن آن به تضمین از طرف مقابل است؛ در تجربه برجام نیز به دلیل عدم وجود تضمینی با پشتوانه پس از اجرای تعهدات کشورمان طرف مقابل به تعهدات خود پایبند نماند؛حال آنکه تصور می شد تضمین وجود دارد. اما اینک وزیر امور خارجه به مورخه 15/7/97 در مجلس شورای اسلامی اعلام داشته است که هیج تضمینی پس از تصویب لوایح FATF مبنی برحل مشکلات وجود ندارد و صرفا تلاش بر این است که بهانه از دست آمریکا خارج شود. چه کسی می تواند ادعا کند، بهانه های دشمن تمامی دارد؟ مگر نه آنست که قرآن کریم در سوره مبارکه بقرة آیه۱۲۰ به پیامبر اکرم(ص) می فرماید «وَلَن تَرضى عَنکَ الیَهودُ وَلَا النَّصارى حَتّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم» هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد، تا به طور کامل تسلیم خواسته‌های آنها شوی و از آیین آنان پیروی کنی؟

حال باتوجه به نبود تضمین و امتداد داشتن بهانه های دشمن در این 40 سال آیا پذیرفتن این لوایح منطقی می باشد؟

2.یکی از چالشی ترین مشکلات وارد بر این لوایح ایجاد خود تحریمی در داخل کشور است. برخی واژه‌ها گرچه در ادبیات سیاست‌مداران بسیار مورد استفاده‌ قرار می گیرند، اما هرکس به فراخور هدف مطلوب خود معنی خاصی از آن واژه را مدنظر دارد. دو مسأله اساسی و خطرناک در این کنوانسیون ها تعریف گسترده و کلی از تروریسم و همکاری قضایی میان کشور ها برای مقابله با آنچه تروریسم اطلاق می کنند، است. در ماده 2 کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم تعریف اعمال و اقدامات تروریستی ارائه شده و در ماده 6 کنوانسیون نیز به کشور های عضو برای تدوین قوانین داخلی و تعریف تروریسم اختیارات می دهد و طبق همین اختیارات دولت آمریکا سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی، سپاه قدس و چند نهاد دیگر را مشمول دستور اجرایی 13224 کرده و می تواند در صورت پیوستن ایران به این کنوانسیون مطالبه همکاری قضایی و اطلاعاتی کند. در این صورت این نهاد های حساس در داخل کشور توسط خودمان محدود شده و قرار دادن چنین اطلاعاتی در اختیار آمریکا می تواند مانع دور زدن تحریم ها و هوشمند سازی تحریم ها شود.

3.کشور ما اولین کشوری نیست که در لیست سیاه FATF قرار گرفته است و پیش از این کشور ها برای خروج از این لیست به توصیه های گروه ویژه اقدام مالی FATF به عضویت در این کنوانسیون ها اقدام کرده اند. کره شمالی از 25جولای 2013 عضو کنوانسیون CFT و از 17 ژوئن 2016 عضو کنوانسیون پالرمو شده است اما تا کنون از لیست سیاه FATF خارج نشده است! پاکستان نیز در لیست خاکستری FATF قرار داشت و با تصویب و اجرای این کنوانسیون ها در مدت سه سال و ارائه گزارش در تاریخ 22می 2018 از این لیست خارج شد اما پس از گذشت تنها یک ماه به بهانه ای دوباره ذیل این لیست قرار گرفت!

حال سوال اینجاست؛ آیا ما از تجربه ی دیگر کشور ها عبرت خواهیم گرفت یا همان اشتباه را تکرار خواهیم کرد؟

4. یکی از اصلی ترین آرمان های انقلاب اسلامی استقلال و نفی نظام سلطه بوده و هست. کشورهای بسیاری در جهان هستند که متاسفانه همچنان در استضعاف فکری-فرهنگی به سر برده و از این رو خود را نیازمند می‌بینند که کدخداهای دهکده جهانی خط و مشی آنان را در عرصه های گوناگون تعیین کنند و از سوی دیگر ابرقدرت های جهانی نیز به دنبال این هستند که با استفاده از قوانین و ساختارهای جهانی در نظام تصمیم گیری کشورهای جهان نفوذ کنند. از این رو ست که کنوانسیون ها و پیمان های بین المللی شکل گرفتند. حال آنکه جمهوری اسلامی معتقد است که سرنوشت ملت مسلمان را باید خود ملت تعیین کند. بحمدالله در زمینه موارد مطرح شده نیز مجلس شورا اسلامی قوانین مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم را تصویب و اصلاح کرده است، حال چه نیازی به قوانینی است که دیگران آماده کرده اند و ما فقط باید آن ها را امضا کنیم؟

گویی هنوز پس از گذشت چهار دهه روحیه بله قربان گویی نسبت به قدرتمندان جهان در برخی مسئولین مانده است.انقلاب ما مظهر جهانی نه شرقی نه غربی ست. امام و رهبر ما کسی ست که معتقد است آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. حال برخی مسئولین ما را چه شده که هر آن منتظر عنایتی تحقیر کننده از جانب استکبار و ایادی آن هستند؟ مسئولینی که باید پرچم لا اله الا الله را بر قلل رفیع کرامت در سر تاسر جهان به اهتزاز در آورند هر از چند گاهی با یک لبخند شیطان بزرگ فریب خورده و دین و دنیای خود می بازند؛ اگر از این غصه بمیریم سزاواراست. لکن قطعا رهبری و مردم حاضر در صحنه باز هم راه را به مسئولین نشان خواهند داد.

در پایان با تشکر از مواضع انقلابی برخی اعضاء مجمع تشخیص مصلحت در هفته‌های گذشته در مخالفت با پیوستن به این لایحه های استعماری، امید داریم که به فضل خدا مجمع تحت ریاست جنابعالی در اولین نقش‌آفرینی مهم خود به عنوان ریاست مجمع تشخیص مصلحت، جانب مصلحت نظام و ملت را بگیرد و نه جانب مصلحت عده‌ای مسئول خسته و خودباخته‌ی در برابر غرب که یاری خداوند با صبرکنندگان بر مشکلات و سختی‌هاست.

انتهای پیام/

کد خبر: 996265

وب گردی

وب گردی