آیا ربات‌ها انسان‌ها را بیکار می‌کنند؟

همزمان با توسعه فناوری ربات‌ها، هوش مصنوعی و توسعه نقش آفرینی ابهامات زیادی در خصوص سرنوشت انسان در آینده مطرح شده است که بسیاری معتقدند علاوه بر اینکه انسان عاملی حذف نشدنی است، با برنامه ریزی دقیق و مناسب انسان ها و ربات ها می توانند در کنار یکدیگر نقش خود را ایفا کنند.

به گزارش گروه علم‌وفناوری ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری شبکه الجزیره، 5 نفر از کارشناسان فعال در زمینه منابع انسانی و فناوری های جدید از این مسئله پرده برداشتند که پیشرفت های تکنولوژیک و هوش مصنوعی به فرصت های اقتصادی و اجتماعی انسان در آینده لطمه ای وارد نخواهد کرد.

این کارشناسان همزمان با هشدارهای موجود در خصوص افزایش فقدان امنیت و بیکاری و کاهش استعدادهای انسانی به دلیل به وجود آمدن امکان جایگزینی ربات ها با انسان در بسیاری از زمینه ها نسبت به این مسئله دیدگاهی کاملاً مثبت دارند.

انریکه زامورانو طی مقاله ای در روزنامه اسپانیایی « ال کونفیدینسیال» نوشت: تأثیر هوش مصنوعی بر بازار کار در دهه های آینده موضوعی است که در زمان حاضر مناقشات زیادی را به دنبال داشته است.

وی افزود: بسیاری از سوالات در خصوص تغییرات ایجاد شده در زمینه مشاغل در سال های آینده مطرح بوده و تردیدهایی زیادی در مورد فرصت های شغلی برای انسان ها در آینده نزدیک وجود دارد.

این کارشناس ادامه داد: این مسئله سوالات زیادی را مطرح می کند که از جمله آنها این است که آیا ربات ها می توانند به نظام بازنشستگی کمک کرده و ثروتی تولید نمایند که به در آمدهایی اساسی در سراسر جهان منجر شود؟

ایلینا سانز مدیر عامل منابع انسانی شرکت بیمه «مفره» اسپانیا معتقد است ربات ها هرگز جایگزین نیروی انسانی نمی شوند و تنها می توانند در انجام ماموریت های روزانه و تکراری به ایفای نقش بپردازند در حالی که انسان در آینده وظایفی که انجام آنها نیازمند ابتکار فراوان است را همچنان بر عهده خواهد داشت.

وی افزود: مسئله اصلی در این گونه هشدارها در مورد تغییرات و اجرای تحولات داخلی به سر سختی دانشگاه ها و شرکت ها برای دریافت اطلاعات و مهارت های جدید و انتقال آنها باز می گردد چرا که تغییر همیشه بر محور اشخاص صورت می پذیرد و نه ربات ها.

این دیدگاه با گزارش اخیری که مجمع جهانی اقتصاد در خصوص «آینده مشاغل در سال 2018» منتشر کرد مطابقت دارد؛ چرا که در این گزارش بحران در بخش های بانکداری تجاری و برخی مشاغل دیگر را پیش بینی شده است.

سانز در خصوص مشاغل جدید معترف است که هنوز به دنبال پرونده های سنتی و عادی وکلا، مهندسان و کارشناسان است؛ اما هم اکنون با موج جدیدی از مشاغل مرتبط با حوزه دیجیتالی مواجه شده است.

وی گفت: این مشاغل جدید به دانشمندان ریاضی متخصص در آمار‌گیری و تحلیلگران اطلاعات نیز مربوط می شود؛ اما آنچه بیشتر موجب تعجب می شود آنکه حوزه زبانشناسی نیز که ابتدا از گزینه های زیادی برخوردار نبودند هم‌اکنون اهمیت فوق‌العاده ای یافته‌اند.

آنتونیو اورتگا مدیر عامل گروه «بانکیا» که به ارائه خدمات بانکداری در اسپانیا می پردازد و اهمیت زیادی برای رشته تحصیلی افراد و رسانه ها و تکنولوژی قائل است به ضرورت تفکر افراد در نقاط قوت خود و سخت کوشی برای ابداع پروژه های جدید به جای راحت طلبی فرا خواند.

پیلار بانس مدیر منابع انسانی شرکت جهانی و چند ملیتی «آی بی ام» متخصص در امور فناوری و ارائه خدمات مشاوره ای تاکید کرد مشکل به جنگ میان انسان و ربات مربوط نمی شود.

وی به اجرای روش های یادگیری مستمر، افزایش توان انسانی، بهبود تاثیر گذاری اشخاص در نهادها و سرعت بخشیدن به همراهی کردن با تغییرات متوالی در توسعه فناوری فراخواند.

اینیگیو ساگاردوی وکیل و عضو سندیکای وکلای مادرید می گوید: اتحادیه ها و صاحبان کسب و کار باید به دنبال ایجاد روندی جهت تشویق افراد برای دستیابی به راه حل هایی سازگار و انعطاف پذیر با روش های جدید کاری باشند.

وی معتقد است جوانان در مصاحبه های کاری بیشتر به دنبال اطلاع یافتن از جوانب کار هستند و معمولاً سوالاتی در خصوص علایق شخصی خود و چارچوب های مطرح شده شرکت ها در پایگاه های اینترنتی آنان مطرح می کنند و زیاد به اصل کاری که انتخاب می کنند توجه ندارند و این می تواند در نحوه نقش آفرینی انسان تاثیر گذار باشد، بنابر اعلام پایگاه اینترنتی «تریپ ادویزر» افرادی که وارد بازار کار می شوند معمولاً در پی شغلی هستند که به مدت دو یا سه سال با آنها قرار داد کاری امضا کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 996368

وب گردی

وب گردی