سامانه‌های پژوهشی دانشگاه آزاد و چگونگی فعالیت آن‌ها

طرح پایش در قالب 40 چالش اصلی و در جهت حل مسائل کشور برای ارائه موضوع پایان نامه، به استادان و دانشجویان معرفی می شود که در کنار سامانه پایش، راه‌اندازی سامانه پژوهش‌‌‌یار، نقش تکاملی در توسعه امور پژوهشی دارد و به نوعی پیش نیاز آن محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی برنامه‌‌‌های بسیاری را در جهت تحولات مثبت و روبهرشد این دانشگاه از زمان سکانداری در نظرگرفته که یکی از این برنامه‌ها ایجاد سامانه‌‌های منسجم در امور مختلف دانشگاه است. برهمین مبنا و در جهت ارتقای کیفیت، انسجام بخشی و استاندارد کردن فعالیت‌های پژوهشی دو سامانه مهم در امور پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی، تدوین و راه‌اندازی شده است.

مهم‌‌‌‌‌ترین گام دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر ارتقای امور پژوهشی در زمان ریاست جدید دانشگاه شکل گرفته و راه‌‌‌اندازی سامانه پایش و پژوهشیار بزرگترین گام در راه تعالی امر پژوهش و توسعه آن در این دانشگاه است. بدون شک، سامانه پایش انقلابی بزرگ در ساماندهی امور پژوهشی و انسجام پایان‌نامه‌‌‌های ارائه شده در دانشگاه آزاد خواهد شد که زمینه‌‌ساز تحولی بزرگ در حل مسائل کشور است.

سامانه پایش

سامانه پایش دانشگاه آزاد اسلامی در تاریخ 6 آذر ماه 97 با ایجاد شبکه تحقیق، یکی از اولویت‌های این دانشگاه است که با رونمایی از این طرح، پشتوانه نرم‌افزاری ایجاد شد تا همه استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، صنعتگران و پژوهشگران در سراسر کشور بتوانند در قالب نظام موضوعات، به یکدیگر متصل شوند.

طرح پایش (پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای) سامانه یکپارچه‌‌ای است که قرار است تمامی پروپوزال‌های دانشگاه آزاد اسلامی در آن ارائه و موضوعات پژوهشی که اولویت‌های کشور است، در قالب 40 چالش اصلی و در جهت حل مسائل کشور به استادان و دانشجویان معرفی شود. دانشجویان و پژوهشگران می‌توانند با مراجعه به این سامانه از بین ۵هزار و ۳۶۹ عنوان موضوع تحقیقاتی که در قالب ۹۴۴ برنامه پژوهشی ارائه می‌شود، موضوع پایان‌‌‌نامه خود را انتخاب کنند.

سامانه پژوهش‌یار

در کنار سامانه پایش، راه‌اندازی سامانه پژوهش‌‌‌یار، نقش تکاملی در توسعه امور پژوهشی دارد و به نوعی پیش نیاز آن محسوب می‌شود، سامانه پژوهش‌‌یار یک سامانه جامع محسوب می‌شود که علاوه بر امور مربوط به پایان‌‌نامه‌‌ها، کلیه فرآیندهای پژوهشی را هم تحت نظر خود قرار می‌‌دهد و بسترساز مناسبی برای تحقق اهداف مرتبط با سامانه پایش است. همه امور مرتبط با طرح‌‌هـــــای تحقیقاتی شامل ارسال، بررسی، داوری، کارشناسی، عقد قرارداد و گردش طرح در سامانه پژوهش‌‌‌‌یار انجام پذیر است. همه فرآیندها به صورت کاملا الکترونیکی و با استفاده از سامانه‌‌های اطلاع رسانی انجام می‌پذیرد، لذا سرعت رسیدگی به طرح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پژوهشی در این سامانه، مطلوب خواهد بود.

مهم‌‌ترین نتیجه سامانه پژوهش‌‌‌‌یار، اصالت سنجی پایان‌نامه‌های ارائه شده است و بزرگترین دستاورد این سامانه، ارتقای کیفیت پایان‌نامه‌هایی است که در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد ارائه می‌شود و اگر بخواهیم پایان‌نامه‌هایی در باب رفع معضلات کشور داشته باشیم باید با دقت بیشتری مورد بررسی و نظارت قرار گیرند که این سامانه کلیه امور مربوط به ساماندهی پایان‌نامه‌ها را تامین می‌‌کند.

سامانه پژوهشیار دارای زیر سیستم‌های متعددی است که سامانه‌های اصلی به شرح زیر است:

سامانه طرح‌‌های تحقیقاتی

همه امور مرتبط با گردش کار طرح‌های تحقیقاتی شامل ارسال پروپزال، داوری، کارشناسی، عقد قرارداد تا خاتمه کار در این بخش انجام می‌پذیرد.

سامانه پایان‌‌نامه‌ها

فرایندهای مرتبط با گردش کار پایان نامه‌ها، رساله‌های دانشجویی شامل ارسال پروپزال اولیه، اخذ تاییدیه‌‌های گروه آموزشی، ارتباط با استاد راهنما و مشاور و سایر امور مرتبط، تا دفاع دانشجو در این بخش انجام می‌پذیرد.

سامانه مقالات

در این سامانه همه امور مرتبط با دریافت و ثبت مقالات برگرفته شده از طرح‌‌های تحقیقاتی، پایان‌نامه و رساله‌های دانشجویی شامل ثبت، بررسی، تعیین مبلغ تشویقی مقاله و داوری مرتبط با آن در این بخش انجام می‌‌پذیرد.

فعالیت‌‌های پژوهشی اعضای هیات علمی

همه اعضای هیات علمی می‌‌توانند سوابق علمی پژوهشی خود مانند کتاب، مقالات، اختراعات، اکتشافات و غیره را در قالب یک بانک اطلاعاتی یکپارچه ثبت نمایند.

گفتنی است، پژوهش امری مهم و تاثیرگذار در پیشرفت هر جامعه‌‌ای محسوب می‌‌شود و ایجاد سامانه پایش در دانشگاه آزاد، تحولی بزرگ در این عرصه محسوب می‌‌‌شود. به طور قطع این سامانه با توجه به اهداف والای آن در جهت رفع مسائل کشور، می‌‌تواند الگویی مناسب برای کلیه مراکز دانشگاهی در سراسر کشور باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 996408

وب گردی

وب گردی