توانایی زنبورها در انجام محاسبات ساده ریاضی

محققان کشف کرده اند که زنبورها می توانند عملیات ریاضی ساده انجام دهند. بنابراین، ما می توانیم رابطه بین اندازه مغز و قدرت را درک کنیم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز و به نقل از « www.sciencedaily.com»، محققان کشف کرده اند که زنبورها می توانند عملیات ساده ریاضی را انجام دهند. بنابراین، ما می توانیم رابطه بین بزرگی مغز و قدرت آن را بهتر بررسی و درک کنیم. با توجه به یافته ها، مشخص شد که زنبورها می توانند مفهوم صفر را درک کنند، محققان استرالیایی و فرانسوی با انجام یک آزمایش برای بررسی توانایی زنبورها در جمع و تفریق، به اطلاعات جدیدی دست پیدا کردند.

حل مسائل ریاضی نیازمند یک مفهوم پیچیده شناختی است و علاوه بر آن نیاز به، به حافظه سپردن ارقام ، فرا گرفتن قوانین محاسباتی پیچیده و حافظه کوتاه مدت دارد.

اگر زنبور عسل بتواند عملیات های اساسی ریاضی را در مغز مینیاتوری خود انجام دهد، سرعت یادگیری هوش مصنوعی با الهام گرفتن از آن بهبود می یابد.

براساس تحقیقات انجام شده به سرپرستی دانشگاه « RMIT» ملبورن در استرالیا، زنبورها می توانند رنگ هایی را که از به عنوان نشانه هایی برای جمع و تفریق استفاده میشد را یاد بگیرند و همچنین می توانند از آن برای حل برنامه های محاسباتی استفاده کنند.

«آدرین دایر» از « RMIT» گفت :« عملیات عددی مانند جمع و تفریق پیچیده است، زیرا آنها نیاز به دو سطح پردازش دارند.»

«دایر» افزود: « شما باید بتوانید قوانین محاسباتی را در حین جمع و تفریق در حافظه بلند مدت خود نگه دارید، در حالی که در ذهنتان مجموعه ای از اعداد داده شده را در حافظه کوتاه مدت خود پردازش می کنید.»

« علاوه بر این، زنبورهای ما از حافظه کوتاه مدت خود برای حل مسائل ریاضی استفاده می کردند، بعد از اینکه زنبورها علامت جمع و تفریق را با استفاده از مفاهیم انتزاعی فرا گرفتند از آنها به جای مفاهیم بصری استفاده شد. یافته های ما نشان می دهد که شناخت عددی پیشرفته ممکن است در طبیعت بسیار شایع تر از آنچه قبلا تصور می شد، باشد.

»

در حال حاضر تحقیق در مورد اینکه آیا حیوانات مفاهیم ریاضی را بلد هستند یا می توان به آنها این مفاهیم را به آموخت ادامه دارد. اکثر گونه های حیوانی تفاوت میان مقدار ها را درک می کنند و از آن هنگام تغذیه، تصمیم گیری و حل مسائل استفاده می کنند. اما شناخت عددی، مانند تعداد دقیق و عملیات محاسباتی، نیازمند یک سطح پیچیده تر پردازش است.

مطالعات قبلی نشان میدهد برخی از پستانداران،پرندگان،نوزادان و حتی عنکبوت ها می توانند جمع و تفریق را انجام دهند.تحقیقات جدید که در مجله « Science Advances» منتشر شده ، زنبورها را به این لیست اضافه کرده است.

مدرسه ای برای زنبورها. زنبورهای عسل آموزش چگونه داده می شوند

این تحقیق توسط « اسکارلت هاوارد » دانشجوی دوره دکترا در آزمایشگاه « BIDS» صورت گرفته و در آن از مازهایی به شکل «Y» استفاده شده است.

اگر زنبور انتخاب درستی در ماز انجام دهد، آب شکر به عنوان پاداش دریافت می کند و اگر انتخاب اشتباه بود، محلولی حاوی مزه تلخ را دریافت می کند.

اگر زنبورها منبع غذایی خوبی پیدا کنند دوباره به همان محل بازمی گردند و به یادگیری ادامه می دهند.

هنگامی که یک زنبور عسل به ورودی ماز میرسد، آنها مجموعه ای از عناصر بین 1 تا 5 را بصورت شکل می بینند.

اگر شکل آبی باشد این به معنی است که زنبور باید عمل جمع را انجام دهد و شکل زرد به معنی تفریق است.

پس از مشاهده شماره اولیه، زنبور عسل از یک سوراخ به یک اتاق تصمیم گیری می رود که در آن می تواند به طرف چپ یا راست ماز پرواز کند.

یک طرف یک راه حل نادرست برای این مسئله است و طرف دیگر راه حل صحیح و این به معنی انتخاب بین یک و منفی یک است.در طول آزمایش برای جلوگیری از حرکت زنبور در یک مسیر یکسان در طول ماز، جواب صحیح به صورت موردی تعویض می شد .

در آغاز آزمایش، زنبورها انتخاب های تصادفی انجام می دادند تا اینکه بتوانند راحل مسئله را پیدا کنند. در نهایت، بعد از بیش از 100 آزمون یادگیری که 4 تا 7 ساعت طول کشید، زنبورها دریافتند که آبی به معنای +1 است، در حالی که زرد به معنای -1 است. سپس زنبورها توانستند قوانین را به اعداد جدید اعمال کنند.

« اسکارلت هاوارد » گفت که توانایی انجام ریاضیات پایه ای در شکوفایی جوامع بشری از لحاظ تاریخی تاثیر گذار بوده است و شواهدی وجود دارد که مصری ها و بابلیان در حدود 2000 سال قبل از میلاد از ریاضی استفاده می کردند.

او افزود:« این روزها، کودکان یاد می گیرند که علامت جمع به این معنی است که شما باید دو یا چند عدد را جمع کنید، در حالی که نماد منفی بدین معنی است که باید عمل تفریق انجام شود.»

«یافته های ما نشان می دهد یادگیری مفاهیم پیچیده ریاضی به عنوان یک زبان برای بسیاری از مغزها امکان پذیر است و همچنین به ما نشان می دهد که کدام فرهنگ ها در پیشرفت علم ریاضی سهیم بوده اند.»

انتهای پیام/

کد خبر: 996267

وب گردی

وب گردی