انتقاد اتحادیه اروپا از برخوردهای ترکیه با معترضان

اتحادیه اروپا از ترکیه به دلیل صدور حکم حبس برای «عثمان کاوالا» و ۱۵ تن دیگر به اتهام توطئه برای سرنگون کردن دولت در جریان شرکت در اعتراضات سال ۲۰۱۳ پارک گزی انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، دادگاهی در ترکیه اخیراً برای این ۱۶ فعال جامعه مدنی این کشور حکم حبس ابد صادر کرد که محکومیت‌های گسترده‌ای در پی داشت.

کاوالای ۶۲ ساله حدود دو سال دوره بازداشت پیش از محاکمه را سپری کرده و ماه ژانویه برای دریافت جایزه صلح نوبل به دلیل تلاش‌هایش برای صلح با گروه‌های اقلیت در ترکیه کاندیدا شد.

سخنگوی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفت: استفاده از اعتراضات سال ۲۰۱۳ پارک گزی برای صدور حکم حبس ابد یک اقدام بی اعتبار است و فضای ترس را به وجود آورده و مانع برگزاری تجمعات صلح‌آمیز می‌شود. بازداشت با مدارک ناکافی و پیگرد قضائی کسانی که به دنبال استفاده از حق اساسی آزادی بیان و تجمع هستند، احترام به اصل پیش‌فرض بودن بی‌گناهی و حق داشتن محاکمه عادلانه در ترکیه را زیر سوال می‌برد.

اخیراً دادگاهی در ترکیه برای هشت خبرنگار و کارمند روزنامه مخالف جمهوریت حکم حبس صادر کرد.

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است، این احکام محکومیت نیز مغایر با اصول آزادی بیان و آزادی رسانه به عنوان سنگ‌بنای جامعه دموکراتیک هستند. در این بیانیه تصریح شد: ترکیه به عنوان امضاکننده کنوانسیون حقوق بشر اروپا و عضو شورای اروپا متعهد به احترام به اصل پیش‌فرض بودن بی‌گناهی و اعمال درست بازداشت پیش از محاکمه است. بازداشت خبرنگاران، نمایندگان پارلمان، حامیان حقوق بشر و استادان دانشگاه در ترکیه اغلب بدون کیفرخواست و تنها به دلیل استفاده از حق شخصی و حرفه‌ای آزادی بیان با رسالت ترکیه مغایر است.

انتهای پیام /

کد خبر: 997218

وب گردی

وب گردی