نابودی زیستگاه ببر بنگال براثر تغییرات اقلیمی

پژوهشگران معتقدند تغییرات اقلیمی، افزایش سطح آب دریاها،‌ پیشرفت‌های صنعتی و شکار مضاعف ممکن است تا سال ۲۰۷۰، به نابودی زیستگاه ببرهای بنگال منجر شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانشمندی از دانشگاه جیمز کوک می‌گوید آخرین سکونتگاه ساحلی شکارچی معروف، ببر بنگال، درخطر است وتغییرات اقلیمی و افزایش سطح آب در ۵۰ سال آینده، شاید به نابودی آن بینجامد. پروفسور بیل لارنس، یکی از نویسندگان این پژوهش می‌گوید:

کمتر از ۴،۰۰۰ قلاده ببر بنگال در دنیا وجود دارد. این تعداد واقعا برای بزرگ‌ترین گربه‌ی روی زمین ناچیز محسوب می‌شود. در گذشته، تعداد این حیوان بسیار بیشتر بود و اکنون، اکثرشان در مناطق کوچکی از هند و بنگلادش زندگی می‌کنند.

دکتر شریف موکول، استادیار دانشگاه استقلال بنگلاش می‌گوید: منطقه‌ی سانداربان بنگلادش و هند بیش از ۱۰،۰۰۰ کیلومترمربع است که بزرگ‌ترین جنگل مانگروی دنیا و مهم‌ترین منطقه برای زندگی ببر بنگال به‌شمار می‌رود.

هولناک‌ترین بخش ماجرا اینجا است که تحلیل‌های ما نشان می‌دهند زیستگاه‌ ببرها در سانداربان تا سال ۲۰۷۰ کامل نابود خواهد شد.

پژوهشگران از شبیه‌ساز‌های کامپیوتری استفاده کردند تا وضعیت آینده‌ی منطقه‌ی پایین‌دست سانداربان برای زندگی ببرها و گونه‌های شکاری آن‌ها را ارزیابی کنند. برای این منظور آن‌ها برآوردهای روندهای آب‌و‌هوایی به‌دست‌آمده از مجمع بین‌المللی تغییرات اقلیمی را به‌کار بردند و عواملی همچون رویدادهای شدید آب‌و‌هوایی و افزایش سطح آب دریا را بررسی کردند. پروفسور لارنس می‌گوید:

سانداربان نه‌تنها تحت‌تأثیر تغییرات اقلیمی،‌ بلکه زیر فشار روزافزون پیشرفت‌های صنعتی و ساخت جاده‌های بیشتر و شکار مضاعف نیز قرار دارد. به‌همین‌دلیل، دست‌اندازی زیادتر انسان‌ها به این منطقه، بدترشدن وضعیت آب‌و‌هوایی و درنتیجه، افزایش سطح آب دریا تأثیر بسیار منفی روی ببرها گذاشته است.

بااین‌حال، پژوهشگران همچنان تأکید می‌کنند امیدهایی وجود دارد. لارنس اشاره می‌کند:هرچه حفاظت از سانداربان ازطریق مناطق حفاظت‌شده و کاهش شکار غیرقانونی افزایش یابد، انعطاف بیشتری دربرابر رویدادهای شدید آب‌و‌هوایی آینده و افزایش سطح آب دریاها به‌وجود خواهد آمد.

دکتر موکول می‌گوید: تحلیل‌های ما تصویری اولیه از واقعه‌ای است که در آینده رخ خواهد داد؛ البته اگر اکنون مراقبت و محافظت از ببرهای بنگال و زیستگاه‌های حیاتی‌شان را شروع نکنیم. هیچ مکانی شبیه به سانداربان روی زمین باقی نمانده و چنانچه می‌خواهیم حیوانات شگفت‌آوری، مانند ببر بنگال، بختی برای ادامه‌ی زندگی داشته باشند، باید مواظب این اکوسیستم‌ مهم باشیم.

منبع : https://www.sciencedaily.com/releases/2019/02/190211105400.htm

انتهای پیام/

کد خبر: 996342

وب گردی

وب گردی