همه چیز درباره آزمون دکترای تخصصی گروه علوم پزشکی/ کدام دانشگاه‌ها پذیرش دارند؟

آزمون دکترای تخصصی و دکترای پژوهشی Ph.D رشته های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصص، داروسازی و دندانپزشکی 12 و 13 اردیبهشت ماه 98 برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ثبت نام آزمون دکترای تخصصی و دکترای پژوهشی Ph.D رشته های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصص، داروسازی و دندانپزشکی 16 بهمن ماه آغاز شد و امروز 27 بهمن ماه به پایان می رسد.

این آزمون در تاریخ 12 و 13 اردیبهشت 98 برگزار خواهد شد. گفتنی است کارت ورود به جلسه، کارت آزمون دکترای تخصصی و دکترای پژوهشی رشته های علوم پایه، بهداشت و تخصصی، داروسازی و دندانپزشکی تنها به صورت اینترنتی قابل دریافت است و در روزهای 9 تا 11 اردیبهشت 98 در اختیار داوطلبان قرار می گیرد.

لازم به ذکر است کلید اولیه سوالات آزمون دکترای تخصصی Ph.D ساعت 18 ، پانزدهم اردیبهشت 98 در سایت سازمان پذیرش و آموزش پزشکی اعلام خواهد شد. داوطلبان در صورت اعتراض به سوالات آزمون می توانند از تاریخ 15 تا 18 اردیبهشت 98 تنها به صورت اینترنتی اقدام کنند. کلید نهایی سوالات این آزمون ساعت 18 به بعد، 29 اردیبهشت ماه اعلام خواهد شد.

شیوه پذیرش در آزمون دکترای پژوهشی و تخصصی

بر اساس قانون «سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور» مصوب 18 اسفند 94 مجلس محترم شورای اسلامی و مصوبات «شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی»، نحوه سنجش و پذیرش در مقاطع دکترای تخصصی و دکترای پژوهشی در جدول زیر آمده است:

آزمون دارای نمره منفی است

داوطلبان باید توجه داشته باشند آزمون کتبی توسط مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت به طور متمرکز و به صورت سؤالات چهار‌ گزینه‌ای برگزار می شود و دارای نمره منفی است. در این دوره شرایطی فراهم شده است که داوطلب می‌تواند با توجه به مدرک مقطع قبلی خود در دو رشته (یا مجموعه) امتحانی که در 2 روز متفاوت برگزار می‌شود، شرکت کند. داوطلبان، مجاز به انتخاب دو رشته (یا مجموعه) امتحانی در یک روز نخواهند بود.

ویژگی مقالات دکترای پژوهشی

برای داوطلبان دوره‌ دکترای پژوهشی داشتن حداقل دو مقاله تحقیقی اصیل (Original) منتشر شده در مجلات علمی-پژوهشی معتبر نمایه شده در نمایه‌ نامه‌های بین‌المللی Science of Web یا PubMed به عنوان نویسنده اول یا مسئول در زمان مصاحبه الزامی است. همچنین نمره زبان مشروط برای این داوطلبان قابل قبول نیست.

داوطلبانی که در آزمون کتبی دکترای پژوهشی قبول می‌شوند؛ باید هنگام انتخاب رشته محل 2 مقاله شرطی چاپ شده را داشته باشند و لذا نامه پذیرش مقاله (Acceptance ) به هیچ وجه قابل قبول نیست. در صورتی که فقط یکی از دو مقاله شرطی در مجلات نمایه شده در نمایه بین‌المللی Sources Emerging Citation(ESC) ISI باشد، قابل قبول است. همچنین 2 مقاله شرطی حتماً می‌بایست مقاله تحقیقی اصیل باشد.

آزمون شفاهی چه ویژگی هایی دارد؟

آزمون شفاهی (مصاحبه) برای دوره دکتری تخصصی توسط مناطق آمایشی (دانشگاه‌ها) و برای دوره دکتری پژوهشی توسط مراکز تحقیقات مجری دوره دکتری پژوهشی (سازمان‌ها، مؤسسات و دانشگاه‌های علوم پزشکی) برگزار خواهد شد.

از داوطلبانی که در آزمون کتبی (مرحله اول) حدنصاب نمره لازم را (با توجه به سهمیه داوطلب) کسب کرده باشند، به تعداد 2 برابر ظرفیت آن رشته انتخاب می شوند و بر اساس اولویت نمره کتبی و انتخاب محل جهت مصاحبه معرفی خواهند شد.

با توجه به اینکه در مرحله دوم (مصاحبه) موارد مهم برای ارزیابی در دکترای تخصصی، پایان‌نامه داوطلب و مقاله مستخرج از آن و در دکترای پژوهشی، 2 مقاله نویسنده اول یا مسئول نمایه شده در نمایه نامه‌های بین المللی Science of Web یا PubMed و مدرک زبان است، لذا لازم است داوطلبان در زمان انجام مصاحبه این موارد را آماده و همراه داشته باشند.

کدام دانشگاه ها پذیرش دانشجوی دکترای تخصصی دارند؟

فهرست دانشگاه‌های علوم پزشکی پذیرنده‌ دانشجوی دکترای تخصصی در مناطق دهگانه آمایشی کشور به شرح زیر است:

کدام دانشگاه‌ها مجری دوره دکتری پژوهشی هستند؟

فهرست سازمان‌ها/مؤسسات و دانشگاه‌های علوم پزشکی مجری دوره دکتری پژوهشی به شرح زیر است:

جزئیات سهمیه رزمندگان برای داوطلبان آزمون

داوطلبان سهمیه رزمندگان در این آزمون باید توجه داشته باشند در صورتی که در هر مرحله از آزمون (کتبی و نهایی) نسبت به داوطلبان سهمیه آزاد از نمره بالاتری برخوردار باشند، به سهمیه آزاد منتقل خواهند شد.

آزمون کتبی به صورت متمرکز در 10 شهر برگزار می شود

آزمون کتبی کلیه رشته‌ها به صورت متمرکز توسط مرکز سنجش آموزش پزشکی در 10 شهر تهران، اصفهان، تبریز، شیراز، مشهد، اهواز، کرمان، زنجان، ساری و کرمانشاه برگزار خواهد شد.

تغییر رشته در مقطع دکتری پژوهشی ممنوع!

داوطلبان باید توجه داشته باشند انتقال، جا‌به‌جایی و تغییر رشته در مقطع دکترای پژوهشی و تخصصی Ph.D ممنوع است. لازم به ذکر است تحصیل در دوره دکترای تخصصی و پژوهشی Ph.D به صورت تمام وقت است.

پذیرش توسط وزارت بهداشت؛ تعیین شرایط توسط دانشگاه ها

پذیرش در دانشگاه‌ها یا مراکز شامل ارتش، انستیتو پاستور ایران، بقیه الله (عج)، جهاد دانشگاهی (رویان و ابن سینا)، دانشگاه آزاد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه شاهد و سازمان انتقال خون ایران از طریق وزارت بهداشت انجام شده ولی سایر شرایط از جمله خدمات و امکانات رفاهی تابع ضوابط و قوانین خود بوده و داوطلبان می‌توانند جهت اطلاع بیشتر به آن دانشگاه یا مرکز (یا سایت مربوطه) مراجعه کنند. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هیچگونه مسئولیتی در این خصوص نخواهد داشت. بدیهی است کلیه پذیرفته شدگان (به غیر از پذیرفته شدگان شهریه پرداز) ملزم به انجام تعهدات آموزش رایگان خواهند بود.

نحوه تایید صلاحیت اخلاقی چگونه است؟

داوطلبان باید توجه داشته باشند صدور حکم قطعی برای پذیرفته شدگان در دانشگاه محل تحصیل منوط به تأیید صلاحیت اخلاقی توسط هیأت مرکزی گزینش دانشجو است.

زمان بندی برگزاری آزمون کتبی دکترای تخصصی Ph.D

زمان بندی برگزاری آزمون کتبی دکترای تخصصی Ph.D در جدول زیر است:

جزئیات مدارک مورد پذیرش رشته های علوم پزشکی

مدارک تحصیلی مورد پذیرش رشته های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی در آزمون ورودی دوره دکترای تخصصی و پژوهشی Ph.D سـال تحصیـلی 98-99 به شرج زیر است:

جزئیات آزمون ورودی رشته های دندانپزشکی

اطلاعات آزمون ورودی دوره دکتری تخصصی و پژوهشی Ph.D رشته های دندان‌پزشکی سـال تحصیـلی 98-99 به شرح زیر است:

برای مشاهده دفترچه راهنما و جزئیات ضریب امتحانی دروس رشته های علوم پزشکی اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 996436

وب گردی

وب گردی