اجرای ۴۶۶ پروژه مشترک تحقیقاتی با کشورهای استراتژیک از سوی دانشگاه‌ها

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی از اجرای ۴۶۶ پروژه مشترک تحقیقاتی با کشورهای استراتژیک از سوی دانشگاه‌های کشورمان خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر حسین سالار آملی در نهمین نشست هم‌اندیشی معاونان و مدیران دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری، با اشاره به اینکه جهان آینده به یک قطب اقتصادی تبدیل خواهد شد که مرکزیت آن بر اساس دانش، فناوری و نوآوری است بر لزوم حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان تاکید کرد.

وی حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان را از طریق سه هدف انتقال علم و تکنولوژی به جامعه، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و بین‌المللی سازی آموزش عالی قابل تحقق دانست.

دکتر سالار آملی درخصوص انتقال علم و تکنولوژی به جامعه تصریح کرد: دانشگاه ها و نهادهای آموزشی به منزله نهادهای کارآفرین لازم است در زمینه اشاعه، نشر دانش و انتقال آن به جامعه و نسل‌های جوان بیش از پیش تلاش کنند.

به گفته وی در زمینه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، در دنیای کنونی که تحقیقات به عاملی اقتصادی تبدیل شده، دانشگاه ها و نهادهای علمی تحقیقاتی لازم است به طور آشکار در خدمت اقتصاد و تجارت قرار گیرند. دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی باید از هدف بودن، خارج و به وسیله ای برای توسعه اقتصادی تبدیل شوند.

وی بیان کرد: از این رو آموزش‌های فنی، مهارت آموزی و حرفه‌ای باید در جهت تربیت متخصصان کارآمد جهت به حرکت درآوردن چرخ های صنعت کشور، مورد توجه بیش از پیش قرار گیرند.

دکتر سالار آملی، بین‌المللی سازی آموزش عالی را یکی دیگر از سیاست‌های کلان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانست و افزود: برخی اقدامات برای بین‌المللی سازی، انجام پروژه‌های مشترک، تبادل دانشجویان دکترا، فراهم کردن امکان بهره‌مندی از اعضای هیات علمی و پژوهشگران خارجی در کنار استادان و پژوهشگران ایرانی، اجرای طرح های تحقیقاتی مشترک و ایجاد دوره های منجر به مدرک دو گانه دکتری ترددی، پروژه های تحقیقاتی با سرمایه گذاری مشترک و برگزاری کارگاه‌ها و سمینارها و کنفرانس‌های مشترک با دانشگاه‌های خارج از کشور است.

وی در ادامه به اجرای ۴۶۶ پروژه مشترک تحقیقاتی با کشورهای استراتژیک از سوی دانشگاهها و نیز استفاده دانشگاه‌های کشور از ۲۱۰۰ نیروی متخصص ایرانی مقیم خارج ازکشور و همکاری آنها با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشورمان اشاره کرد.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل در خصوص پروژه‌های بین‌المللی مشترک ایران با سایر کشورها خاطرنشان کرد: ۱۷ پروژه در زمینه‌های آموزشی و علمی تحقیقاتی با پژوهشگران و دانشگاه‌های اتریش در دست اجراست.

وی یادآور شد: برای توسعه همکاری‌های خود با آلمان در سه زمینه اعزام دانشجو برای فرصت‌های ۶ تا۹ ماهه برای دانشجویان دکتری و استادان، دوره‌های مشترک تحصیلی در سطوح تحصیلی کارشناسی ارشد و اجرای پروژه‌های مشترک تحقیقاتی بین دو کشور در حال برنامه‌ریزی هستیم که فراخوان آن از سوی دو کشور انجام شده و انتشار یافته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 996792

وب گردی

وب گردی