سفر مقام آمریکایی به کره‌جنوبی و ژاپن با محوریت نفت ایران

یک منبع دیپلماتیک روز پنجشنبه گفت یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در دیدار با مقامات دولت کره‌جنوبی و ژاپن با آنها درباره کاهش واردات نفت از ایران گفت‌وگو کرده است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ «فرانسیس فانون» دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور منابع انرژی در سفر به کره‌جنوبی و ژاپن به سر می‌برد؛ این در حالی است که این دو کشور خواستار تمدید معافیت تحریم‌های ۱۸۰ روزه برای واردات نفت ایران پس از ماه می هستند.

یک منبع دیپلماتیک گفت که فانون در دیدار با «یون کانک هیون» معاون وزیر امور خارجه کره‌جنوبی درباره موضوع نفت خام ایران و تلاش کره‌جنوبی به سوی تنوع منابع واردات نفت خام پرداخته است.

این منبع دیپلماتیک به طور کامل مشخص نکرد که چه چیزی درباره نفت خام ایران صحبت شده است.

شرکت SK Innovation کره جنوبی که یکی از بزرگترین خریداران نفت خام ایران است، روز پنجشنبه گفت که در تلاش برای متنوع‌سازی منابع نفت خام خود است.

یک مقام این شرکت اعلام کرد: ما خرید نفت خام از آمریکا و دیگر کشورها را به عنوان جایگزینی برای نفت خام ایران افزایش داده‌ایم چون اطمینان نداریم که پس از ماه می معافیت ۱۸۰ روزه تمدید خواهد شد یا خیر.

این شرکت کره‌ای در ماه ژانویه حدود دو میلیون بشکه «کاندنسیت» پارس جنوبی از ایران دریافت کرده که اولین واردات کره‌جنوبی از ماه سپتامبر سال گذشته به شمار می‌آید. کره‌جنوبی پس از ماه سپتامبر و زمانی که آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند، خرید نفت از ایران را به طور کامل متوقف کرد.

بنا به گفته منابع دیپلماتیک، فانون قصد دارد روز پنجشنبه به توکیو ژاپن سفر کند.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که سفر دستیار وزارت خارجه آمریکا به این کشور آسیای شرقی با هدف تمرکز بر امنیت انرژی، همکاری منطقه‌ای درباره انرژی و تاکید بر تنوع واردات انرژی در منطقه اقیانوسیه است.

«تاکایوکی توگامی» رئیس اقتصادی شرکت ملی نفت، گاز و فلزات ژاپن گفت: به نظر می‌رسد سفر این مقام آمریکایی با هدف افزایش واردات نفت خام از آمریکا و تسریع متنوع‌سازی منابع بوده و ممکن است که در نتیجه آن، واردات نفت خام از ایران کاهش یابد.

شرکت‌های شوا شل، فوجی اویل و کاسمو اویل اولین پالایشگاه‌های ژاپنی بودند که واردات نفت خام از ایران را در ماه ژانویه و برای اولین بار پس از چهار ماه آغاز کرده و حدود ۴.۹ میلیون بشکه از ایران واردات کردند.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 997164

وب گردی

وب گردی