پلاسما تکمیل سبز منسوجات منتشر شد

کتاب «پلاسما تکمیل سبز منسوجات» اثر ابوالفضل داودی و سالار ظهوری توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد منتشر شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، امروزه تمام منسوجات متعددی که ما انسان ها با آن سروکار داریم قبل از اینکه در دسترس قرار گیرند مراحل تکمیلی متعددی را طی می کنند این مراحل اعم از فیزیکی و شیمیایی دارای مضراتی بوده که در نهایت بر روی سلامت انسان ها تاثیرگذار است. تکمیل سبز بدان معناست که منسوج بدون هیچ گونه مواد شیمیایی و یا هر تکمیل که مضر باشد می تواند تکمیل کالا را انجام داده و آسیبی به محیط زیست وارد نکند و این کتاب به روش پلاسما به منظور تکمیل سبز منسوجات اشره کرده و توضیحاتی در این خوصص ارائه می کند.
در اواخر دهه 1920 میلادی دو دانشمند، معنای پلاسما را در مقالات خود بیان کردند. پلاسما حالتی است که طی آن تعداد قابل توجهی اتم و یا مولکول به شکل الکتریکی، حرارتی یا مغناطیسی یونیزه می شوند و به طور کلی پلاسما به حالت گازی برانگیخته متشکل از اتم ها، مولکلول ها ، یون ها، نیمه پایدار و حالت برانگیخته آن ها و همچنین الکترون ها اشاره دارد به طوری که غلظت گونه های باردار مثبت و منفی، تقریبا یکسان است.
پدیده فیزیکی که پلاسما نامیده می شود را می توان به پلاسمای داغ (تعادلی) و پلاسمای سرد (کم دما و غیر تعادلی) تقسیم کرد. پلاسمای سرد معمولا جهت اصلاح مواد به کار می رود و در این پلاسما دمای الکترون 100-10 برابر بالاتر از دمای گاز است.
در بخشی از کتاب میخوانیم:
مقاومت دائمی منسوجات در برابر آتش یک مسئله حل نشده است و تا زمانی که نتوان فرآیند بادوامی را پیدا کرد که بتواند در برابر شستشوی زیاد دوام بیاورد به همین شکل باقی می ماند. این مسئله برای منسوجات تولید شده از الیاف با منشا طبیعی، مثل الیاف سلولزی، مشکل آفرین تر است در حقیقت در این نوع الیاف، خاصیت به تاخیر انداختن شعله را فقط می توان به وسیله تکمیل سطحی مواد ایجاد کرد.
از میان همه الیاف نساجی، پنبه بیشترین کاربرد را در مصارف خانگی دارد با این حال این لیف یکی از قابل اشتعال ترین مواد است. و برای ایمنی بیشتر باید راهی برای تبدیل این مواد به موادی که قابلیت اشتعال کمتری دارند پیدا کرد البته به شکلی که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و دوستدار محیط زیست باشد. محققان اخیرا پروسه ای را برای کاهش قابلیت اشتعال منسوجات PAN پلی آکریلونیتریل تهیه کرده اند که این پروتکل شامل پیوندزنی و پلیمرسازی هم زمان مونومرهای آکریلاسیته است.
این کتاب در 4 فصل تدوین شده است که هر یک از فصول کتاب به تشریح کاربردهای پلاسما می پردازد و این فصول عبارتند از فصل اول پلاسما، فصل دوم کاربرد پلاسما در تکمیل مقدماتی منسوجات فصل سوم کاربرد پلاسما در رنگرزی و چاپ منسوجات و فصل چهارم کاربرد پلاسما در عملیات تکمیل منسوجات سلولزی و پروتئینی است.
کتاب «پلاسما تکمیل سبز منسوجات» اثر ابوالفضل داودی و سالار ظهوری در 103 صفحه، شمارگان دو هزار نسخه و با قیمت 30 هزار تومان توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد راهی بازار نشر شد.

انتهای پیام/
کد خبر: 996497

وب گردی

وب گردی