تأثیر مصرف اسیدفولیک در پیشگیری از ابتلا به شکاف لب و کام

یک متخصص جراحی جمجمه فک و صورت با اشاره به اینکه مصرف اسیدفولیک در مادر باردار می‌تواند جهت پیشگیری از ابتلای جنین به شکاف لب و کام در جنین مؤثر باشد، گفت: تقریبا از هر ۷۵۰ تولد یک نوزاد گرفتار این ناهنجاری است.

به گزارش ایسکانیوز، پروفسور ناصر نجمی در حاشیه هفدهمین کنگره بین‌المللی جراحان دهان، فک و صورت ایران در ارتباط با شکاف لب و کام گفت: شیوع این ناهنجاری در ایران تقریبا مشابه کشورهایی همچون آمریکای جنوبی و مرکزی همچنین آسیای شرقی است.
وی افزود: برخی از نقاط ایران همچون سیستان و بلوچستان مبتلایان بیشتری به این بیماری وجود دارد و تغذیه همچنین بهداشت از جمله عوامل تأثیرگذار علاوه بر ژنتیک در ایجاد این ناهنجاری است.
وی از آغاز ارائه روش‌های نوین جراحی جهت کمک به این بیماران در کشور خبر داد و گفت: مبتلایان به شکاف لب و کام حداکثر تا هفت سالگی باید مورد درمان قرار گرفته باشند و بهترین زمان آغاز درمان از سه ماهگی است و حداکثر این افراد اگر ناهنجاری آنها کامل باشد، به پنج جراحی نیاز دارند.
نجمی گفت: خوشبختانه چندین مرکز مدرن شکاف لب و کام در کشور فعالیت می‌کند و نهادهای خیریه زیادی نیز در این زمینه فعالیت دارند.


وی گفت: آمار ابتلا به این بیماری حدود یک در ۷۵۰ تولد است و البته در مناطق محروم این مسئله بیشتر وجود دارد.
متخصص جراحی جمجمه فک و صورت در پایان خاطرنشان کرد:‌برخی از تحقیقات مؤید این مسئله است که مصرف اسیدفولیک در مادران باردار جهت پیشگیری از این بیماری در جنین آنها مؤثر است، ولی البته تأثیر صددرصدی آن هنوز مورد تأیید قرار نگرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 996935

وب گردی

وب گردی