13 درصد اعتبار دانشگاه‌های پزشکی مربوط به آموزش است

معاون سابق توسعه و مدیریت منابع وزارت بهداشت، گفت: در حال حاضر ۱۳ درصد اعتبارات دانشگاه‌های ما مربوط به آموزش و پژوهش است و باقی مربوط به ارائه خدمات بهداشت و درمان است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مراسم تکریم و معارفه معاون توسعه و مدیریت وزارت بهداشت با حضور وزیر بهداشت و سایر مسئولان ظهر امروز در وزارت بهداشت برگزار شد.

دکتر سید علی صدر الساداتی در این مراسم گفت: حدود ۴.۵ سال پیش که من توفیق خدمت در وزارت بهداشت را پیدا کردم، در همین سالن مراسم معارفه من برگزار شد.


وی ادامه داد: در حوزه پشتیبانی چند مشکل برای گزارش‌دهی‌ وجود دارد؛ زیرا بسیاری از امور به صورت پشتیبانی است و محصول نهایی ندارد. همچنین شرایط کار به گونه ای است که روزمرگی در این حوزه بالاست.


معاون سابق توسعه و مدیریت منابع وزارت بهداشت گفت: در حوزه عمرانی، شاهد اتفاقات خوبی بودیم. دولت کمک های خوبی به وزارت بهداشت داشت ما توانستیم حدود 10 هزار پروژه را به سرانجام برسانیم که با اعتباری حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان این اقدام صورت گرفت.


وی افزود: ۳۰ هزار تخت جدید را در حوزه سلامت داشتیم، همچنین بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هتلینگ دریافت شده است.

صدر الساداتی اظهار داشت: در حوزه بهداشت: ۷۵۰۹ پروژه بهداشتی و ۶۵۱ مرکز جامع سلامت شهری و... داشتیم، همچنین ۲۶۴ پروژه درمانی را در حال حاضر در دست اجرا داریم.


به گفته وی، تا کنون ۱۱۸ مرکز غربالگری سرطان و ۲۵۲ مرکز درمانی را تاسیس کردیم.

معاون سابق توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت گفت: در حوزه بودجه و مالی، اقدامات خوبی انجام شد گرچه چالش اصلی وزارت بهداشت نیز مربوط به این حوزه است. ما شاید برجسته ترین دستگاهی هستیم که بودجه‌ریزی را عملیاتی کردیم، سازمان برنامه و بودجه ایده را مطرح کرد و ما توانستیم آن را اجرایی کنیم.

وی افزود: در‌حال حاضر سیستم پایش اجمالی در‌ وزارت بهداشت ایجاد شده است. برای مدیریت منابع و مصارف‌ این گزارش بسیار کاربرد دارد. دانشگاه‌های ما به صورت هیات امنایی اداره می شود و دستورالعمل ها به صورت هیات امنایی پیش می رود.

دکتر صدر الساداتی بیان کرد: با توجه به شرایطی که کشور طی چند سال گذشته داشت، ما بیش از ۸ هزار میلیارد تومان اوراق اخذ کردیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ۱۳ درصد اعتبارات دانشگاه های ما مربوط به آموزش و پژوهش است و باقی مربوط به ارائه خدمات بهداشت و درمان است.

صدر الساداتی افزود: در حوزه بازرگانی حمایت های خوبی انجام و از ظرفیت هیات امنای ارزی بیشتری استفاده شد، لازم به ذکر است هیات امنای ارزی یک نهاد عمومی غیردولتی مانند شهرداری و بنیاد مستضعفان و سازمان تامین اجتماعی است. این نهاد عمومی غیردولتی، علاوه بر اختیارات ویژه، اساسنامه محکم و ظرفیت‌های فراوانی دارد اما از‌ این ظرفیت های موجود‌ در وزارت بهداشت استفاده چندانی نمی‌شد.

وی بیان کرد: در سالی که بنده مشغول به کار شدم، حدود۳۰ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی توسط این نهاد خریداری شده بود و یک شرکت با نام آوا پزشک داشت که فقط سرنگ می‌ساخت. پس از بحث هایی که صورت گرفت، به این نتیجه رسیدیم که باید از این ظرفیت بیشتر استفاده کنیم بنابراین این شرکت به یک هلدینگ تبدیل و دو دسته شرکت ایجاد شد که یک دسته از شرکت‌ها وظیفه داشتند مشکلات وزارت بهداشت را حل کنند. لازم به ذکر است در دوره‌ای که همه دستگاه‌های نظارتی روی وزارت بهداشت تمرکز کرده بودند، این کارها انجام شد.

معاون سابق توسعه و مدیریت منابع وزارت بهداشت تصریح کرد: در حوزه مدیریت بیمارستانی نیز کارهایی صورت گرفت، هر چند که هنوز موفق نبوده‌ایم زیرا نمی‌توان به این شکل پیش رفت که تمامی بیمارستان‌ها دولتی باشند؛ بلکه باید نوع جدیدی از مدیریت بیمارستانی ایجاد کنیم. در این راستا می توان این بیمارستان‌ها را در قالب موسسه‌ای بیاوریم و به بازار عرضه کنیم.

وی افزود: زمانی که من فعالیت خود را آغاز کردم، ۲ قرارداد خرید آمبولانس وجود داشت که به مشکل خورده بود، طرف ایرانی علی‌رغم پرداخت بخشی از پول حتی یک آمبولانس نیز تحویل نداده بود. در چنین شرایطی پیگیری‌های لازم با شرکت بنز آلمان صورت گرفت و ما از طریق برقراری‌ تماس با آنان توانستیم تعداد قابل توجهی آمبولانس در شأن مردم ایران وارد کنیم.
صدر‌السادات خاطرنشان کرد: در‌حال حاضر در همه شهرها و روستاها آمبولانس وجود دارد، همچنین ۳ هزار آمبولانس به ناوگان اورژانس اضافه شد. ظرف دو تا سه ماه آینده نیز سه قایق آمبولانس دریایی به ناوگان اورژانس اضافه خواهد شد.

معاون سابق توسعه مدیریت منابع وزارت بهداشت با اشاره به وضعبت نیروی انسانی گفت: در زمینه نیروی انسانی در شرایطی که استراتژی دولت انقباضی بوده است، به دلیل برنامه‌های توسعه‌ای به دنبال جذب نیرو بودیم. در این زمینن سازمان برنامه و بودجه و اداری و استخدامی همکاری های لازم را داشتند و بیش از ۳۵ هزار نیرو به‌صورت پیمانی و رسمی و بیش از ۳۰ هزار نفر نیروی شرکتی جذب شدند.

وی تاکید کرد: در ستاد وزارت بهداشت شاهد بروز برخی مشکلات بودیم و در برخی موارد مشاهده می کردیم نیروهای برجسته ستادی ماندگاری زیادی ندارند. همچنین مقررات دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توانند پرداخت بهتری داشته باشند.به همین منظور اقداماتی را مد نظر قرار دادیم و با مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی توانستیم ستاد وزارت بهداشت را هیات امنایی کنیم.

صدر السادات افزود: در حال حاضر مقررات دانشگاه‌های علوم پزشکی بر ستاد وزارت بهداشت حاکم است. وضع پرسنلی به وضعیتی تبدیل شد که در حال حاضر مقاومت می‌کنیم که نیرو از دانشگاه‌ها به ستاد بیاید، در حالی‌که پیش از این دقیقا برعکس این اتفاق، رخ می داد.

کد خبر: 996765

وب گردی

وب گردی