اوباما به‌دلیل مذاکرات با ایران درباره بمباران سوریه فریبکاری می‌کرد

رئیس سابق استخبارات عمومی عربستان سعودی اظهار داشت، دولت پیشین آمریکا در اقدام نظامی علیه سوریه، به‌دلیل مذاکرات با ایران درباره پرونده هسته‌ای این کشور، فریبکاری می‌کرد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ شاهزاده «بندر بن‌سلطان» رئیس پیشین استخبارات عربستان سعودی، در گفت‌وگو با پایگاه خبری «ایندیپندنت عربی» اظهار داشت، دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری سابق آمریکا برای اقدام نظامی در سوریه به‌دلیل مذاکرات با ایران درباره پرونده هسته‌ای آن، فریبکاری می‌کرد.

بندر بن‌سلطان تصریح کرد، همپیمانان واشنگتن شوکه شدند زمانی که بعداً مشخص شد که دستاوردهای ایران در سوریه به‌دلیل مذاکرات اوباما با تهران درباره پرونده هسته‌ای بوده است.

این شاهزاده سعودی گفت: «دریافتیم که او در آن زمان با ایران بر سر برنامه‌ هسته‌ای آن مذاکره می‌کند و نمی‌خواهد دست به اقدامی بزند که این مذاکرات را بر هم بزند در حالی که طرف ایرانی امیدوار به لغو تحریم‌ها بود».

او در ادامه گفت: «اوباما از عقب‌نشینی ایرانی‌ها از مذاکرات هسته‌ای نگران بود، موضوع عجیب این بود که فرانسه و انگلیس هواپیماهای نظامی به قبرس اعزام کرده بودند تا در اقدام نظامی مشترک و فراگیر با ایالات متحده، اهداف شیمیایی سوریه و برخی دیگر را بمباران کنند».

رئیس پیشین استخبارات عمومی عربستان سعودی افزود: «آمریکایی‌ها گفتند که آنها در (جمع‌آوری) داده‌های اطلاعاتی، پشتیبانی و هدف قرار دادن تأسیسات شیمیایی مشارکت خواهند کرد».

شاهزاده بندر خاطرنشان کرد که «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه وقت سعودی از واکنش اوباما و فریبکاری او غافلگیر شد. او در گفت‌وگوی تلفنی‌اش با اوباما، گفت: «نمی‌توانم باور کنم که روزی را خواهم دید که رئیس ایالات متحده آمریکا به من دروغ می‌گوید.»، در حالی که اوباما تلاش می‌کرد از موضع خود دفاع کند.

این مقام سابق سعودی عنوان داشت، خطوط قرمزی، که کاخ سفید بارها برای «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه ترسیم کرده بود صرفاً شانتاژ رسانه‌ای بود.

او همچنین فاش کرد که در آن زمان، اعتماد میان ریاض و واشنگتن، به‌دلیل مبهم بودن موضع اوباما درقبال ایران و رئیس‌جمهوری سوریه در حال کمرنگ شدن بود و همین امر باعث می‌شد مسئولان سعودی نسبت به تمامی تحرکات دولت آمریکا مردد باشند.

تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 996324

وب گردی

وب گردی