مدرک‌فروشی، آبروی علمی کشور را هدف گرفته است

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: مسئولان دولتی، دانشگاهی و استادان باید برای فضای مدرک و پایان نامه فروشی چاره اندیشی کنند؛ چرا که آبروی علمی دانشگاه و کشور در خطر است.

حسن بنیانیان رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با تاکید بر توجه به هنرهای سنتی، گفت: اذعان تمامی استادان هنرهای سنتی به ویژه استاد فرشچیان بر این امر بود که هنرهای سنتی مغفول مانده اند و در حال نقصان هستند و در آینده شاهد محو شدن این هنرها خواهیم بود. در نتیجه شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاه آزاد اسلامی در تصمیمی مشترک بر آن شدند تا برای زنده نگه داشتن هنرهای تجربی اقدام کنند.

بنیانیان در خصوص دانشگاه فرشچیان که توسط دانشگاه آزاد اسلامی تاسیس شده است، گفت: در رشته های تحصیلی هنر افرادی وجود دارند که مدرک تحصیلی و آکادمیک ندارند؛ اما در رشته های هنری بسیار خبره و با تجربه هستند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه هنر قبل از اینکه دانش باشد خلاقیت و ظرفیت های زیبا آفرینی است، گفت: در دانشگاه های فرشچیان قرار است قبل از اینکه این بزرگواران را از دست دهیم، از علم آنان استفاده کنیم و به نسل جدید انتقال دهیم.

وی اذعان داشت: در این دانشگاه ها افرادی که ظرفیت های اولیه یعنی مهارت و تجربه دارند، با مباحث تئوری و و نظری آشنا می شوند و این افراد به استادان نسل بعدی در محیط دانشگاه تبدیل می شوند.

بنیادیان پیرامون رشته ها و حوزه های دیگر عنوان کرد: در سایر رشته های غیر هنر نظیر مدیریت نیز امکان تاسیس دانشگاه های مهارتی وجود دارد؛ اما برای رشته های هنر خلأ تلفیق علم و تجربه بیشتر در کشور احساس می شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تولید علم بومی در ایران اظهار داشت: اگر به علم تجربی افراد مباحث و مبانی نظری و علمی تزریق شود، می توان تولید علم مدیریت اسلامی بومی در کشور صورت دهیم.

وی با عنوان اینکه در برخی از رشته نباید به صورت افراطی بر مدرک تاکید شود، گفت: در برخی از حوزه ها علمی کشور وجود مدرک دلیل بر داشت علم و تناسب فرد با جایگاه علمی و سازمانی نیست.

در ادامه بنیادیان افزود: مسئولان دولتی، دانشگاهی و استادان باید برای فضای مدرک و پایان نامه فروشی چاره اندیشی کنند؛ زیرا آبروی علمی دانشگاه و کشور در خطر است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه استادان در جلوگیری از خرید پایان نامه توسط دانشجویان را پررنگ‌تر از سایرین دانست و گفت: استادان راهنما، مشاور و داور می توانند با نظارت بیشتر از دانشجویان گزارش علمکرد هفتگی بخواهند تا در روند علمی و تحقیقاتی دانشجویان قرار گیرند.

وی رهاسازی مساله مدرک فروشی توسط مسئولان را ضربه زدن به علم برشمارد و تصریح کرد: ابرپدیده خرید و فروش مدرک تحصیلی و پایان نامه علاوه بر نزول سطح علمی دانشگاه ها و کشور، حق دانشجویان که راه کسب علم و پژوهش را به درستی طی می کنند را ضایع می کنند.

بنیادیان افزود: اگر روند خرید پایان نامه ادامه پیدا کند، در سال های آتی باید شاهد گفتمان رایج پول در برابر مدرک تحصیلی باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 997010

وب گردی

وب گردی