ایران طرح ایجاد چتر امنیتی صهیونیست ها را در منطقه با ناکامی رو به رو کرد

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل تلاش آمریکا و متحدانش در متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم را مذبوحانه توصیف و خاطرنشان کرد: یکی از اهداف جدی آمریکا در منطقه، ایجاد یک چتر امنیتی برای صهیونیست ها است.

به گزارش ایسکانیوز حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل در گفت‌وگو با یوسف جلالی، خبرنگار شبکه پرس تی وی یکی از دستاوردهای مهم انقلاب 1357 را یافتن هویت و استقلال سیاسی برای مردم ایران دانست و افزود: قبل از پیروزی انقلاب، شاهد عقب افتادگی هایی در حوزه های اقتصادی، علمی و فناوری ایران بودیم، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی می توان دستاوردهای متنوعی را در حوزه سیاست خارجی و امنیت منطقه ای و بین المللی شاهد بودیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: از میان این دستاوردها می توان به بر هم زدن ترتیبات تحمیلی امنیتی منطقه‌ای اعمال شده از سوی آمریکایی‌ها و برخی متحدان این کشور اشاره کرد که بزرگ‌ترین ضرر این ترتیبات برای ایران آن بود که اگر آمریکایی ها اراده می کردند، در کمتر از چند ساعت هم چیز در نظامی سیاسی حاکم بر ایران فرو می ریخت.

وی در خصوص کمک های نظامی ایران به ارتش سوریه به درخواست این کشور و نقش این کمک ها در تضعیف گروه تروریستی داعش عنوان کرد: در زمانی که تقریبا بخش بزرگی از کنشگران اصلی در دنیا به دنبال تغییر نظامی سیاسی سوریه بودند، ایران تنها کشوری در جهان بود که در کنار متحد خودش سوریه قرار گرفت و با یک منطق روشن و دقیق از سوریه دفاع کرد.

او افزود: جمهوری اسلامی اجازه نداد تروریست ها بشار اسد را سرنگون کنند و آینده سیاسی این کشور را در دست بگیرند. ایران بود که مانع آن شد که تروریست ها بر دمشق حاکم شوند و اجازه نداد که از سوریه، تروریست ها وارد عراق و از عراق وارد مرزهای جمهوی اسلامی ایران شوند.

امیرعبداللهیان در خصوص حضور آمریکایی ها در سوریه و تصمیم اخیرا دونالد ترامپ مبنی بر بازگردان نیروهای نظامی آمریکا از این کشور گفت: حضور در سوریه برای آمریکا هیچ دستاوردی نداشت، آن ها علاقه‌مند بودند که با چند کشور تجزیه شده از دل سوریه و عراق مواجه شوند چرا که علی رغم حرف هایی که برخی از سیاستمداران و استراتژیست های آمریکا در این سال ها زدند، وجه غالب سیاست های آمریکا در سوریه بحث تجزیه در این کشور بود.

او ادامه داد: ورود داعش یک کارکرد ویژه داشت، از جمله فراهم کردن مقدمات تجزیه سوریه و عراق. داعش آن‌چنان رعبی را ایجاد کرد تا در سوریه و عراق شیعه، مسیحی، سنی و کرد از هم جدا شوند که بعد از آن، فضا برای اقدام بعدی در سطح سیاسی یا دموکراتیک فراهم باشد.

وی تلاش آمریکا و متحدانش در متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم را مذبوحانه توصیف و خاطرنشان کرد: یکی از اهداف جدی آمریکا در منطقه، ایجاد یک چتر امنیتی برای صهیونیست ها است و این چیزی است که ترامپ مثل بسیاری از روسای جمهور امریکا در مبارزات انتخاباتی خود به اسرائیلی ها قول داد و برای این مساله تعهداتی را هم پذیرفت. متقدم که سیاست های ترامپ و همچنین اوباما، هرگز مبارزه با تروریسم نبود بلکه عدم مبارزه با تروریسم بود.

دستیار ویژه رییس مجلس شورای اسلامی ایران در امور بین الملل در خصوص اتفاقات در عربستان در طی سال های اخیر گفت: تحولات جدی در عربستان سعودی در حال وقوع است. جوهره این تحولات، همان تداوم نظام سلطه خاندانی و حاکمیت یک خانواده به نام آل سعود بر عربستان است. در این کشور دیکتاتوری همچنان حاکم است، اما قرار است محمد بن سلمان، در توافق با آمریکا و تعامل با رژیم صهیونیستی، یک پوسته دموکراتیکی برای این دیکتاتوری در عرصه حاکمیتی عربستان سعودی ایجاد کند. این کشور، گفتمانی منطقی را که ثمره انقلاب اسلامی ایران در منطقه است، برنمی تابد و قصد دارد تا با روش خودش در منطقه حکمرانی کند. تفاوت عربستان امروز با عربستان دیروز این است که در عربستان دیروز، رابطه با رژیم صهیونیستی وجود داشت اما به صورت پنهانی اما در عربستان امروز این رابطه علنی شده است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص راه حل ایران برای رفع بحران یمن عنوان کرد: بیاد دارم در هفته سومی که سعودی ها به یمن حمله کردند، در حاشیه نشست سازمان همکاری های اسلامی با عادل الجبیر، وزیر خارجه سابق عربستان سعودی ملاقات داشتم و به او گفتم آقای وزیر، راه حل در یمن صرفا سیاسی است و تجاوز شما به یمن نتیجه ای نخواهد داد. الجبیر که تازه به قدرت رسیده بود،گفت شما خواهید دید که یمن فقط راه حل نظامی دارد و ما در کمتر از سه هفته، حوثی ها را در شمال یمن نابود خواهیم کرد. اما ماه ها بعد ثابت شد که حرف ایران درست است؛ ایران از همان ابتدا طرح چهار ماده ای را که مبتنی بر راه حل سیاسی بود، ارائه داد و با مذاکراتی که اخیرا در سوئد انجام شد، شاهد قطعات جدید پازل راه حل سیاسی در یمن خواهیم بود.

امیرعبداللهیان در خصوص چرایی حمایت آمریکا از گروه های تروریستی همچون مجاهدین خلق عنوان کرد: در سال های پایان عمر صدام، به عنوان دیپلمات در سفارت ایران در بغداد فعالیت می کردم. یادم هست آن زمان، پرونده مجاهدین خلق یکی از پرونده های باز میان و ما حکومت عراق بود. یافته های من از ملاقات هایی که با مقامات امنیتی عراق و همچنین اعضای طرد شده منافقین داشتم، این بود که تا چه اندازه منافقین در جنایت ها و سرکوب شیعه و کرد به صدام خدمت می کنند. آن ها در عراق، برای انجام حملات تروریستی در ایران، برنامه ریزی می کردند و با توجه به حمایت صدام از آن ها، بسیار فعال بودند. اما امروزه، فعالیت های آن ها بیشتر به شبکه های مجازی محدود شده و پروپاگاندای بزرگ را علیه ایران به راه انداختند. عربستان و امارات اکنون یکی از حامیان مالی مجاهدین هستند و در کنار آمریکا، آغاز مجدد فعالیت های این گروه تروریستی را دنبال می کنند. اما من مطمئنم که سعودی ها و آمریکایی ها در استفاده از این ابزار تاریخ مصرف گذشته، هیچ نفعی را نخواهند برد.

او در پایان در خصوص مساله خروج آمریکا از برجام و آینده این توافق‌نامه بین المللی گفت: نقطه روشن این ماجرا این است که اروپا در روابط خود با آمریکا تجدیدنظر کرده و قصد دارد تا به هویتی مستقل از آمریکا دست یابد. اما مساله اینجا است که تا چه زمانی باید برای تحقق این امر منتظر ماند؟ ما باید روابط‌مان با اتحادیه اروپا را حفظ و کانال های جدیدی را برای ارتباط با اروپا، چین، روسیه و منطقه ایجاد کنیم. خانم موگرینی، دید مثبتی نسبت به برجام دارد اما او باید با بیش از 20 کشور اروپایی چانه‌زنی کند که هرکدام مشکلات خاص خودشان را دارند و برجام بخشی از نگرانی های آنان است. بنابراین، باید توجه ویژه ای به این مساله داشت که خوشبختانه دولت ما نیز بر اهمیت این موضوع واقف است.

کد خبر: 996728

وب گردی

وب گردی