موزیک چگونه به یادگیری کمک می‌کند؟

تحقیقات جدید توضیح می‌دهد که  موسیقی‌های «آکورد» چگونه روی مغز تاثیر می گذارند و چگونه به برخی از فرآیندهای شناختی، به ویژه یادگیری مربوط می شوند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، انسان‌ها از زمان‌های بسیار قدیم به ساختن و گوش دادن موزیک می پرداختند و این هنر به‌راحتی می تواند احساسات ما را تسکین داده یا تقویت کند.

تحقیقات جدید توضیح می دهد که موسیقی‌های «آکورد» چگونه روی مغز تاثیر می‌گذارند و چگونه به برخی از فرآیندهای شناختی، به ویژه یادگیری مربوط می شوند.

آکورد (به فرانسوی: accord) به نواختن هم‌زمانِ چند نُت گفته می‌شود. آکوردها به منظور ایجاد هارمونی در ملودی استفاده می‌شوند. به بیان دیگر، به چند صدا که در یک زمان با هم شنیده می‌شود، آکورد می‌گویند. نت‌ها اگر با فواصل سوم روی هم چیده شده باشند، آن را «حالت پایگی» می‌گویند. آکورد را متناسب با گام‌های موسیقی می‌سازند و معمولاً در سازهای زهی و شستی‌دار دیده می‌شود.

در سال های اخیر، محققان نشان دادند که علاقه بیشتر به گوش دادن موسیقی می تواند برای انسان در موارد زیادی مفید واقع شود.

به عنوان مثال، مطالعاتی که در ماه های اخیر انجام شد نشان داد که افراد مبتلا به بیماری آلزایمر در صورت گوش دادن به موسیقی می توانند با اضطراب و سایر احساسات منفی و استرس‌زا بهتر کنار آیند.

گوش دادن به نوع خاصی از موسیقی حتی ممکن است ادراک ما را تغییر دهد، در حالی که آهنگ های شاد می توانند خلاقیت ما را افزایش دهند.

در مطالعه جدید که یافته های آن در مجله PNAS منتشر شده است، محققان دانشگاه « مک گیل » در مونترال کانادا نشان داده اند که ما می توانیم از موسیقی برای فعال کردن مرکز پاداش مغز و ایجاد انگیزه در یادگیری در مدل پیش‌بینی خطا استفاده کنیم.

گرچه بسیاری از محققان اعلام کرده اند که احساسات و لذت‌های شدید موسیقی از انتظارات، پیش بینی ها و نتایج آنها نتیجه می‌گیرند، هنوز شواهد مستقیم برای این گزاره وجود ندارد.

دانشمندان با استفاده از یادگیری پاداش موسیقی و MRI عملکردی برای درک این که چگونه موسیقی لذت بخش باعث یادگیری مغز و تلاش برای پاداش می شود را کشف کردند.

موزیک مانند یک پاداش یادگیری را حمایت می کند

این تیم با حضور 20 شرکت کننده در سن 18 تا 27 سال، بررسی هایی را انجام داد و از آنها خواست تا در آزمایش پاداش موسیقی شرکت کنند. هر فرد باید ترکیبی از رنگ ها و جهت ها را انتخاب کند و هر ترکیبی احتمالا متفاوت از سایر شرکت کننده ها در شنیدن موسیقی دلپذیر یا یک آهنگ ناسازگار صوتی است.

پس از چند تلاش، شرکت کنندگان متوجه شدند باید ترکیباتی را انتخاب کنند که شانس آنها را برای دسترسی به پاداش موسیقی لذت بخش افزایش دهد.

محققان در حالی که داوطلبان در حال شرکت در این آزمایش بودند از MRI عملکردی برای اندازه گیری فعالیت مغز استفاده کردند. سپس، با استفاده از یک الگوریتم خاص، اختلاف بین انتظار شرکت کنندگان از پاداش و میزان پاداش هایی که در واقع دریافت کرده اند را محاسبه کردند.

تیم تحقیقاتی با مقایسه این داده ها و اسکن عملکرد MRI، متوجه شد که پیش بینی های صحیح با فعالیت شدید در ناحیه هسته accumbens مغز مرتبط است.

این یافته نشان می‌دهد که موسیقی به خودی خود یک پاداش زنده است و می تواند انگیزه کافی برای مغز فراهم کند تا اطلاعات جدید را به دست آورده و به راحتی از این منبع لذت ببرد.

علاوه بر این، شرکت کنندگانی که ترکیب های مناسب را پیدا کرده و پیش بینی های صحیح را ( که در هر زمان به فعالیت های افزایش یافته در هسته accumbens هم بستگی دارد ) به طور مرتب انجام داده اند، پیشرفت بیشتری را در یادگیری خود در سراسر زمان انجام وظایف محوله داشتند.

این نتایج نشان می دهد که موسیقی می تواند هشدار پیش‌بینی پاداش را مدلسازی کند و این سیگنال‌ها هم از یادگیری پشتیبانی می‌کنند. این بدان معنی است که پردازش پیشگویی ممکن است در پاداش و لذت بیشتر از آنچه که پیشتر به آن اشاره شده بود، نقش داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 996544

وب گردی

وب گردی