حضور نظامی خارجی عامل بی ثباتی افغانستان

رهبر حزب اسلامی افغانستان اعلام کرد تا زمانی که نیروهای خارجی در افغانستان حضور دارند، جنگ در این کشور ادامه خواهد یافت.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، «گلبدین حکمتیار»، رهبر حزب اسلامی افغانستان در یک نشست خبری در کابل حضور نظامیان خارجی را از مهمترین عوامل ادامه جنگ در این کشور دانست و گفت: «ما باید خود قادر باشیم تا جنگ را پایان دهیم و صلح را در کشور تامین کنیم. دولت باید بپذیرد که نیروهای خارجی افغانستان را ترک کنند».

وی افزود: «تا زمانی که دولت نتواند در مورد تمام مسایل مهم ملی تصمیم بگیرد، جنگ در افغانستان پایان نیافته و صلح نیز برقرار نخواهد شد. نیروهای خارجی نمی توانند جنگ چهل ساله را در کشور حل و فصل کنند و دولت های افغانستان پس از حضور ناتو نیز نتوانستند امنیت و آرامش را برای افغان‌ها تامین کنند».

وی با تاکید بر اینکه باید آتش‌بس طولانی با طالبان صورت بگیرد، تصریح کرد: اعلام آتش‌بس از سوی طالبان مشکلاتی برای این گروه نیز ایجاد خواهد کرد، زیرا طالبان سال‌هاست که سلاح بر دست دارند و از این طریق تغذیه می‌شوند. دولت باید از نیروهای طالبان همانند نیروهای امنیتی افغانستان حمایت کند، در این صورت طالبان با آتش بس موافقت خواهند کرد و سرانجام در صفوف نیروهای امنیتی افغانستان خواهند پیوست».

رهبر حزب اسلامی افانستان در باره نشست بزرگ مشورتی درباره صلح که قرار است به زودی در کابل برگزار شود، گفت: این روند نمی‌تواند مشکلات کنونی افغانستان را حل کند، بلکه به مشکلات می‌افزاید.

انتهای پیام /

کد خبر: 997146

وب گردی

وب گردی