احتمال میانجیگری چین بین ایران و عربستان سعودی

هم‌زمان با پایان سفر هیئتی بلندپایه از ایران به چین، و آغاز سفر ولی‌عهد سعودی به این کشور، سردبیر روزنامه‌ای سعودی از احتمال میانجیگری پکن میان ریاض و تهران خبر داد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ یک هیئت بلندپایه از جمهوری اسلامی ایران با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هفته جاری به چین سفر و با مسئولان این کشور دیدار کرد.

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره این سفر گفته بود که «چین یکی از شرکای ایران در حوزه‌های مختلف بوده و خواهد بود و حجم همکاری‌های ما بسیار است... امیدوارم سفر آقای لاریجانی به پکن که در رأس یک هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی انجام شده بتواند کمک بیشتری به روان شدن هر چه بیشتر این همکاری‌ها کند».

پس از بازگشت مسئولان ایرانی، «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی امروز پنجشنبه عازم چین شد تا با مسئولان این کشور دیدار کند.

«جمیل الذیابی» سردبیر روزنامه سعودی «عکاظ» در واکنش به سفر بن سلمان تأکید کرد که «بعید نیست چین بار دیگر برای حل اختلافات بین ایران و عربستان میانجیگری کند».

الذیابی در گفت‌وگو تلفنی با خبرگزاری اسپوتنیک گفت که «همه چیز در عالم سیاست امکان دارد»؛ زیرا سیاست هنر ممکن‌هاست.

وی با بیان اینکه میانجیگری از منظر سیاسی غالبا مورد قبول است، تصریح کرد که اگر چین از اراده طرفین (عربستان و ایران) برای حل اختلافاتشان یقین پیدا کند، بعید نیست که میانجیگری بین طرفین را بپذیرد.

این روزنامه‌نگار سعودی چین را کشوری بزرگ توصیف و ادعا کرد که پکن از «نقش مهم پادشاهی [سعودی] در برقراری امنیت و ثبات در منطقه و جایگاه آن از نظر عربی، اسلامی و بین‌المللی آگاه است... و در مقابل اقدامات، رفتارها و مداخلات ایران در امور سایر کشورها برآن پوشیده نیست».

الذیابی ضمن نادیده گرفتن اقدامات مخرب عربستان سعودی در منطقه از جمله بحران یمن، در عین حال مدعی شد که «بعید می‌دانم چنین میاجیگری‌هایی در مرحله کنونی تأثیری داشته باشد».

رویترز: روابط چین و ایران مستحکم‌تر می‌شود

خبرگزاری «رویترز» هم با تیتر «پیش از سفر بن سلمان... چین می‌گوید که تمایلش با روابط محکم با ایران تغییر نکرده است» به سفر بن سلمان به چین پرداخت و به روابط دیرینه تهران و پکن اشاره کرد.

رویترز گزارش داد، «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به لاریجانی گفته است که صرف نظر از موضع بین‌الملل، تمایل چین به برقراری روابط مستحکم با ایران تغییر نکرده است.

شی اعلام کرد که «از ایران در ایفای نقش سازنده برای حفظ صلح و ثبات در منطقه حمایت می‌کنیم و تمایل داریم از نزدیک در خصوص مسائل منطقه‌ای هماهنگی و تماس داشته باشیم».

وزارت خارجه چین نیز با انتشار بیانیه‌ای با تأکید بر عزم پکن برای توسعه مشارکت راهبردی با ایران، تصریح کرد که «چین و ایران باید اعتماد راهبردی متقابل را تعمیق کرده و به حمایت از یکدیگر در خصوص منافع اساسی و عوامل نگرانیهای بزرگ ادامه دهند».

«سلمان بن عبدالعزیز» شاه عربستان سعودی سال 2017 به پکن سفر کرده بود و بن سلمان امروز پنجشنبه و در سفری دو روزه وارد چین می‌شود.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 997163

وب گردی

وب گردی