فاکتور کلیدی و تاثیر گذار در بروز نئوپلاسم ها

نئوپلاسم های میلوپرولیفراتیو یا نئوپلاسم های بیش تکثیری مغز استخوان(MPNs)یک بیماری صعب العلاج هستند.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، تیمی از محققین دانشگاه وین اتریش رویکرد درمانی جدیدی را کشف کرده اند که می تواند بیماری MPN را اساسا تغییر دهد.

نئوپلاسم های بیش تکثیری مغز استخوان یا MPNها، گروهی نادر و بدخیم از بیماری های مغز استخوان هستند که به صورت تولید بیش از حد سلول های خونی(قرمز، سفید و پلاکت ها) خود را نشان می دهند. این بیماری به دلیل تغییرات ژنتیکی سلول های خون ساز موجود در مغز استخوان اتفاق می افتد که می توانند ارثی باشند یا ناشی از اثرات محیطی باشند. بیش از 80 درصد بیماران مبتلا به MPN دارای جهش نقطه ای در ژن JAK2 هستند. این جهش که آن را JAK2V617F می نامند موجب می شود که JAK2 به عنوان یک تنظیم کننده تکثیر سلولی به طور ثابت روشن شود. در نتیجه، سلول های تحت تاثیر قرار گرفته شروع به تقسیم کنترل نشده می کنند و سرطانی می شوند. این بیماران معمولا به ruxolitinib(مهار کننده JAK2) تیمار می شوند که تنها می تواند علایم را کنترل کند و روی کلون های بدخیم سلول های بنیادی موجود در مغز استخوان تاثیری نمی گذارند و ادامه این روند می تواند منجر به لوکمیای میلوئید حاد شود.

محققین دانشگاه وین اتریش با استفاده از مدل موشی دریافته اند که پروتئین CDK6 یک فاکتور تاثیر گذار در بروز جهش JAK2V617F و شروع MPN می شوند. محققین نشان داده اند که در غیاب CDK6، تکثیر سلول های بنیادی جهش یافته کاهش می یابد و مرگ سلولی افزایش می یابد. در نتیجه عدم وجود CDK6 علایم بالینی را از بین برده و امید به زندگی را افزایش می دهد. این مطالعه نشان می دهد که تنظیم مناسب سطح CDK6 این مکانیسم را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند به طور بالقوه ای کیفیت زندگی بیماران مبتلا به MPN را افزایش دهد و راهگشای راه های جدید برای درمان کامل این بیماری باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 996915

وب گردی

وب گردی