فتح قله های علم برای رسیدن به تمدن اسلامی

بیانیه دوم رهبر معظم انقلاب در حوزه علم و پژوهش تاکید دارد که نباید پیشرفت های علمی حال حاضر راضی بود و بایدگام های بلندتری را برای رسیدن به اوج قله علم برداشت.

به گزارش ایسکانیوز ،دو سه قران اخیر دوران طلایی غرب بود. دورانی که دانشمندان و اندیشمندان غربی موتور محرک پیشرفت های غرب شدند و کار را به جایی رساندند که در عرض چندین سال کشورهای غربی توانستند توفق علمی و اقتصادی خودشان را بر جهان دیکته کنند.

چنین اتفاقی برای ایران البته نه از نگاه منفی اش بلکه از این نظر که کشور بر روی پای خودش بایستد می توانست در زمان های نه چندان دور اتفاق بیافتد. اگر استقلال و خودباختگی سیاستمدارن ایران کشور را به ورطه عقب افتادگی نمی انداخت. دوران قاجار و پهلوی اوضاع ایران از لحاظ علمی بسیار اسفک ناک بود. به طوری که در این دوران اندیشمندان و دانشمندان، کم تر مجال ظهور بروز پیدا کردند و هر کجا هم اگر سری در بین سرها بالا آمد مجالی برای ابراز وجود پیدا نکرد. با ظهور انقلاب اسلامی اوضاع ایران در حوزه علم رنگ تازه ای گرفت. استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی شعاری بود که با آن انقلاب ایران که از سوی بنیان گذار کبیرش به انفجار نور تشبیه شده بود توانست حصار بندگی را بشکند و روی پایش بایستد. بر همین اثر بود که نهضت علمی به پا شد و طوفان علمی ایران دوست و دشمن را انگشت به دهان، متحیر خویش کرد. این پیشرفت علمی تا به امروز ادامه داشته است و رهبر معظم انقلاب در بیانیه دوم خود که در چهل سالگی انقلاب منتشرشد به آن اشاره داشته اند.

از جمله این موارد شتاب یازده درصدی پیشرفت های علمی در کشور است. اما رستاخیر علمی در ایران جوانب متعددی دارد. به همین منظور باید نگاه دقیق تری داشته باشیم. در دوران قبل از انقلاب اسلامی، تعداد 154 هزار دانشجو در تعداد محدودی دانشگاه یا مراکز آموزش عالی و آن هم در چند کلان‌شهر کشور تحصیل می‌کردند. اکنون تعداد 119 دانشگاه و مرکز آموزش عالی دولتی، 28 مرکز آموزش عالی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، 295 دانشگاه غیرانتفاعی، 550 دانشگاه پیام نور، 385 دانشگاه آزاد اسلامی، 739 مرکز آموزش عالی علمی و کاربردی، 274 مرکز آموزش فنی حرفه‌ای و تربیت عملم در کشور فعال بوده و در این دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، بیش از 4 میلیون دانشجو به تحصیل اشتغال دارند.


بر اساس گزارش پایگاه علمی «سایگمو» بین سال های 1996 تا 2015:

- رتبه جهانی تولید علم ایران از 53 به 16 جهان ارتقاء یافته است.

- رتبه جهانی تولید علم ایران در رشته انرژی اتمی از 83 به 11 جهان ارتقاء یافته است.

- رتبه جهانی تولید علم ایران در رشته نانو و نانو تکنولوژی از 57 جهان به 16 جهان ارتقاء یافته است.

- رتبه جهانی تولید علم ایران در رشته بیوتکنولوژی از 56 به 14 جهان ارتقاء یافته است.

- رتبه جهانی تولید علم ایران در رشته مهندسی هوا و فضا از 43 به 11 جهان ارتقاء یافته است.

- رتبه جهانی تولید علم ایران در رشته پزشکی از 54 به 19 جهان ارتقاء یافته است.

- رتبه جهانی تولید علم ایران در رشته شیمی از 48 به 11 جهان ارتقاء یافته است.

با این حال آنچه در بیانیه رهبر معظم انقلاب آمده این موضوع را ثابت می کند که باید پیشرفت های علمی از این بیشتر باشد و به سمت قله های دیگر حرکت کرد.

اما برای فهم دقیق تر از این که ایران باید در حوزه علم به کجا برسد نگاه به سند چشم انداز 20ساله ایران که توسط رهبر معظم انقلاب بیان شده است، می تواند راهنمای خوبی برای روشن شدن این موضوع باشد.

در متن این سند به هنگام بیان ویژگی های جامعه ایرانی، ضمن بیان دو فراز از هر هشت فراز سند، به وضعیت علمی کشور در افق 1404 نیز چنین اشاره شده است:

«برخورداری از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی، دست یافتن به جایگاه اول اقتصادی، علمی، فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی (شامل آسیای میانه، قفقاز، خاور میانه و کشورهای همسایه) با تأکید بر جهش نرم افزاری تولید علم...»

همچنین، بر اساس اهمیت والای جایگاه علمی و فناوری ایران در سند چشم انداز بیست ساله، برنامه چهارم نیز برای دستیابی به سیاست های کلی برنامه، به شرح زیر توجه می کند

«سازماندهی، بسیجِ امکانات و ظرفیت های کشور در جهت افزایش سهم کشور در تولیدات علمی جهان، تقویت نهضت نرم افزاری و ترویج پژوهش، کسب فناوری، به ویژه فناوری های نو؛ شامل ریز فناوری و فناوری های زیستی، اطلاعات و ارتباطاتِ زیست محیطی، هوا فضا و هسته ای، اصلاح نظام آموزشی کشور؛ شامل آموزش و پرورش، آموزش فنی و حرفه ای، آموزش عالی و کارآمد کردن آن برای تأمین منابع انسانی مورد نیاز در جهت تحقق اهداف چشم انداز.

اما آنچه گفته شد در میان مدت برای ایران به همت جوانانش که کمر همت را بسته اند تا قله های علمی را فتح کنند اتفاق خواهد افتاد. ولی موضوع پیشرفت های علمی کشور فراتر از این موضوع است. جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به تمن اسلامی باید به رتبه های نخست در حوزه های مختلف علم برسد. زیرا ایجاد تمدن اسلامی می طلبد ابتدا علوم پیشرفته و کارآمد تولید شود و سپس همین علوم تولید شده باید به معرکه اجرا بیاید.

ابتدا برای این که بدانیم خط کلی کشور به کجا باید برسد نگاهی به بیانات رهبر معظم انقلاب در این خصوص می اندازیم. معظم له چهاردهم مهر سال 1379 در بیانات خود در جمع اساتید، فضلا و طلاب حوزه علمیه قم در مدرسه فیضیه با طرح این پرسش که خط کلی نظام چیست پاسخ دادند: «اگر بخواهیم پاسخ این سؤال را در یک جمله ادا کنیم، خواهیم گفت خط کلّی نظام اسلامی، رسیدن به تمدّن اسلامی است.»

وقتی کشورمان بخواهد به تمدن اسلامی برسد حتما یکی از پایه های اصلی آن پیشرفت های علمی است که باید تحقق یابد. بر همین اثر رهبر معظم انقلاب در بیانیه دوم خود که در آغاز دهه پنج انقلاب بیان داشتند راضی به پیشرفت های علمی حاضر نیستند و جوانان را برای ساختن آینده علمی کشور به میدان جهاد علمی فرا می خوانند.

از یاد نباید برد رسیدن به هر مرتبه و رتبه ای سختی های خود را دارد. دلی می خواهد روشن و نگاهی امیدوار که از پس غبار ناامیدی و تیرگی های دشمنان به افق بنگرد و جهادی، عرصه علم را به پیش برد. چنین چیزی تنها از دست و دل جوانان کشور بر می آید . جوانانی که حالا در حوزه علم و پژوهش طبق آنچه در بیانیه دوم رهبر معظم انقلاب آمده وظایف سنگین تری را بر دوش گرفته اند و باید قدم در راه پر فراز و نشیبی بگذارند. اما همان طور که در این چهل سال جوانان کشورمان توانسته اند علی رغم دشمنی های خصمانه بیگانگان کشور را چون دری درخشان در پهنه دنیا بدرخشانند حتما هم در باقی مسیر نسلی دیگر از جوانان حال حاضر توانایی انجام وظایف یاد شده در بیانیه دوم رهبر معظم انقلاب را دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 997042

وب گردی

وب گردی