آقای پنس! اروپا به دنبال درگیری با ایران نیست

نخست‌وزیر اسبق سوئد و رئیس شورای روابط خارجی اروپا با انتقاد از اظهارات ضدایرانی معاون رئیس‌جمهور آمریکا، تأکید کرده که اروپا به دلیل همجواری با غرب آسیا نمی‌خواهد شاهد درگیری و بی‌ثباتی تازه در این منطقه باشد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ «کارل بیلت» سیاستمدار شناخته‌شده سوئدی در یادداشتی در روزنامه «واشنگتن‌پست»، از سیاست‌های تقابل‌جویانه دولت آمریکا در قبال ایران انتقاد کرده و نوشته است که اظهارات اخیر «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا اروپا را به تلاش برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران مصمم‌تر می‌کند.

پنس هفته گذشته در جریان نشست ضدایرانی «ورشو» لهستان و سپس در کنفرانس امنیتی مونیخ، از کشورهای اروپایی به دلیل آنچه او تلاش برای بی‌اثر کردن تحریم‌های آمریکا علیه ایران خواند انتقاد کرد و گفت اروپا باید از توافق هسته‌ای خارج شده و تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران وضع کند.

بیلت که نخست‌وزیری و وزارت خارجه سوئد را در کارنامه دارد و در حال حاضر رئیس مشترک شورای روابط خارجی اروپایی است، در این یادداشت نشست ورشو را «عجیب و غریب» خوانده و نوشته است که به نظر می‌رسد هدف نهایی پنس از طرح درخواست خروج اروپا از برجام بر هم خوردن این توافق و مهیا شدن زمینه وقوع درگیری نظامی با ایران با حمایت اسرائیل و عربستان سعودی باشد.

وی می‌افزاید: «این درخواست‌ها احتمالا اروپایی‌ها را در تلاش برای متقاعد کردن ایران به پایبند ماندن به این توافق مصمم‌تر می‌کند. حرکت به سمت جنگ، قطعا چیزی نیست که در راستای منافع اروپا باشد.»

این مقام سابق اروپایی با اشاره به گفت‌وگوهای برگزارشده میان ایران با گروه موسوم به E4 متشکل از آلمان، فرانسه، انگلیس و ایتالیا، موضوع این مذاکرات را سوریه را عنوان کرده و نوشته است که هدف این است که دامنه این گفت‌وگوها به مرور به دیگر موضوعات منطقه‌ای مورد دغدغه دو طرف گسترش یابد. به گفته وی، هرچند دو طرف در مورد سوریه اختلافات بنیادین دارند، اما دستکم در مورد لزوم مبارزه با گروه تروریستی داعش توافق دارند. علاوه بر این، «واشنگتن نمی‌تواند بر این واقعیت چشم ببندد که گفت‌وگو با ایران بخشی ضروری از تلاش‌ها برای ایجاد صلح در یمن و افغانستان است.»

بیلت ادامه می‌دهد: «محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پس از گذراندن چند روز در مذاکره در بغداد و بیروت، در نمایش مبارزه‌طلبانه‌اش در کنفرانس مونیخ، در مورد یک "وسواس ذهنی" در سیاست‌های ایالات متحده در قبال ایران صحبت کرد و می‌شد دید که اروپایی‌ها محتاطانه در [تایید] این توصیف سر تکان می‌دهند.»

وی هرچند نوشته اروپا در مورد «برخی جنبه‌های رفتار منطقه‌ای ایران» نگرانی‌های مشترکی با برخی کشورها دارد، اما می‌افزاید: «همانطور که آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در سخنرانی ستایش‌شده‌اش در مونیخ گفت، اگر ما در مورد فعالیت‌های منطقه‌ای ایران نگران هستیم، چرا تنها توافقی که با این کشور را ترک می‌کنیم و تلاش نمی‌کنیم که این کشور را به مرور به سمت رفتاری مسئولانه‌تر سوق دهیم؟»

در پایان یادداشت بیلت آمده است: «ما اروپایی‌ها [بر خلاف ایالات متحده]، با اقیانوسی عظیم از خاورمیانه جدا نشده‌ایم. ما قطعا از هر سیاستی که ممکن است جنگی دیگر را در این منطقه مناقشه‌زده آغاز کند، دوری می‌کنیم.»

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 997161

وب گردی

وب گردی