بعد از سفر به ایران، در مورد دنیای اسلام درک صحیح و درست یافتم

جهان باری دیگر نظاره‌گر حضور میلیون‌ها ایرانی در راهپیمایی 22 بهمن ماه امسال بود. روزی که ایرانی‌ها چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی را جشن گرفتند و عظمت و قدرت این انقلاب را که توسط رسانه‌های مختلفی از سراسر جهان پوشش داده شد، به رخ جهانیان کشیدند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی معاونت برون مرزی صداوسیما، لیباردو اورخوئلا استاد دانشگاه کالی کلمبیا و مخاطب رادیو اسپانیایی ضمن تبریک به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و با اشاره به فضایل بالای امام خمینی (ره) در رهبری این انقلاب گفت: در زمان ایشان دنیا به دلیل وجود دوره جنگ سرد، وضعیت خاصی به خود گرفته بود. این نظم خاص سیاسی در جهان بعد از جنگ جهانی دوم ایجاد شده بود که جهان را به دو قطب تقسیم کرده بود. بلوک کاپیتالیستی واشنگتن و بلوک کمونیستی مسکو که هر دو حقوق بشر را در تمامی نقاط دنیا پایمال کرده بودند. همین تقسیم بندی امریکایی ها را گستاخ کرده بود تا به 44 کشور جهان از جمله منطقه هندوچین، ویتنام، لاگوس و کامبوج حمله کنند. از سوی دیگر روس ها نیز در سال 1956 به مجارستان حمله ور شدند، تانک های خود را در جنگ 1978 به پراگ ، پایتخت چکسلواکی فرستادند. در این دنیای دو قطبی امام خمینی(ره) یک گزینه سوم ارائه نمود.

وی ادامه داد: در اینجا می توانیم به نامه تاریخی ، پرمغز ، منطقی و بسیار قابل بحث ایشان خطاب به رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی، میخائیل گورباچف اشاره کنیم که به وی گوشزد کرده بود راهی که در پیش گرفته است اشتباه بوده و شیوه سیاسی و اقتصادی ایشان معنویت را نابود کرده و تنها به دنبال شکل وحشیانه ای از توسعه مادی جامعه است . امام به گورباچف هشدار داده بود که شوروی در حال نابودی است. به راستی نامه ایشان بسیار تکان دهنده بود. در دوره گورباچف، انحلال جماهیر شوروی رخ داد و این همان پیش بینی عمیقی بود که امام خمینی(ره) در مسیر سیاست جهان انجام داده بود.

این استاد دانشگاه کلمبیا در ادامه افزود: امام خمینی(ره) درس دیگری هم به بشریت داد. سیاستمداران، تحلیلگران و رهبران جهان بر این باورند که سیاست، سیاست است ، چیزی است که اخلاق را نابود می کند ، معرفت شناسی و ارزش های بشری را زیر پا می گذارد. سیاست معنویت را دفن می کند. این چیزی است که آن را سیاست واقعی و یا سیاست عملی می خوانند. امام خمینی نقض این مسئله را ثابت می کند در جهانی که دیگر هیچ راهنمایی معنوی ، هیچ شرط اساسی برای همبستگی ، برای حیات و برای داشتن یک رفتار اخلاقی وجود ندارد و همه چیز در مفهوم سیاست گم شده است، ایشان راه سومی را پیش روی بشریت قرار می دهد.

وی با اشاره به سفر چند روزه ای که به دعوت جمهوری اسلامی به ایران داشت، خاطرنشان کرد : در این سفر همه دروغ گویی هایی که رسانه های غربی علیه جمهوری اسلامی ایران منتشر می کنند، برای من برملا شد. من با مردمی ساده و پرتلاش و در عین حال محکم و مهربان مواجه شدم. فهمیدم نقش زنان در جامعه ایران آن طوری که رسانه ها بازگو می کنند ، یک نقش جانبی و درجه دو نیست، بلکه زنان ایرانی در عرصه های مختلف حضور درجه یک دارند. مردمی که امپریالیسم آن را در حصر خود قرار داده بود ولی با این حال در برابر این حصار مقاومت می کردند و مصمم بودند که به بهترین شکل زندگی کنند. من در ایران ثروت های معنوی زیادی دیدم. یک تجربه خیلی عمیق داشتم که تاثیر خوب و مثبتی بر من گذاشت و آن سفر به شهر مقدس قم بود. نشستی با روسای دانشگاه های تهران داشتم و با افراد زیادی گفتگو نمودم. فهمیدم در شرایطی که غرب در حال زوال و نابودی است ، چیزی که اسوالدو اسپنگلر ، تئوریسین غربی در سال 1970 آن را «سرنگونی غرب» خوانده بود ، در حال رخ دادن است و در دنیای اسلام نوعی توسعه ارزش ها و بازیابی معنویت صورت گرفته است که به راستی آینده جامعه اسلامی را تضمین نموده است.

این مخاطب رادیو اسپانیایی در پایان گفت: من بعد از سفر به ایران، در مورد دنیای اسلام درک صحیح و درست یافتم. ما در ایران شاهد پیشرفت تکنولوژیکی هستیم. ما شاهد بازسازی اقتصادی این کشوریم، با وجود تمامی مشکلاتی که تحریم ها علیه این کشور ایجاد کرده است. ما می بینیم قدرت های ژئوپلتیک جهان نظیر روسیه و چین با ایران ارتباط نزدیکی برقرار کرده اند . این کشورها می دانند دیگر وقت آن رسیده که در جهان یک جبهه چند جانبه ایجاد شود ، چیزی که برخلاف گفته فرانسیس فوکویاما است ، نویسنده امریکایی که در دولت امریکا مشغول به کار بود و می گفت : جهان دیگر کاری از دستش بر نمی آید چون همه چیز در دست آمریکاست و این را پایان تاریخ می نامید.

کد خبر: 996609

وب گردی

وب گردی