سامانه‌های جدید آموزشی  در دانشگاه آزاد و چگونگی فعالیت آنها

در جهت ارتقای کیفیت، انسجام بخشی و استاندارد کردن فعالیت‌های آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی ۵ سامانه مهم در معاونت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، تدوین و راه‌اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی برنامه‌‌‌های بسیاری را در جهت تحولات مثبت و روبه رشد این دانشگاه از زمان سکانداری در نظرگرفته که یکی از این برنامه‌ها ایجاد سامانه‌‌های منسجم در امور مختلف دانشگاه است. برهمین مبنا و در جهت ارتقای کیفیت، انسجام بخشی و استاندارد کردن فعالیت‌های آموزشی ۵ سامانه مهم در معاونت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، تدوین و راه‌اندازی شده است.

سامانه‌های جذب هیات علمی، اطلاعات هیات علمی، ساماندهی استادان حق التدریس، نظارت و ارزیابی، کمیسیون موارد خاص آموزشی "سیماد" در جهت ارتقای کیفیت‌ در دانشگاه آزاد، تدوین و راه‌اندازی شده‌اند که مشروح فعالیت هریک از این سامانه‌ها به شرح زیر است:

سامانه جذب هیات علمی‌

فراخوان جذب ۹۷ عضو هیات علمی در قالب این سامانه به نشانی https://sajed.iau.ir فعال و ثبت‌نام در این سامانه انجام می‌‌‌شود. در این سامانه امکان ویرایش اطلاعات متقاضیان نیز فراهم شده و از طریق این سامانه، اطلاعات داوطلبان به هیات‌های اجرایی جذب استان‌ها منتقل خواهد شد.

سامانه اطلاعات هیات علمی

در سامانه اطلاعات هیات علمی به نشانی https://sahem.iau.ir اطلاعات کامل اعضای هیات علمی به طور جامع درج شده و قابل دسترسی است همچنین امکان دسترسی به اطلاعات تحصیلی و علمی، فعالیت آموزشی از نظر تعداد کلاس، واحد درسی و فعالیت تحقیقاتی از طریق این سامانه فراهم شده است.

از طریق سامانه اطلاعات هیات علمی، امکان نظارت بر میزان فعالیت آموزشی و تعداد واحد تخصیص یافته در هر نیمسال تحصیلی نیز فراهم شده است.

سامانه ساماندهی استادان حق التدریس

با توجه به اینکه، هر ساله بین ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر در واحدهای مختلف و از سطوح کارشناسی تا دکتری به صورت حق التدریس با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری دارند یکی از مشکلات عمده در این زمینه، عدم بررسی کامل صلاحیت علمی و عمومی این افراد بود، به همین دلیل، شرایط و سطح علمی دروس ارائه شده بسیار متفاوت و غیر استاندارد بود. براین اساس و با تصمیم هیات مرکزی جذب، سامانه جدیدی به نام ساماندهی استادان حق التدریس به نشانی https://sajed.iau.ir طراحی و از شهریورماه ۹۷ به تدریج اطلاعات متقاضیان حق التدریس در سامانه بارگذاری شد.

سامانه نظارت و ارزیابی

با راه اندازی سامانه نظارت و ارزیابی به نشانی https://sajed.iau.ir در معاونت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، در شرایط تفویض اختیار به واحدهای دانشگاه‌ها و استان‌ها، یکی از وظایف مهم حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی اعمال نظارت دقیق بر فعالیت اعضای هیات علمی و واحدهای دانشگاهی است.

در همین راستا، یک سامانه جدید با سوالات استاندارد طراحی شده که در کلیه واحدهای دانشگاهی در یک زمان مشخص و به صورت سامانه‌ای، فرم‌های ارزیابی توسط دانشجویان تکمیل می‌شود. همچنین ارزیابی اعضای هیات علمی توسط گروه آموزشی و دانشکده‌ها نیز به طور مستقل انجام خواهد شد.

بدون شک، نتایج ارزیابی در جهت بهبود کیفیت آموزشی به صورت ترمی و سالی به اعضای هیات علمی ابلاغ می‌شود و این نتایج به صورت استاندارد برای مراحل تمدید قرارداد، ارتقاء یا تبدیل وضعیت اعضای هیات علمی مورد استفاده قرار می‌‌‌گیرد.

سامانه کمیسیون موارد خاص آموزشی "سیماد"

به منظور تسریع در رفع موانع و مشکلات دانشجویان با ساختار سازمانی سه سطحی(کمیسیون سطح ۱ "سازمان مرکزی"، کمیسیون سطح ۲ "استان" و کمیسیون سطح ۳ "واحد دانشگاهی") و به دلیل مشکلاتی چون عدم تسلط کارشناسان حوزه آموزش واحدهای دانشگاهی به موضوعات بیان شده در بخشنامه‌ها، زمان‌‌بر بودن مکاتبات مربوطه، عدم امکان پیگیری درخواست توسط دانشجو، عدم وجود نظارت دقیق بر حسن اجرای کمیسیون‌های سطوح دو و سه و تعدد منابع(آیین نامه بخشنامه و ... ) مورد نیاز به منظور تصمیم گیری درخصوص یک موضوع خاص، سامانه سیماد به نشانی https://simad.iau.ac.ir طراحی شد.

فراهم شدن امکان ثبت درخواست و پیگیری آن توسط دانشجو، تسریع و تسهیل روند بررسی درخواست‌ها، عدم امکان ثبت درخواست متقاضیان فاقد سند پذیرش، هوشمند بودن سامانه، اعمال کنترل‌های چندگانه، فراهم شدن امکان نظارت بر درخواست‌های ثبت شده از طریق استان و سازمان مرکزی و حذف تهیه صورتجلسه، ابلاغ آراء و مکاتبات اداری زمان‌بر از جمله مهم‌‌‌ترین مزایای راه اندازی سامانه سیماد است.

سامانه ساجد

سامانه ساجد به نشانی https://sajed.iau.ir سامانه جامع آمایشی دانشگاه آزاد اسلامی است که ارزیابی برنامه‌های درسی واحدها و مراکز دانشگاهی از نقطه نظر اجرای رشته‌های تحصیلی در قالب طرح آمایش دانشگاه طراحی و پیاده­ سازی شده.

این سامانه امکان ارائه نمای کاملی از وضعیت اجرای هر یک از رشته گرایش­‌های تحصیلی را در یک نمای کلی داشته و این امکان را فراهم می­‌آورد تا بتوان تصمیم­‌گیری صحیح­‌تری در رابطه با وضعیت موجود آموزشی هر یک از واحدها و مراکز دانشگاهی به دست آورد.

درجه واحد دانشگاهی، سابقه اجرای یک رشته گرایش در مقاطع کارشناسی یا تحصیلات تکمیلی، اعضای هیات علمی مرتبط با رشته، فاصله واحدهای دانشگاهی، ظرفیت پذیرش و ثبت نام هر یک از رشته گرایش‌ها و امتیاز واحدها و مراکز دانشگاهی براساس شاخص‌های مختلف، مزیت‌های استانی و منطقه‌ای مولفه­‌هایی است که در این سامانه لحاظ شده است.

گفتنی است، در راستای سیاست‌های کلان دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص اجرای نظام دانشگاه الکترونیک و مدیریت و نظارت برخط اطلاعات، دانشگاه آزاد با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه و با تکیه بر توان متخصصان داخلی به منظور استقلال در توسعه زیرساخت‌‌ها وگام نهادن در مسیر دانشگاه الکترونیک و هوشمند، اقدام به طراحی و پیاده سازی سامانه یکپارچه دانشگاه آزاد اسلامی (ساجد) نموده است تا از یک طرف خودباوری و عزت نفس را برای نیروهای انسانی خود به ارمغان آورد و از سوی دیگر پرچم این دانشگاه را همچون پرچم سرافراز جمهوری اسلامی در قله رفیع علم برافراشته باشد.

از این رو معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی به منظور کنترل بر خط فعالیت‌‌های مالی جهت بهینه مصرف کردن این منابع، توسط واحدهای دانشگاهی که این مهم نشات گرفته از اقتصاد مقاومتی می‌باشد نسبت به طراحی سامانه ساجد اقدام نموده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 996305

وب گردی

وب گردی