بررسی ۱۰ مسئله اصلی آموزش عالی توسط کارشناسان

نشست علمی چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی با عنوان «دستاوردهای بین المللی انقلاب اسلامی» از سوی مرکز بسیج اساتید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر رشید جعفرپور رئیس مرکز بسیج اساتید وزارت علوم در این نشست که در محل ساختمان مرکزی این وزارتخانه برگزار شد، با تبریک آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی گزارشی از فعالیت‌های پنج ماهه اخیر ستاد بسیج وزارت علوم ارائه کرد.

وی افزود: از جمله فعالیت‌های مهم انجام شده در این مدت، ایجاد رویکرد حل‌المسائلی برای حل مشکلات موجود در کشور است که می‌خواهیم بدانیم در چالش‌های موجود آموزش عالی، بسیج چه کمک و نقشی می‌تواند ایفا کند و لذا حدود ۱۰ مسئله اصلی آموزش عالی توسط کارشناسان این حوزه استخراج و مورد بررسی قرار گرفته است.

در ادامه دکترجواد منصوری نخستین فرمانده سپاه انقلاب اسلامی و سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در چین در خصوص چرایی انقلاب اسلامی ایران دو نظریه را مطرح کردند که نظریه اول بیانیه شاه در آبان سال ۱۳۵۷ بود که با صراحت مشخص می کند که چرا این انقلاب صورت گرفت و نظریه دوم سخن حضرت امام خمینی (ره) است که انقلاب را موهبتی الهی دانستند که مهم‌ترین و اصلی‌ترین دستاورد داخلی و خارجی آن تغییر مسیر تاریخ حرکت بشریت خواهد بود.

دکترجلیل دارا معاون فرهنگی سازمان بسیج اساتید کشور نیز با اشاره به دو رویکرد برون‌گرا و درون‌گرا در سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: در نگاه برون‌گرا توجه بیشتر به دستیابی بر توسعه نظام در خارج از کشور و در نگاه درون گرا تمرکز بر ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در داخل کشور مطرح است که مرکز ثقل آن توسعه و پیشرفت توان داخلی است و برای توسعه در داخل سه ابزار اصلی موجود است.

وی در ادامه به این ابزارها اشاره کرد و افزود: داشتن نیروی انسانی کافی، ماهر و جوان و دستیابی به مرزهای علم و فناوری در منطقه، داشتن ظرفیت نیروی بالقوه برای توسعه، دارا بودن اقتدار سیاسی و حفظ استقلال و توجه به نیروی عظیم معنوی در جامعه از مهم‌ترین این ابزارها به شمار می‌روند.

دکتر دارا در تعریف سازمان بسیج اساتید گفت: سازمان بسیج اساتید یک جنبش استادی است با جمعیتی در حدود ۳۵ هزار عضو اصلی که ۷۲۷ کانون در سراسر کشور دارد و با یک ظرفیت عظیم نخبگی و دانشگاهی می‌تواند برای رسیدن به وضعیت توسعه کشور گام‌های موثری بردارد و اصلی‌ترین سیاست این سازمان، نگاه حل‌المسائلی آن است که بتواند باری از دوش نظام جمهوری اسلامی برداشته و در حوزه سیاست‌های فرهنگی هم پرهیز از مناسبت‌زدگی و جهادی عمل کردن و به کارگیری سلایق مختلف سیاسی در بسیج و اثر بخشی کارها مد نظر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 996989

وب گردی

وب گردی