صادرات نفت‌خام ایران در سال جاری فراتر از حد انتظار بوده است

خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از منابع صنعتی نوشت صادرات نفت‌خام ایران در سال جاری میلادی علی‌رغم تحریم‌های آمریکا، فراتر از حد انتظار بوده است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از منابع صنعتی نوشت صادرات نفت‌خام ایران ژانویه سال جاری میلادی علی‌رغم تحریم‌های آمریکا، فراتر از حد انتظار بوده و از آغاز ماه جاری میلادی (فوریه) نیز روندی ثابت داشته است.

برخی کارشناسان پیش بینی کرده بودند که پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا، سطح صادرات نفت خام ایران به زیر یک میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند، اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاده است.

در ادامه این گزارش آمده است برخی از مشتریان نفت ایران میزان خرید خود را از این کشور پس از دریافت معافیت تحریمی از آمریکا، افزایش داده اند. مهلت آمریکا برای اعطای معافیت تحریمی به خریداران نفت ایران، ماه مه سال جاری میلادی پایان می‌یابد.

این گزارش می‌افزاید از سوی دیگر ایران، یکی از اعضای سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک)، از کاهش سطح تولید نفت خام که کشور‌های عضو این سازمان ملزم به رعایت آن هستند، معاف شده است.

نگارنده مطلب همچنین تصریح می‌کند: افزایش صادرات نفتی جمهوری اسلامی ایران شاید باعث تلاش‌های مجدد آمریکا برای جلوگیری از این روند شود. اگرچه باید گفت با توجه به اینکه واشنگتن قصد دارد موجب کاهش صادرات نفتی ونزوئلا –یکی دیگر از دشمنان آمریکا شود– اقدام احتمالی آمریکا در این خصوص خطر افزایش بهای جهانی نفت خام را در پی خواهد داشت.

یک منبع از شرکتی که صادرات نفتی ایران را رصد می‌کند، همچنین اعلام کرد محموله‌های نفتی صادراتی ایران در ده روز نخست ماه فوریه نیز همانند ژانویه بیش از حد پیش‌بینی‌ها بوده است و روندی صعودی را طی می‌کند.

آمریکا پس از وضع دوباره تحریم‌های ایران که در پی خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی –برجام– صورت گرفت، برای هشت کشور از جمله چین، هند، ژاپن و کره جنوبی معافیت تحریمی صادر کرد.

در پایان گزارش رویترز نیز آمده است تهران اعلام کرده است علی رغم تلاش‌های واشنگتن برای به صفر رساندن سطح فروش نفت خام این کشور، به صادرات نفتی خود ادامه خواهد داد.

باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 996948

وب گردی

وب گردی