سایپا چگونه دلال‌پروری می‌کند؟

شاهد آن بودیم که در رویدادی تاریخی، پراید 111 وارد کانال 50 میلیون تومان شد و حتی در برخی از سایت‌های اینترنتی خرید و فروش تا 52 میلیون تومان خرید و فروش می‌شد. اینکه چرا این خودرو به بالاترین سطح قیمتی خود در کل تاریخ رسید را باید در سیاست‌های اخیر سایپا جست‌و‌جو کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، سال 92 وقتی پراید برای اولین‌بار به کانال 20 میلیون تومان رسید، موجی از نارضایتی و تنش بازار را فرا گرفت. موجی که بعدها با توازن تورم و تعادل درآمدها شکل منطقی‌تری به خود گرفت و پراید به مدار پرفروش‌ترین خودروی ایران بازگشت. رشد قیمتی پراید طی این سال‌ها آرام و ناملموس بود. تا اینکه سرانجام دو ماه پیش برای اولین‌بار شاهد عبور آن از حاشیه 40 میلیون تومان بودیم.

تنش‌های مدیریتی و تغییر مداوم مدیران عامل این شرکت خودروسازی، سرانجام عنان کار را از دست آن‌ها ربود و پراید تبدیل به خودرویی بی‌سروسامان شد؛ حتی یاری همه‌جانبه دولت هم نتوانست پرحاشیه‌ترین خودروی کشور را از بحران‌ها دور نگه دارد و پراید روز به روز گران‌تر شد. جهش پراید 111 به 45 میلیون تومان یک ماهی طول کشید ولی تنها در دو روز قیمت آن به بیش از 50 میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

ماجرای رشد قیمت پراید هاچ‌بک چندان پیچیده نیست. طرح فروش نقدی سایپا شامل این خودروها می‌شد؛ سایپا 131، سایپا 151، تیبا، کوییک و ساینا. جای خالی کدام خودرو در این لیست حس می‌شود؟ سایپا 111. در واقع نارنجی‌های جاده مخصوص با دستان خود سیگنال افزایش قیمت را به دلالان ارسال کرد. واسطه‌ها به‌خوبی دریافتند که حداقل تا پایان سال و ایام مهم شب عید، قطعا خبری از عرض این مدل نخواهد بود. چراکه اثری از آن در لیست سایپا دیده نمی‌شود.

فراموش نکنیم سایپا در حالی قول داده خودروهای فروخته‌شده در این طرح را تا پایان سال تحویل مشتری دهد که هنوز زیر تعهد تحویل ثبت‌نامی‌های پاییز امسال مانده است. دو دیدگاه در این زمینه مطرح می‌شود؛ نخست آنکه اگر سایپا چنین ظرفیتی را داشت چرا زودتر دست به کار نشد و نخواست که بازار را از تلاطم نجات دهد؟ آیا این بدان معناست که این شرکت از افزایش قیمت‌ها ولو با خرید و فروش نشدن‌شان، سود می‌برد؟ دیدگاه دیگر این است که چرا دولت و وزارت صمت پیش‌تر ضرب‌الاجل تعیین نکرده بودند؟ آیا رضا رحمانی آن‌همه سر و صدای رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و مردم را نشنیده بود؟ دولت اگر واقعا توانایی اعمال نفوذ برای تحویل فوری خودروها را داشت چرا در بحران‌های اخیر دست به کار نشده بود؟ آیا این تکنیکی بوده برای جمع‌آوری نقدینگی در پایان سال؟

اکنون سایپا در متزلزل ترین ایام تاریخ خود با دستپاچگی اقدام به تغییر و تحول در تیم رسانه ای خود کرده است. اقدامی که شاید به لطف آن بتواند مرهمی بر زخم های مدیریتی خود بگذارد. عجیب است که این روزها سایپا چنان مستاصل شده که دست به دامان شرکت رقیب می شود. از انتصاب دهان‌پرکن نماینده ویژه مدیرعامل تا رئیس اداره اطلاع رسانی.

راستی دو سوال مهم؛ اگر سایپا در تحویل این خودروها نیز خلف وعده کرد باید چه کنیم؟ و دیگر اینکه آیا در دومین خودروساز بزرگ کشور قوه عاقله ای وجود ندارد تا نسبت به گرای واضح آنها به دلالان درباره عدم انتشار میزان تولید پارس خودرو و زامیاد، هشدار دهد؟

نویسنده: علی سرمستی

انتهای پیام/

کد خبر: 996954

وب گردی

وب گردی