رشد استارتاپ‌ها به روش «تامین مالی جمعی»

تأمین مالی جمعی راهی است که می‌توان سرمایه‌عمومی مردم را برای رشد کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپ‌ها هم‌افزا کرد. راهی که ایران نیز تلاش می‌کند تا هرروز هموارتر از پیش اجرایی شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، از جمله روش‌هایی که می‌توان در توسعه تأمین مالی اقتصاد دانش‌بنیان از آن بهره برد، می‌توان به استفاده از ظرفیت پایگاه‌های اینترنتی اشاره کرد. پایگاه‌های اینترنتی می‌تواند در مطلع ساختن و جلب حمایت عمومی در این عرصه کمک‌کننده باشد.

بیراه نیست اگر بگوییم عملیات تأمین مالی یک کسب‌وکار از طریق شبکه اجتماعی «تأمین مالی جمعی» است. مسیری که سرمایه گردآوری‌شده از جذب بسیاری سرمایه‌گذاران را از این راه به همراه دارد.

تأمین مالی جمعی امکان استفاده از شبکه وسیعی از افراد (مانند گروه دوستان، خانواده و همکاران) را فراهم می‌آورد. این امکان از طریق شبکه‌های اجتماعی برای معرفی یک کسب‌وکار و جذب سرمایه‌گذاران در سطح جامعه ایجاد می‌شود.

این روش در 5 سال گذشته رشد قابل توجهی در جهان داشته است و کمک کرده میلیاردها دلار برای کسب و کارها تامین شود. از نمونه‌های آن می‌توان به جمع‌آوری کمک‌ها برای انجام پروژه‌های هنری یا تأمین منابع مالی برای انتشار اوراق سرمایه‌ای برای شروع یک کسب‌وکار جدید اشاره کرد.

همچنین این روش تا آنجا از اهمیت برخوردار است که قانونی با عنوان قانون مشاغل در آمریکا به تصویب رسیده است. در این قانون یک فصل به شرکت های کوچک و متوسط اختصاص داده شده است. همچنین فصلی نیز به تامین مالی جمعی می پردازد.

در سال‌های اخیر فعالیت پایگاه‌های تأمین مالی جمعی در ایران نیز به میزان قابل‌توجهی رسیده است. بااین‌وجود، برخی محدودیت‌های قانونی، فعالیت این پایگاه‌ها را به انزوا کشیده و نقش این مدل تأمین مالی را در بستر جامعه کمرنگ کرده است.

در این خصوص کارگروه تخصصی شورای عالی اشتغال با موضوع تأمین مالی جمعی و با حضور مسئولین زی‌ربط از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت کار و رفاه اجتماعی، وزارت کشور، نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی، برخی از نهادهای مالی و پایگاه‌های فعال در حوزه تأمین مالی جمعی کشور تشکیل شد.

تامین مالی جمعی به کمک بورس اوراق بهادار

در جلسات متعددی، ساختار ساماندهی به فعالیت پایگاه‌های تأمین مالی جمعی و نیز امکان فعالیت این پایگاه‌ها در حوزه وام و سهام با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار موردتوافق قرار گرفته است.

در این راستا در مرحله نخست برای مدل مشارکتی دستورالعمل پذیرش پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی توسط فرابورس ایران به تصویب شورای عالی بورس اوراق بهادار رسید.

فرابورس ایران به‌منظور توسعه تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان اقداماتی چون امضا تفاهم‌نامه با معاونت علمی، راه‌اندازی تابلو دانش‌بنیان در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط، حضور در برنامه‌های آموزشی متعدد برای شرکت‌های دانش‌بنیان انجام داده است.

از دیگر اقدامات فرابورس ایران می‌توان به امضا تفاهم‌نامه با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، امضا تفاهم‌نامه با پژوهشگاه نفت، امضا تفاهم‌نامه با سازمان صنایع کوچ و شهرک‌های صنعتی و نیز برگزاری جلسات توجیهی برای مشاوران پذیرش فرابورس ایران اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 996708

وب گردی

وب گردی