باید بر چالش های اقتصادی غلبه کنیم

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه چالشهای جدی در مسائل اقتصادی داریم و باید بر این چالش ها غلبه کنیم، گفت: نتوانسته ایم ساختار دولتی را کوچک کنیم.

به گزارش ایسکانیوز، اسحاق جهانگیری در ششمین همایش ملی پیشرفت و توسعه علمی کشور با محور رسالت انجمن های علمی در تبیین مسائل راهبردی کشور، اظهار داشت: همزمانی نشست شما با آغاز پنجمین دهه فجر انقلاب اسلامی و گام دوم که رهبر انقلاب اعلام کردند چه مسائل راهبردی باید در دستور کار باشد، را به فال نیک می گیریم.

وی افزود: بار اصلی مسائل راهبردی می تواند بر دوش انجمن های علمی باشد و پارک های علم و فناوری هم در این رابطه کمک می کنند.

معاون اول رئیس جمهور به همگرایی در راهبردها اشاره و عنوان کرد: گاهی مسئله و حل مسائل مورد اختلاف است؛ گاهی مسائل حل نشده مانده است و یا حل آن پیچیده شده است و هنوز در مورد مسئله بودن بسیاری از مسائل کشور مشکل داریم و برای آن به دنبال راهکار نبوده ایم.

جهانگیری ادامه داد: در شرایط خطیر که نیاز به اجماع بوده، برای آن به دنبال تفاهم بودیم و این بیانگر عقلانیت است که می توان برای مسائل اجماع به وجود آورد.

وی خاطر نشان کرد: هر میزان مسائل بیشتر شود، یاس و سردرگمی هم به وجود می آید و باید به سمت حل مسائل رفت.

معاون اول رئیس جمهور یادآور شد: یک زمان آمریکا پاکستان را تهدید کرد و یک جلسه با حضور ۱۸۰۰ نفر برگزار شد که جز اختلاف با هم موضعی نداشتند اما زیر یک سقف برای عبور از خطر دشمن زیر یک سقف تفاهم کردند.

جهانگیری افزود: الان وقت آن است به مسائل توسعه ملی پرداخته شود و ظرفیت ملی افزایش یابد و به نیازهای ضروری متمرکز شویم.

وی تاکید کرد: نخبگان باید نیازهای جامعه را شناسایی کنند و سرمایه های اجتماعی را ارتقاء دهند همچنین اعتماد عمومی و امید به آینده نیاز اصلی کشور در شرایط فعلی است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: اعتماد عمومی نقطه کانونی جنگ روانی است که شکل گرفته است و می دانم نقش نخبگان برای ترمیم مشارکت اجتماعی بیش از دولت است.

جهانگیری افزود: ارتقاء سطح تفاهم سیاسی و گفتگو، موضوع مورد نیاز امروز کشور است و جامعه باید به سمت وحدت برود و مشارکت را افزایش داد و حل مسائل داخلی کشور در این مرحله از هر موضوعی مهم تر است.

وی اظهار کرد: ارتقاء سطح استقلال و اقتدار ملی کشور در مواجهه با مسائل جهانی و منطقه موضوع مورد توجه دیگری است که نخبگان می توانند به آن بپردازند و امروز رسالتی که بر عهده دارند این است که چگونه مواجهه در جهان از جهت عزت مندی باشد.

چالشهای جدی در مسائل اقتصادی داریم و باید بر این چالش ها غلبه کنیم

معاون اول رئیس جمهور همچنین بیان کرد: در منطقه ای که قرار گرفته ایم اتفاقاتی رخ می دهد و کشورهای منطقه درگیر جنگ هایی بوده اند و لشکرکشی هایی که به عراق شد و یا جنگ هایی که در افغانستان صورت گرفت و بدنبال آن تروریست ها در منطقه شکل گرفتند، در همه اتفاق ها ایران برگ برنده را داشت.

جهانگیری خاطرنشان کرد: آمریکاییها حمله کردند و صدام را از بین بردند و آنهایی که در عراق پیروز از صحنه بیرون آمدند طرفداران ایران بودند و گروههایی که در افغانستان در پی جنگ ها سرپا ماندند گروههایی بودند که طرفدار ایران بودند.

وی گفت: داعش را راه انداختند تا منطقه را از بین ببرند و آنکه در روی زمین با داعش مبارزه کرد و آن را از صحنه خارج کرد، ایران بود.

معاون اول رئیس جمهور یادآور شد: حسادت یک مجموعه ای در منطقه برانگیخته شده است که می خواهند اقتدار منطقه ای ایران را از بین ببرند؛ نخبگان بگویند که مواجه ما با این مسئله در منطقه چگونه باشد ضمن آنکه ما با مردم مسلمان عربستان مسئله ای نداریم، لازم است مواجهه عالمانه ای با این جریان داشته باشیم که می خواهد ما را به چالش بکشد و ما باید با کمترین هزینه به آن بپردازیم.

وی چالش های جدی اقتصاد کشور را به عنوان آخرین مسئله ای بیان کرد که نخبگان لازم است در آن ورود کنند و برای حل آنها راهکار ارائه دهند و ادامه داد: چالشهای جدی در مسائل اقتصادی داریم و باید بر این چالش ها غلبه کنیم و راهکارهایی پیدا کنیم که بتوانیم از آنها عبور کنیم.

جهانگیری به بیانیه اخیر رهبری اشاره و ادامه داد: بخشی از چالش های اقتصادی در بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری عنوان شده است و آن چالش های معیوبی است که در طول دهه های گذشته مانده است.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: چالش های اقتصادی ایران به گونه ای است که تاکنون هیچ سخنران اقتصادی نبوده است که در مورد آنها صحبت نکرده باشد. عیب بزرگ اقتصاد ایران این است که خیلی دولتی است و دولت در اقتصاد بسیار حضور دارد و ۴۰ سال است که این را می گوییم. این موضوع را مطرح کرده بودیم که اصل ۴۴ قانون اساسی مانع حضور بخش خصوصی است در حالی که تفسیر شجاعانه رهبر انقلاب از اصل ۴۴ قانون اساسی که بر اساس آن بخش خصوصی می تواند همه کاره اقتصاد ایران باشد.

نتوانسته ایم ساختار دولتی را کوچک کنیم

وی همچنین گفت: امروز اما یک خصوصی سازی نیست که بخواهیم آن را انجام دهیم و در کشور نگویند که فساد صورت گرفته، نتوانسته ایم ساختار دولتی را کوچک کنیم.

جهانگیری با بیان اینکه یکی از ساختارهای مشکل ساز کشور اتکای به نفس است، خاطرنشان کرد: اقتصاد متکی به نفت باعث شده است که آمریکاییها نفت را نشانه بگیرند و با فشار به آن بر اقتصاد ایران فشار وارد کنند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: امروز بخش خصوصی آنقدر توانمند نیست که بار اصلی اقتصاد کشور را به دوش بکشد. باید بخش خصوصی توانمند شود. همچنین یکی از مشکلات اقتصاد ایران تورمی است که با وجود بودجه نامتوازن دولت ایجاد شده و هزینه های بسیار زیادی را در برابر درآمدهای محدود دولت، به اقتصاد کشور تحمیل می کند.

وی نظام بانکی کشور را در کنار مشکلات موجود در صندوق های بازنشستگی و دیگر موقعیت هایی که به اقتصاد و انرژی کشور مربوط است مسائل چالش برانگیز فعلی برشمرد و ادامه داد: مجموعه چالشهای پیش رو در واقع ابرچالش هایی است که باید به آنها پرداخته شود و اگر اینها نیازهای جامعه است و ما به توسعه ملی نیاز داریم باید توسعه علمی انجام شود. در واقع مهمترین بخش توسعه علمی بدست آوردن توسعه ملی است و من اعتقاد دارم که پیش نیاز توسعه ملی، توسعه علمی است.

جهانگیری خاطرنشان کرد: اما مسئولیت توسعه علمی کشور با چه کسی است، دولت چه نقشی در این موضوع دارد و دستگاههای دیگر چه وظایفی دارند؟ باید بگویم که بار اصلی توسعه علمی کشور بر دوش مراکز علمی کشور است و دانشگاهها در این زمینه نقش اول دارند. همچنین مراکز علمی، پارک های علمی و فناوری و نهادهای واسط می توانند بر این مهم ایفای نقش کنند.

انتظار داریم که با کمک نخبگان از شرایط فعلی عبور کنیم

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه ۲۷۰ هزار نفر عضو کانونهای علمی کشور هستند، تاکید کرد: ظرفیت علمی بسیار مهمی در اختیار کشور و نظام است و باید توجه کنیم که ظرفیت های کشور فقط نفت و گاز و منابع طبیعی است، آن چیزی که تعیین کننده بهره برداری از ظرفیت های طبیعی است نیروی انسانی است.

وی تصریح کرد: نیروی انسانی در دانشگاهها حضور دارد. امروز خوشحالم که انجمن ها شورایی را تشکیل داده اند تا ظرفیت های خود به دیگران معرفی کنند تا این مهم درک شود که از قدرت علمی کشور استفاده شود.

جهانگیری افزود: ما برای اداره کشور در این مقطع فعلی که شرایط خطیری داریم و نمی توان آن را کتمان کرد باید از نخبگان استفاده کنیم و این انتظار را داریم که با کمک نخبگان از شرایط فعلی عبور کنیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به بیانیه ای که در همایش ملی پیشرفت و توسعه علمی کشور قرائت شد، بیان کرد: درخواست هایی که شما در بیانیه خود داشتید هیچ کدام درخواست دشواری برای دولت یا دستگاههای اجرایی نیست و اگر دستگاهی از توان علمی استفاده نکند قطعا در مدیریت آن اشکالی وجود دارد.

وی به پیشنهاد شورای انجمن های علمی ایران که تقاضا کردند لوایح دولت قبل از تصویب نهایی به انجمن های تخصصی ارسال شود پاسخ مثبت داد و اظهار داشت: از دبیر دولت می خواهم به طور خاص هر یک از موضوعات در دست بررسی دولت را به انجمن های خاص و مربوط ارسال کند و این محبت شما است که به دولت کمک می کنید و زحمتی است که ما تاکنون به اساتید دانشگاهی داده ایم و لوایح خاص را برای صاحب نظران در رشته های مختلف ارسال کردیم.

جهانگیری در مورد حضور چند عضو ناظر از سوی شورای انجمن های علمی ایران در شورای عالی انقلاب فرهنگی که مورد درخواست انجمن های علمی در این همایش بود، افزود: می توانید این درخواست خود را به عنوان پیشنهاد به رهبر انقلاب بفرستید. من فکر می کنم حتما استقبال می‌شود و این اتفاق حتما اتفاق مثبتی خواهد بود.

کد خبر: 996988

وب گردی

وب گردی