آیا تحصیلات دانشگاهی برای پرورش کارآفرینان کافی است؟

باید در نظر داشته باشیم در ارتباط دو سویه دانشگاه و کارآفرینان؛ دانشجویان باید فرصت جویی، ایده‌پردازی و عمل گرایی را در خود تقویت کنند و استادان اهداف و مراحل ایجاد کسب و کارهای نوپا، چالش های موجود در این راه و جذب مخاطب خاص را آموزش دهند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در گزارش‌های قبل از سلسله گزارش های پرونده ای «چالش اشتغال و نسل دانشگاه های کارآفرین» به تبیین چارچوب مفهومی نسل چهارم دانشگاه ها یعنی دانشگاه های کارآفرین پرداخته شد و همچنین به ریشه های معضل بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی به خصوص تحصیلات تکمیلی، ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال زایی به واسطه کارآفرینی و تجاری سازی ایده های نو و خلاق دانشجویان اشاره شد. از سوی دیگر قوانین حمایتی و خلأ عدم حمایت های مناسب و کافی از کارآفرینان توسط وزارت علوم، فناوری و تحقیقات تبیین شد.

همچنین به صورت ویژه به قوانین و کارویژه حمایتی دانشگاه آزاد اسلامی از دانشجویانی که قصد کارآفرینی دارند اشاره شد. دانشگاه آزاد اسلامی با در نظر گرفتن اولویت و اهمیت کارآفرینی در کشور و با هدف حمایت از نوآوری، کمک به تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی، ایجاد فرصت های شغلی مناسب برای کارآفرینان و دانش آموختگان دانشگاهی اقدام حمایت از ساخت نمونه اولیه کارفرآفرینان، اعطای وام 30 میلیونی به کارآفرینان، ایجاد صندوق پژوهش و فناوری، تولید ارزش افزوده و ثروت توسط کارآفرینان، تاسیس مراکز رشد در دانشگاه آزاداسلامی اقدام نموده است.

در این گزارش تلاش شده است، میزان موفقیت آموزش و یادگیری مهارت دانشگاه ها برای فراگیری فنون کارآفرینان دانشگاهی مورد بررسی قرار گیرد.

دانشگاه و کارآفرینان در ارتباط دوسویه

دانشگاه ها به عنوان پیشران های توسعه و پیشرفت در جوامع مختلف از دیرباز تاکنون شناخته می شوند که با تربیت جوانان کارآمد و مستعد در جهت توسعه و پیشرفت کشور گام بر می دارند. با توجه به این امر، دانشگاه ها در پرورش جوانان در راستای اشتغال نقش ویژه ای دارند.

طی سال های اخیر مسئولان و سیاست‌گذاران سیستم آموزش عالی کشور با درک اهمیت و اولویت ورود به حوزه کارآفرینی برای تقویت خوداشتغالی وکاهش بیکاری جوانان و ایجاد فرصت های شغلی مناسب برای کارآفرینان و دانش آموختگان دانشگاهی اقدام به تاسیس رشته های کارآفرینی در دانشگاه ها نمودند.

با توجه به اهمیت موضوع، این مساله‌ مطرح می‌شود که دانشجویان و دانش آموختگان رشته های کارآفرینی مهارت لازمه برای ایجاد کسب و کار را به صورت کامل در دانشگاه ها فرا می گیرند یا خیر؟

برای پاسخ گویی به این سوال، باید در نظر داشته باشیم در این ارتباط دو سویه دانشجویان باید فرصت جویی، ایده پردازی و عمل گرایی را در خود تقویت کنند و استادان اهداف و مراحل ایجاد کسب و کارهای نوپا، چالش های موجود در این راه و جذب مخاطب خاص را آموزش دهند.

ایجاد کارآفرینی تنها گزینه دانشجویان رشته کارآفرینی نیست

سید علیرضا فیض بخش عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: باید در نظر داشته باشیم دانشجویان در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری که مشغول کار تحقیقی و پژوهشی در حوزه کارآفرینی هستند، قرار نیست الزاما کارآفرین شوند بلکه گاهی ممکن است، دانش کارآفرینی را درک و آن را ارتقاء دهد.

فیض بخش با اشاره به اینکه اگر کسی قصد کارآفرینی دارد لزوماً نباید تحصیلکرده کارشناسی ارشد و دکتری رشته کارآفرینی باشد، گفت: دانشجویان در دانشگاه قرار است کار پژوهشی انجام دهند یا تدریس در سطح مراکز آموزش عالی را انتخاب کنند و انتخاب اشتغال آفرینی تنها گزینه دانشجویان و فارغ التحصیلان نیست.

دانش آموختگان کارآفرینی الزاما کارآفرینان موفقی نیستند

عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف با تاکید بر اینکه مقوله فکری فردی که مدرک کارآفرین دارد قطعا کارآفرین موفقی است، درست نیست گفت: وظیفه دانشگاه تربیت محقق و پژوهشگر است و اگر فردی تمایل دارد کارآفرینی انجام دهد، باید دوره های جانبی را طی کند که در آن مسائل بینش کارآفرینی و مهارتی آموزش داده شود.

در ادامه وی داشتن مهارت و بینش کارآفرینی را مهم تر از دانش تئوری کارآفرینی دانست و گفت: دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری اگر می خواهند اقدام به راه اندازی کسب و کار خارج از دانشگاه کنند باید در کنار گذراندن واحدهای درسی در دانشگاه، دوره های تخصصی آموزشی با گرایش کارآفرینی را طی کنند.

فیض بخش در خصوص دروه هایی که مختص کارآفرینی است، گفت: در دانشگاه های کشور دروه های که به جوانان به صورت اختصاصی یاد دهند چگونه کارآفرین شوند بسیار کم و معدود است. دوره هایی که به افراد کمک می کند به مدل های کسب و کار، خلاقیت، مباحث نوآوری، مسائل حقوقی و ... اشراف داشته باشد.

دانشجویان مهارت بازار کار را در دانشگاه فرا نمی گیرند

این عضو هیات علمی دانشگاه شریف تصریح کرد: افرادی که استارتاپ دانش بنیان را دایر می کنند، باید با مهارت کسب و کار آشنا شوند، در دانشگاه به دانشجویان یاد داده نمی شود چگونه قیمت گذاری کنند، حساب مالی داشته باشند، بازاریابی کنند و... که در آینده هر کدام تبدیل به یک چالش برای کارآفرینان می شود.

وی تفاوت دانش کارآفرینی دانشگاه و غیر دانشگاهی را اینگونه بیان کرد: دانشجویان زمانی که می خواند کار پژوهشی انجام دهند به سراغ مقالات علمی و پژوهشی می روند؛ اما زمانی که می خواهند کسب و کار در جهت درآمد‌زایی را ایجاد کنند، نیازمند اطلاعات در حوزه های متفاوت است؛ اما طرح پژوهشی حوزه و فیلد تخصصی محدودی را نیاز دارد.

چالش های کارآفرینی از مسائل مالی تا عدم انگیزشی گسترده است

سجاد کلانتر فارغ التحصیل رشته کارآفرینی دانشگاه و کارآفرین حوزه فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص چالش های کارآفرینی عنوان کرد: خطرپذیری مالی زیاد و ترس از دست دادن سرمایه شخصی، عوامل ضد انگیزشی کارآفرینی در ایران از جمله سود ناچیز ناشی از فعالیت ­های صنفی، تولیدی و کارآفرینی نسبت به سایر فعالیت ­های اقتصادی نظیر سپرده گذاری در بانک ها، کند بودن مراحل ثبت سفارش، واردات بی رویه و بدون مجوز، عدم امنیت شغلی، فقدان مهارت، موانع اداری و بروکراسی پیچیده و زمان بر و... مشکلات و سد هایی است که راه موفقیت کارآفرینان را مسدود کردند.

دانشگاه مهارت های تخصصی را به دانشجویان آموزش نمی دهد

این کارآفرین جوان با اشاره به دانشگاه و دانشکده های کارآفرین، اذعان داشت: طی سال های اخیر حرکت های علمی و موثر در سطح دانشگاه ها رخ داده است که مهم ترین آنها ایجاد رشته های کارآفرینی و آموزش عملی به دانشجویان است.

وی افزود: اگر بخواهیم نقش دانشگاه ها در پرورش کارآفرینان را منصفانه مورد نقد و بررسی قرار دهیم باید بگویم دانشگاه در دادن سمت و سو به افراد اثرگذار است؛ اما خیلی از مهارت های تخصصی و شخصی را نمی تواند به صورت کامل به افراد آموزش دهند.

در انتها؛

به عنوان جمع بندی می توان گفت، برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده یعنی رسیدن به دانشگاه های تربیت کننده کارآفرین و از سوی دیگر فراگیری فنون کارآفرینی توسط دانشجویان باید به 4 محور و موضوع علم، فناوری، تجاری سازی و کسب و کارهای دانش بنیان در این رابطه حاصل شود.

با توجه به ظرفیت های دانشگاه ها و توانمندی دانشجویان، برای تکمیل مولفه ها و محورهای فعالیت کارآفرینانه نیاز است مسئولین سیستم آموزش عالی در کنار مباحث و طرح درس به حوزه های آموزش، پژوهش، ترویج و مشاوره و برگزاری دوره های تخصصی کارآفرینی توجه شود.

اما این سوال و دغدغه همچنان باقی می ماند که آیا دانشگاه ها به تنهایی می توانند پاسخگو و تربیت کننده کارآفرین باشند یا خیر.

خبرنگار: حمید انصاری

انتهای پیام/

کد خبر: 996592

وب گردی

وب گردی