بعد از جوش آوردن موتور خودرو چه کنیم؟

حتی در هوای خنک پاییز و زمستان ممکن است خودروی شما جوش بیاورد. وقتی خودرو جوش آورد، در واقع دمای موتور به مقدار زیادی بالا رفته و ممکن است دچار آسیب جدی شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ اولین پیشنهاد این است که با رعایت نکاتی نظیر بازرسی مرتب سیستم خنک‌کاری، تعویض دوره‌ای ضدیخ و… از بروز چنین اتفاقی جلوگیری کنید. اما به هر ترتیب اگر خودرویتان جوش آورد، این نکات را مد نظر داشته باشید:

خودرو را خاموش کنید

وقتی خودرویتان جوش می‌آورد، در اولین قدم آن را خاموش کنید، کاپوت را بالا بزنید و اجازه دهید خنک شود. دقت کنید که خودروهای امروزی مجهز به فن برقی هستند و در بسیاری از خودروها این فن حتی پس از خاموش‌شدن خودرو در صورت نیاز روشن می‌ماند.

به هیچ عنوان درب رادیاتور را باز نکنید

به هیچ عنوان نباید درب رادیاتور را باز کنید. باز کردن درب رادیاتور در این شرایط، باعث می‌شود تا آب جوش و بخار آب با فشار به بیرون بپاشد. در این صورت، خطر سوختگی جدی وجود دارد.

قبل از اینکه دست به کاری بزنید، صبر کنید موتور خنک شود

در حالت عادی خودروی شما مجهز به چراغ هشدار و سوپاپ اطمینان است. وقتی موتور شروع به داغ شدن می‌کند، قبل از اینکه آسیبی به قطعه‌ای وارد شود، احتمالا با چندین چراغ هشدار مواجه می‌شوید. در هر صورت قبل از اینکه خودرو خنک شود، شما نمی‌توانید به هیچ یک از مشکلاتی که خودرو اعلام کرده، رسیدگی کنید.

مایع خنک‌کننده/ضدیخ را پر کنید

برای پر کردن رادیاتور از آب و ضدیخ با نسبت توصیه‌شده توسط کارخانه استفاده کنید. وقتی همه چیز به قدر کافی خنک شد و تقریبا به دمای محیط رسید، درب رادیاتور را باز کنید و ضدیخ تازه در آن بریزید. توصیه می‌شود برای باز کردن درب رادیاتور خودرویی که جوش آورده، حتما از یک دستمال ضخیم و چند لایه استفاده کنید تا در صورت نیاز، پاشش آب و بخار مهار شود.

به دنبال نشتی، انسداد و ترکیدگی مجاری آب بگردید

موتور در حالت عادی جوش نمی‌آورد. پس حتما یک اشکالی در سیستم وجود دارد. به دنبال نشتی یا اشکال مشابهی بگردید که موجب این اتفاق شده است. به طور معمول، یا نشتی رخ داده، یا ترموستات خراب شده و مسیر آب را مسدود کرده است. این‌ها دو مورد از شایع‌ترین ایراد‌های سیستم خنک‌کاری هستند. در یک خودروی نسبتا قدیمی این موارد را به راحتی می‌توانید بررسی کنید، اما در خودروهای جدید نیاز به یک متخصص فنی خواهید داشت.

اما مهم نیست خودرویتان جدید یا قدیمی باشد. این قانون همیشه پابرجاست: اول صبر کنید تا موتور خنک شود.

مراقب نشانگر دمای موتور (آمپر آب) باشید

وقتی خودروی شما یک بار جوش می‌آورد، ممکن است این اتفاق مجددا نیز تکرار شود. حتی اگر خودرو را تعمیر کردید، باز هم ممکن است ایراد به طور کامل برطرف نشده باشد. به طور کلی همیشه نگاهتان به آمپر آب باشد. هر زمان که موقعیت آن از حدود مجاز عبور کرد، در یک محل مطمئن توقف کنید و صبر کنید تا خنک شود.

تجهیزات ایمنی در خودرویتان داشته باشید

همیشه یک بسته شامل ضدیخ، جعبه ابزار، پتو، چراغ قوه، غذای خشک و آب در خودرو داشته باشید. ممکن است به آن نیاز پیدا کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 996268

وب گردی

وب گردی