معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد و چگونگی فعالیت آن

معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد، نقشی تعیین کننده در توسعه امور سازنده فرهنگی در یک دانشگاه دارد و این معاونت در دانشگاه آزاد با تدوین سند جامع راهبردی و فرهنگی در زمان ریاست جدید این دانشگاه آغازگر تحولی نوین در عرصه فرهنگی کشور خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی، به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان با وقوف به نقش فرهنگی نهاد دانشگاه در توسعه فرهنگی، نه تنها توسعه فرهنگی در نظام دانشگاهی را امری بنیادین در توسعه علمی می‌داند، بلکه در افقی بلندتر، این موضوع را در خدمت توسعه فرهنگی و اجتماعی ایران اسلامی فرض کرده است. بر این اساس و بر طبق منویات مقام معظم رهبری، سند دانشگاه اسلامی، سند مهندسی فرهنگی، نقشه جامع علمی کشور و منویات هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی پس از تغییر مدیریت پیشین، توجه ویژه‌‌ای به حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفت و بر مبنای افق‌‌های مصرح در اسناد بالادستی یادشده، مجموعه‌‌ای از ارزش‌‌های محوری، اهداف راهبردی و عملیاتی را پیش روی حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه قرار داد و چشم انداز ویژه‌ای برای رسیدن به اهداف و راهبردها پدید آمد.

حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، طی سال‌های 93 و 94 با رجوع به اسناد بالادستی در سطوح ملی و سازمانی برای حصول به برنامه‌ای واقع‌گرایانه با توجه به شرح وظایف، اهداف و نیز در پرتو مشورت و همکاری فعالان فرهنگی و اجتماعی در واحدهای مختلف دانشگاه پس از ارزیابی موقعیت و شرایط کنونی مدیریت امور فرهنگی موجود در آنها، به گونه‌ای حرکت کرد که ضمن نتیجه بخش کردن فعالیت‌ها برای همه کنشگران عرصه فرهنگ اعم از دانشجویان، اعضا هیات علمی، کارمندان و خانواده‌های ایشان، ثمره فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در تمامی عرصه‌های آموزشی، پژوهشی دانشگاه در سه قالب اساسی طرح‌های زیربنایی، ساماندهی، تشکیلات و اقدامات عملیاتی نمایان شود.

در این راستا ضمن تغییر و ساماندهی کمی و کیفی در ساختار تشکیلاتی و سازمانی مبنی بر توسعه و توانمندسازی سرمایه انسانی حوزه فعالیت‌های خود را همگام با زمان و با رویکرد تحقق اهداف هشت گانه راهبردی دانشگاه شامل دین و اخلاق، امام خمینی(ره)، انقلاب و رهبری، فرهنگی و هنری، کانون‌ها و باشگاه‌ها، سیاحت و گردشگری، مشاوره فرهنگی و توسعه مشارکت اجتماعی، فعالیت حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه طی سال‌‌های 1393 و 1394 در یکی از سه بستر طرح‌های زیربنایی ساماندهی شده و تشکیلات و اقدامات عملیاتی تقسیم بندی و به انجام رسیده است. این مهم پس از اجرایی شدن برنامه تجمیع 2، به هم افزایی توان اجرایی حوزه فرهنگی منجر شد و بدون تردید، با تجمیع حوزه فرهنگی و دانشجویی، عملکرد معاونت فرهنگی در افق نوینی دیده خواهد شد.

اداره کل خدمات دانشجویی

دانشگاه آزاد اسلامی‌، با کوشش شبانه‌روزی و مدیریت خلاق و دلسوز آن و همکاری‌های بی‌شائبه مدیران، اعضای هیأت علمی‌ و کارکنان متعهد با گذشت زمانی بیش از سی سال به بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان تبدیل شده است. این دانشگاه در کنار ایفای نقش اساسی در فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی و فرهنگی در عرصه‌های داخلی و بین‌‌المللی، همواره ارائه بهینه خدمات دانشجویی را مورد توجه قرار داده و اداره کل امور دانشجویی که یکی از زیر مجموعه‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی بوده عهده‌دار این مسئولیت مهم است.

اداره کل امور دانشجویی عهده دار سیاست‌گذاری، برنامه ریزی و سازماندهی امور رفاهی، معیشتی، روان شناختی و اجتماعی دانشجویان و نقل و انتقالات دانشجویی و ارائه خدمات به آنان است. نظارت برحسن اجرای آیین‌‌نامه‌ها و ضوابط اجرایی واحد‌های تابعه، سیاست‌‌گذاری جهت ارتقای امور و بهبود وضعیت، رسیدگی به مسائل و مشکلات دانشجویان و جلب رضایت آنان، همچنین تعیین خط مشی‌های کلی در مسائل امور رفاهی، فوق برنامه، مشاوره، نقل و انتقال دانشجویان از دیگر وظایف این دفتر است. از طرفی با توجه به قداست علم و اخلاق در محیط‌های آموزشی و پژوهشی در شرع مبین و حکومت اسلام، دانشجو مکلف و موظف است در طول زمان تحصیل و در هر محیط اعم از دانشگاه و خارج از دانشگاه از ارتکاب هر عمل که خلاف شئون و حیثیت دانشجو اعم از دانشجویان داخل یا خارجی باشد، خودداری نماید. لذا رسیدگی و نظارت بر جرائم عمومی ‌دانشجو به عهده‌ کمیته انضباطی است.

اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی

اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی زیر مجموعه معاونت دانشجویی این دانشگاه است، که مهم‌ترین فعالیت‌های آن شامل سامان دادن کانون‌های فرهنگی و اجتماعی با هماهنگی سایر بخش‌ها، بسط فعالیت‌های اجتماعی، تلاش برای توسعه مشارکت اجتماعی دانشجویان و استادان، بهره‌گیری از ظرفیت علمی دانشگاه برای ارتقاء سطح فرهنگی، حفظ ارزش‌های اسلامی در واحدهای دانشگاهی سراسر کشور، برنامه‌‌ریزی برای ورود اعضاء هیأت علمی و کارکنان در فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه می‌شود.

گفتنی است، یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی که می‌‌تواند الگویی برای دیگر دانشگاه‌‌ها و مراکز آموزش عالی باشد، تدوین سند راهبردی فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بر مبنای سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور، سند نقشه جامع علمی کشور، سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴، سند راهبردی توسعه فعالیت‌‌های تبلیغی ترویجی قرآنی، اساسنامه نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، اساسنامه اصلاحی دانشگاه آزاد اسلامی، مصوبه سیاست‌‌های کلی علم و فناوری، مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصوبه سیاست‌های کلی خانواده، مصوبه سیاست‌های کلی جمعیت، مصوبه اصول و مبانی و روش‌‌های اجرایی گسترش فرهنگ عفاف از امور مهم و بنیادی هستند که با بهره‌‌گیری از این موارد سند جامع فرهنگی دانشگاه آزاد تدوین شده تا این دانشگاه در مسیر واقعی ارزش‌‌‌های انقلاب و منویات مقام معظم رهبری گام بردارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 997230

وب گردی

وب گردی