جنگ سایبری، سلاح جدید فلسطین در برابر اشغالگران

نیروهای مقاومت فلسطینی در سال‌های اخیر علاوه بر مبارزه با رژیم صهیونیستی در عرصه جنگ سخت و میدانی به مبارزه با این رژیم در عرصه جنگ نرم نیز وارد شده و حملات سایبری متعددی را علیه آن انجام داده که بسیاری از آنها مورد تایید رسانه‌ها و مقامات مسئول صهیونیستی قرار گرفته است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، گروه‌های مسلح فلسطینی به ویژه جنبش مقاومت اسلامی حماس در چند سال گذشته در چارچوب مبارزه با رژیم صهیونیستی وارد عرصه جنگ سایبری شده اند تا بیشترین خسارت های ممکن را به سامانه های دیجیتال وارد کرده یا پیام های تبلیغاتی برای ساکنان اراضی اشغالی ارسال کنند و یا به اطلاعات حساس محرمانه که می تواند امنیت اشغالگران را به خطر اندازد، دست یابند.

جنبش حماس در جریان جنگ 2014 رژیم صهیونیستی علیه غزه تعدادی حمله سایبری علیه دشمن انجام داد و اخیراً نیز در 8 فوریه جاری از جدیدترین حمله خود به سامانه مراقبتی ارتش اسرائیل در کرانه باختری پرده برداشت که توسط یک روزنامه صهیونیستی اعلام شد.

روزنامه عبری زبان اسرائیل هایوم اعلام کرد هدف از این حمله جلوگیری از جمع آوری اطلاعات از طریق دوربین های مراقبتی موجود در کرانه باختری توسط ارتش اسرائیل و ایجاد مانع برای دسترسی ارتش به سامانه مراقبتی بود تا آنها نتوانند عملیات‌های فلسطینی علیه صهیونیست‌ها را خنثی نمایند.

این روزنامه افزود: این حمله همچنین کنترل تحرکات نظامیان صهیونیستی در شهرها و مناطق مختلف کرانه باختری برای انجام عملیات علیه آنان را نیز هدف قرار داده بود که البته ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد این حمله سایبری را خنثی کرده است.

بر اساس اعلام رادیو رژیم صهیونیستی شاباک دستگاه امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز در ژانویه 2017 از کشف یک گروه وابسته به حماس خبر داد که صدها مورد تجهیزات ارتباطی برای نفوذ به تلفن های همراه نظامیان ارتش، شنود مکالمات و دسترسی به پیام ها و اطلاعات محرمانه آنها را در اختیار داشته اند.

چند روز پس از انجام این حمله سایبری، روزنامه صهیونیستی « هاآرتص » به نقل از یک فرمانده ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد: حماس اخیراً تلاش هایی برای دستیابی به اطلاعات محرمانه از نظامیان ارتش از طریق شبکه های اجتماعی نموده است.

بر اساس اعلام روزنامه هاآرتص منابع نظامی صهیونیستی اعلام کردند: عناصر حماس با استفاده از ده ها نام جعلی زنانه در شبکه های اجتماعی اقدام به گفت‌و‌گو با ده ها نفر از نظامیان ارتش نموده و به اطلاعاتی محرمانه از طریق آنها دست یافته و توانسته اند با استفاده از برخی بدافزارها و نرم افزارهای خطرناک به گوشی های تلفن همراه آنها نفوذ کنند.

شبکه 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی در اکتبر 2017 از موفقیت عوامل فلسطینی در نفوذ به فرکانس های بی سیم ارتش و شنود گفتگوهای محرمانه میان نیروهای نظامی که در مرزهای غزه با یکدیگر در ارتباط بوده اند، خبر داد.

چنانچه گردان های قسام شاخه نظامی حماس نیز در جریان جنگ اخیر غزه توانست به شبکه های تلویزیونی رژیم صهیونیستی از جمله شبکه های 2 و 10 نفوذ کرده و از طریق آنها پیام های هشدار‌آمیز برای ساکنان اراضی اشغالی ارسال نماید.

چنانچه پیش از این نیروهای مقاومت فلسطین در غزه توانستند، پهپهاد اسرائیلی که در آسمان غزه در حال حرکت بود را فرود آورده و به اطلاعات و تصاویر جمع آوری شده توسط آن دست یابند.

بسام مهنا متخصص در امور فناوری اطلاعات می گوید: حملات سایبری انجام شده توسط مقاومت اسلامی علیه سامانه های دیجیتالی رژیم صهیونیستی در چند سال گذشته از قدرت تکنولوژیک بالایی حکایت دارد که گروه های فلسطینی به آن دست یافته اند.

وی افزود: کیفیت حملات سایبری فلسطینیان به این مساله اشاره دارد که آنها این گونه عملیات ها را به شکل دقیق و برنامه ریزی شده توسط عوامل سازمان دهی شده انجام می دهند.

این کارشناس مسائل فناوری ادامه داد: هرگز یک نفر به تنهایی نمی تواند به سامانه مراقبتی ارتش رژیم صهیونیستی نفوذ کند و یا این که شبکه های ماهواره ای آنها را مورد حمله قرار داده و از طریق آنها پیام ارسال کرده و یا حتی به تلفن های همراه نظامیان اسرائیلی نفوذ کند زیرا این گونه اقدامات به تخصص و تلاش هماهنگ تعدادی از افراد نیازمند است.

وی همچنین توانایی بسیار بالای رژیم صهیونیستی در فناوری را یادآور شد و آن را مانعی بزرگ در برابر تحقق موفقیت های مهم در این زمینه دانست چرا که یگان های متخصص در این امور نیز در ارتش رژیم صهیونیستی ایجاد شده تا از انجام عملیات های مقاومت جلوگیری نمایند.

حیدر المصدر پژوهشگر حوزه رسانه و تبلیغات و دنبال کننده مسائل رژیم صهیونیستی نیز می گوید: به طور کلی اسرائیل در عرصه فناوری پیشرفته بوده و استفاده از رایانه و هوش مصنوعی برای اداره بسیاری از بخش های حیاتی آن مانند برق، آب، کارخانه ها، سامانه های کنترلی و دریانوردی در آن گسترش یافته است.

وی افزود: اعتماد به تکنولوژی دایره خطرات بالفعل را که اسرائیل با آن مواجه است گسترش می دهد و حملات سایبری را به یکی از بزرگ‌ترین نگرانی های آنها تبدیل کرده است چرا که نیروهای متخاصم تلاش می کنند این عرصه را هدف قرار داده و آن را از راه دور یا از کار انداخته و یا در آن اختلال ایجاد نمایند و حتی به دنبال نفوذ به پایگاه های اطلاعاتی و دست‌یابی به داده‌های محرمانه آنها باشند.

المصدر خاطر نشان کرد: رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته کمیته ملی سایبری را ایجاد کرده که ماموریت آن رصد، مقابله و پیگیری تلاش های انجام شده برای نفوذ به سامانه های این رژیم است و این ناشی از درک صهیونیست ها نسبت به میزان خطرات حقیقی مترتب بر حملات سایبری و خسارت های منجر از آن در زمینه های امنیتی، اقتصادی و اجتماعی است.

این کارشناس مسائل رسانه و تبلیغات معتقد است مقاومت فلسطین در مواردی تلاش کرده با حملات سایبری خود به پایگاه های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی به داده های محرمانه دست یابد و یا با نفوذ به سامانه های کنترلی از چگونگی سیر زندگی در داخل اراضی اشغالی اطلاع پیدا کند.

اما در مقابل المصدر پیش بینی می کند که تاثیر پیشرفت و توسعه مقاومت فلسطین در عرصه جنگ سایبری بر توانایی های فناورانه آینده آنها در آینده از جهت کیفیت و کمیت حملات مستقیم آنان علیه رژیم صهیونیستی منعکس خواهد شد چرا که این حملات افزایش یافته و در صورت مواجهه مقاومت با چالش ها و الزامات ورود به جهان جنگ سایبری، گستره آن به طور قابل توجهی افزایش می یاید.

انتهای پیام/

کد خبر: 996816

وب گردی

وب گردی