دیدار سفیر و رایزن فرهنگی سریلانکا با رئیس دانشگاه یزد

سفیر و رایزن فرهنگی سریلانکا در راستای توسعه همکاری‌های علمی بین دانشگاه یزد و دانشگاه‌های سریلانکا، ضمن بازدید از دانشگاه یزد با رئیس این دانشگاه دیدار کرد.

به گزارش ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه یزد، محمدصالح اولیاء رئیس دانشگاه یزد امروز در این دیدار با اشاره به اینکه این جلسه فرصت مناسبی برای افزایش همکاری‌های علمی بین دو کشور است، بر آمادگی دانشگاه یزد به اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان سریلانکا در رشته‌های ویژه‌ای که مورد علاقه طرفین است، تأکید کرد.

وی بر انجام اقدامات لازم در تهیه پیش‌نویس تفاهم‌نامه بین دانشگاه‌های برگزیده سریلانکا و دانشگاه یزد تأکید کرد و افزود: اولویت نخست پذیرش دانشجویان به صورت بورسیه و سپس اعضای هیئت‌علمی است؛ در ادامه می‌توان فعالیت‌ها و تحقیقات علمی مشترک بین دو کشور را آغاز کرد.

در ادامه محمدشریف انیس سفیر سریلانکا اظهار کرد: تاکنون تفاهم‌نامه‌های (MOU) با برخی از دانشگاه‌های ایران از جمله دانشگاه تهران منعقد شده و موضوع آموزش و تحصیل می‌تواند بهترین موضوعی باشد که این دو کشور را به هم مرتبط سازد.

وی با صراحت آمادگی خود را برای شروع روابط و همکاری‌های علمی با دانشگاه یزد اعلام کرد و افزود: در سریلانکا هر سال حدود ۳۱۵ هزار داوطلب برای پذیرش در کنکور و ورود به دانشگاه شرکت می‌کنند که از این تعداد حدود ۱۱۵ هزار نفر صلاحیت اولیه قبولی را دارا هستند که به دلیل ظرفیت کم و جو رقابتی موجود، پذیرش نهایی براساس شایستگی‌ها و صلاحیت‌ها انجام می‌شود و تنها کمتر از ۳۰ هزار دانشجو به پذیرش قطعی رسیده و وارد دانشگاه می‌شوند.

انیس تصریح کرد: ایران و سریلانکا بعد از به استقلال رسیدن سریلانکا در سال ۱۹۴۸، دارای روابط خوبی با یکدیگر هستند و ایران از جمله کشورهایی است که به سریلانکا کمک‌های بسیاری کرده است.

وی با اشاره به پتانسیل‌های قابل توجه علمی و آموزشی دانشگاه یزد، ایجاد ارتباط با دانشگاه‌های برتر سریلانکا را پیشنهاد و به حمایت مستمر سفارت سریلانکا در توسعه همکاری‌های علمی و بین‌المللی اذعان کرد.

سفیر سریلانکا خاطرنشان کرد: هنگامی که تمرکز ما بر آموزش باشد هیچ سد و موانع و تحریمی وجود نخواهد داشت.

محمدعلی حداد، رئیس دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه یزد نیز با بیان شرح اجمالی از تاریخچه دانشگاه یزد، به رتبه این دانشگاه در ایران و جهان، اشاره کرد و گفت: هدف اصلی مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه یزد گسترش فعالیت‌های علمی با دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشورهای مختلف است که در این میان همکاری‌های علمی و آموزشی با کشورهای شبه قاره هند از جمله هندوستان، سریلانکا و دیگر کشورهای این منطقه در برنامه‌های دانشگاه یزد مورد توجه است.

در ادامه محمد فرشی، سرپرست دانشجویان غیرایرانی دانشگاه یزد توضیحات مبسوطی درخصوص تعداد دانشجویان غیر ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه یزد که از کشورهای افغانستان، پاکستان، نیجریه، اوگاندا، مجارستان، آلمان و... هستند، ارائه داد.

وی با بیان اینکه دانشجویان غیر ایرانی به دو شیوه بورسیه و غیربورسیه پذیرش می‌شوند تصریح کرد: حدود ۴۵ دانشجوی غیرایرانی در دوره لیسانس، ۱۴۰ دانشجو در دوره فوق لیسانس و ۱۸ نفر در دوره دکترا مشغول به تحصیل هستند.

فرشی با اظهار امیدواری از بهبود امکانات هر چه بیشتر برای دانشجویان غیرایرانی از کسب مقام دوم خوابگاه دانشگاه یزد در کشور خبر داد.

وی همچنین افزود: ثبت‌نام دانشجویان غیر ایرانی از طریق سیستم آنلاین به صورت مستقیم انجام می‌شود که آن‌ها با مراجعه به سایتhttp://admission.yazd.ac.ir/apply می‌توانند برای ثبت‌نام اقدام کنند.

گفتنی است در پایان این دیدار، سفیر و رایزن فرهنگی سریلانکا از بخش‌های مختلف دانشگاه یزد بازدید کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 996933

وب گردی

وب گردی