مبانی و اصول نورپردازی مراکز بهداشت و درمان منتشر شد

کتاب «مبانی و اصول نورپردازی مراکز بهداشت و درمان» نقش نور در بهداشت و سلامتی تالیف شرکت روشنایی و نورپردازی Licht.de با ترجمه محمد صادق انواری و حسین مهدوی پور توسط انشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد منتشر شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ادراک انسان از محیط پیرامون توسط نور است و به عبارتی نور یکی از مهمترین واسطه هایی است که درک بصری را از محیط پیرامون امکان پذیر می کند. چشم همه موجودات، از جمله انسان، مهمترین عضو جهت دریافت نور از محیط پیرامون بوده و بسیاری از احساسات و عواطف ما براساس نوع، میزان و زاویه نور ایجاد می شود.
این کتاب با توجه به سابقه تحصیل و تدریس محققین و مترجمین کتاب در رشته معماری تدوین شده است و متاسفانه در این زمینه منابع کمی تاکنون نوشته شده است و این اثر از جمله منابعی است که در این زمینه می تواند مورد استفاده طراحان، مهندسان مشاور، پزشکان و بخصوص دانشجویان معماری قرار گیرد.
کتاب «مبانی و اصول نورپردازی مراکز بهداشت و درمان» ارتباطی که بین نور، معماری و انسان است را در یکی از اماکن مهم بشر، با کاربری بیمارستان، خانه بهداشت و یا آسایشگاه بیان می کند. جدا از تنش اصلی که نور در بینایی دارد به عنوان مثال می تواند کارکردهای بیولوژیکی را فعال کند و روحیه و تمرکز را نیز افزایش دهد.
در واقع این کتاب نشان می دهد که نور و روشنایی از تمام جوانب بر سلامتی تاثیر می گذارد و نیز می تواند فرآیند بهبودی شخصی که بیمار است و به مراتب نیاز دارد را ارتقا بخشد. همچنین نشان می دهد که در یک بیمارستان و یا خانه بهداشت، نور تا چه اندازه در کیفیت زیستی و سلامتی بیماران، کارکنان و به طور کل انسان ها اهمیت دارد و حتی تاثیر مستقیم آن بر بهبودی را نمایان می سازد.
این کتاب اصول و میزان روشنایی صحیح را در هر یک از فضاهای یک مرکز بهداشتی بیان می کند و همچنین به معرفی سیستم های روشنایی، روشنایی پر بازده و کارا، تجهیزات مناسب و مدرن متناسب با کاربری و عملکرد هر فضا می پردازد و سعی در بیان رابطه انسان، معماری و نور را دارد و تلاش است که این رابطه را به شکل مناسب تعریف و مولفه های موثر آن را شناسایی و معرفی کند. به این منظور نقش نور را در فضاهای درمانی و آسایشگاه ها مورد بررسی قرار داده به طوری که ویژگی های نورپردازی و اصول روشنایی را در تک تک فضاهای درمانی بیان نموده و نقش نور را در بهبود سلامتی، درمان مستقیم و غیر مستقیم مورد مطالعه قرار داده است.
این کتاب در 4 فصل تدوین شده است. فصل اول با عنوان نور و انسان به رابطه این دو اشاره می کند. فصل دوم مربوط به کیفیت و استانداردهای روشنایی فضای بهداشت و درمان، فصل سوم مبانی و اصول نورپردازی نام دارد و به جنبه های گوناگون استفاده از نور در مراکز بهداشتی و درمانی می پردازد و دست آخر در فصل چهارم به امکانات و تجهیزات نورپردازی و معرفی این عوامل اختصاص دارد.
کتاب «مبانی و اصول نورپردازی مراکز بهداشت و درمان» نقش نور در بهداشت و سلامتی تالیف شرکت روشنایی و نورپردازی Licht.de با ترجمه محمد صادق انواری و حسین مهدوی پور، در 184 صفحه، شمارگان دو هزار نسخه و قیمت 46 هزار تومان توسط انشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد راهی بازار نشر شد.
انتهای پیام/
کد خبر: 996774

وب گردی

وب گردی