راه‌اندازی نخستین طرح آکواپونیک گلخانه‌ای در واحد گرمسار

نخستین طرح «آکواپونیک» گلخانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی در واحد گرمسار به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، فاز نخست طرح «آکواپونیک» گلخانه ای دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار با سه روش مختلف به صورت گلخانه ای اجرا شده است.

دکتر مهران مهدی‌پور، ضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار و مجری طرح گفت: آکواپونیک (AQUAPONICS) پرورش همزمان ماهی و گیاه در سازگانی مداربسته است به شکلی که آب حاوی فضولات ماهی، ابتدا از مخزن پرورش ماهی به سمت پالایش‌گرهای مکانیکی و زیستی و سپس به بستر کشت گیاهان حرکت می کند و پس از جذب مواد مغذی فضولات ماهی توسط ریشه گیاهان، دوباره به مخزن پرورش ماهی بازمی گردد.

وی با بیان اینکه این طرح تلفیقی از پیشرفته‌ترین روش‌های آبزی‌پروری در سیستم مداربسته و پرورش گیاه بدون استفاده از خاک است، خاطرنشان کرد: در این طرح در بخش کشت گیاهان از سه روش: بستر پرورش گیاه (Media bed) ، لوله های پرورش گیاه (Nutrient Film Technique) و مخزن پرورش گیاه (Deep Water Culture) و در بخش پرورش ماهی از کپور معمولی (Cyprinus carpio) استفاده شده است.

دکتر مهدی‌پور ادامه داد: آکواپونیک به عنوان یک روش نوین و فن‌آورانه می تواند ما را در تامین بخشی از پروتئین و محصولات گلخانه ای موردنیاز سلامت جامعه یاری کند.

وی در پایان با تشکر از حمایت‌های دکتر لادن مقدم سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار برای اجرای این طرح گفت: بسترهای لازم برای گسترش این طرح در حال فراهم شدن است و پس از اجرای موفق فاز نخست، فازهای بعدی اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 996740

وب گردی

وب گردی