اداره ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی و چگونگی فعالیت آن

دانشگاه آزاد اسلامی، در زمینه تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت گام‌های موثری برداشته و با ایجاد ساختاری مستحکم در بدنه خود با بهره‌‌مندی از آزمایشگاه‌‌ها و مراکز تحقیقاتی مجهز در واحدهای سراسر کشور پرچمدار تحولی عظیم در ایجاد ارتباط تنگاتنگ میان دانشگاه و صنعت شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ارتباط دو نهاد دانشگاه و صنعت از ضروری‌‌‌ترین مناسبات هر جامعه‌ای است که به رشد و شکوفایی این دو نهاد و ارتقاء و بهبود شرایط جامعه یاری می‌رساند. تجربه کشورهای مختلف حاکی از آن است که ایجاد و باروری چنین رابطه‌ای عاملی مهم در رشد و توسعه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی آن‌ها بوده است. در کشور ما ایران، پس از ورود دانشگاه و ایجاد صنایع جدید دغدغه رابطه این دو نهاد همیشه مطرح بوده است.

پس از انقلاب و به خصوص در سال‌های اخیر، گام‌هایی در جهت ارتقای چنین ارتباطی برداشته شده است که تقویت و توسعه این روند زمینه ساز آینده‌‌ای روشن برای فردای ایران خواهد بود. مدیران ارشد کشور باید بدانند نزدیک کردن دو تفکر دانشگاه و صنعت نیاز به زمان دارد.
هرجامعه‌ای‌ برای‌ رسیدن به‌ توسعه‌ حقیقی‌ و پایدار، نیازمند تعاملی تعریف شده بین سه‌ نهاد علمی، سیاسی‌ و فنی‌ است‌ که‌ در قالب‌ دانشگاه، دولت‌ و صنعت‌ شکل‌ می‌گیرد. با توجه‌ به‌ روابط‌ ارگانیک‌ این‌ نهادها که‌ یک‌ سیستم‌ واحد را تشکیل‌ می‌دهند، نقص‌ درهرکدام‌ از اجزا، نقص‌ در کل‌ سیستم‌ را به وجود خواهد آورد. هر یک‌ از این‌ نهادها، دارای‌ اجزا و عناصر خاص‌ خود بوده‌ که‌ بدون‌ داشتن‌ روابط‌ و تعامل‌ درست‌ در درون‌ آنها قادر نخواهد بود در تعامل‌ با دو نهاد دیگر ایفای‌ نقش‌ کند.

یکی‌ از مشکلات‌ زیربنایی‌ و ساختاری‌، جزیره‌ای‌ بودن‌ این‌ سه‌ نهاد است. مداخله‌ دولت‌ در پیوند مراکز تحقیق، توسعه‌ و دانشگاه‌ باید به‌ صورت‌ تسهیل کننده و تثبیت کننده باشد و نهاد دانشگاه‌ هم در حال تربیت‌ نیروی‌ انسانی‌ بوده که با صنعت و نیازهای آن غریبه است و تنها راه برون رفت از این جریان ایجاد پلی محکم بین این سه جزیره است. اصولاً‌ بافت‌ حاکم‌ بر صنعت‌ چه‌ دولتی‌ و چه‌ خصوصی‌ مانع‌ رشد تحقیقات‌ در صنعت‌ است و اگرچه‌ مراکز پژوهشی‌ گوناگونی‌ نیز در بدنه دولت یا بخش‌ خصوصی‌ ایجاد شده‌اند؛ اما نقششان کمرنگ است.

پژوهش‌‌های‌ دانشگاهی‌ نتوانسته‌اند جهت‌ رفع‌ معضلات‌ صنعتی‌ کشور گام‌ عمده‌ای‌ بردارند که‌ دلیل‌ آن‌ عدم توجه‌ به‌ نیازهای‌ تحقیقاتی‌ صنایع‌ بوده‌، کمتر اتفاق می‌‌افتد که یک استاد راهنما در یک دانشکده جهت پیشنهاد موضوع تحقیقاتی یا پایان نامه به دانشجویان خود ، ابتدا از صنعتگران جهت آگاهی از نیازهای تحقیقاتی آنها استعلام کند.

در حال حاضر، اگر از فارغ التحصیلانی که در رشته‌های مرتبط با صنعت تحصیل کرده‌‌‌‌اند پرسیده شود که چند بار در طول دوران تحصیل خود به بازدید از کارخانجات صنعتی برده شده‌اند، در خوش بینانه‌ترین حالت از تعداد انگشتان یک دست بیشتر نمی‌‌شود. برای ارتباط بهتر دانشگاه با صنعت باید ابتدا نیازهای بخش صنعت و معدن شناسایی شده و سپس، این موضوعات به صورت پروپوزال‌هایی درآید که اگر دانشجویی به دنبال عنوان پایان‌‌نامه یا کار تحقیقاتی بود با توجه به نیازهای صنعت و موضوع مورد علاقه خود، شروع به تحقیقات نماید.

دانشگاه آزاد اسلامی، در زمینه تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت گام‌های موثری برداشته و با ایجاد یک ساختار مستحکم در بدنه خود با بهره‌‌مندی از آزمایشگاه‌‌ها و مراکز تحقیقاتی مجهز و ایجاد بخش ارتباط با صنعت در کلیه واحدهای دانشگاهی در سراسر کشور پرچمدار یک تحول عظیم در ایجاد ارتباط تنگانگ میان دانشگاه و صنعت شده است. در همین راستا و برای بررسی بیشتر فعالیت‌‌های بخش ارتباط دانشگاه با صنعت در دانشگاه آزاد، به سراغ مدیرکل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی رفتیم که مشروح آن به شرح زیر است:

دکتر داوود ثمری مدیرکل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی درباره چگونگی عملکرد بخش ارتباط دانشگاه با صنعت در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گفت: یکی از مهم‌‌ترین برنامه‌‌های ما در بخش ارتباط دانشگاه با صنعت با توجه به توافقی که با وزارت صنعت و معدن داشتیم و حضور بیش از 90 هزار واحدهای صنعتی در سراسر کشور و گستردگی دانشگاه آزاد با ایجاد دفاتر مختلف در شهرک‌های صنعتی شهرهای مختلف، تمرکز خود را برای ایجاد ارتباط این مراکز صنعتی با واحدهای مختلف دانشگاه آزاد در سراسر کشور گذاشتیم.

وی افزود: در بخش ارتباط دانشگاه با صنعت دانشگاه آزاد، در قالب طرح‌‌های برون دانشگاهی، بسیاری از مسائل و نیازهای مرتبط با صنعت را مورد بررسی قرار دادیم تا از طریق ارتباط دانشگاه با صنعت در قالب تحقیقات مشترک و پایان‌‌نامه‌های موجود به رفع مشکلات موجود میان این دو بپردازیم.

مدیرکل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: زیر ساخت‌های مناسبی چون آزمایشگاه‌‌های مجهز که بیش از یازده هزار کارگاه و آزمایشگاه در اختیار داریم محل مناسبی برای آزمایش‌‌‌هایی است که صنعت به آن نیاز دارد، بنابراین اگر صنعت نیاز به آزمایش‌‍‌‌های خاصی داشته باشد، دانشگاه آزاد در قالب طرح ساها می‌‌‌‌تواند نسبت به رفع این نیاز اقدام کند.

ثمری تاکید کرد: وجود مراکز تحقیقاتی ماموریت‌‌‌گرا در دانشگاه آزاد که با داشتن بیش از 130 مرکز تحقیقاتی در سراسر کشور ساختار مناسبی برای انجام امور تحقیقاتی محسوب می‌شود و اگر قرار است مشکلی از بخش صنعت حل شود، این مراکز تحقیقاتی نقش تعیین کننده خواهند داشت تا ارتباط صحیح و تنگاتنگی میان این دو نهاد ایجاد شود که نیازمند ایجاد کانون‌‌های صنعت، دانشگاه و جامعه است تا از این طریق بتوانیم فرصت‌‌های مطالعاتی در بخش صنعت ایجاد کنیم و به جای اعزام اعضای هیات علمی به خارج از کشور برای گذراندن فرصت مطالعاتی این افراد را به بخش صنعت بفرستیم که قطعا دستاوردهای چشمگیری خواهد داشت.

گفتنی است، دانشگاه آزاد، با ایجاد مدارس مهارتی در دوره ریاست جدید دانشگاه دکتر محمد مهدی طهرانچی یک حرکت بنیادین در آموزش عالی را آغاز کرده که این مسئله در موضوعات مختلف گسترش بیشتری خواهد یافت و در نهایت این امر در بخش توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت نیز جاری خواهد شد.

دانشگاه آزاد، با شناخت اهمیت بهره‌‌مندی دو بخش دانشگاه و صنعت از یکدیگر دستاوردهای خوبی را در این زمینه داشته تا جایی که در بسیاری از واحدهای دانشگاهی در بخش درآمدهای غیرشهریه‌ای و قراردادهای برون دانشگاهی با ایجاد ارتباط با صنایع مختلف منجر به درآمدزایی مناسبی برای این دانشگاه شده است که با توجه به دیدگاه توسعه محورانه در این دانشگاه، افق‌‌‌‌های روشنی برای ارتباط این دانشگاه بزرگ با بخش صنعت کشور پیش بینی می‌‌‌‌شود تا علاوه بر ارتقای روزافزون دانشگاه آزاد اسلامی شاهد پیشرفت کشور در زمینه ارتباط تنگاتنگ دانشگاه با صنعت باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 996480

وب گردی

وب گردی