خلأ اتحادیه دانشجویی نظام‌مند در دانشگاه‌های جهان اسلام احساس می‌شود

دبیر واحد بین‌الملل اتحادیه دفتر تحکیم وحدت، گفت: فعالان دانشجویی ایرانی در سال‌های اخیر با همتایان خود در کشورهای اسلامی ارتباطات خوبی گرفته اند؛ اما خلأ یک اتحادیه دانشجویی نظام‌مند متشکل از دانشجویان کشورهای جهان اسلام به شدت احساس می شود.

احمد رضا حجتی پور دبیر واحد بین الملل اتحایه دفتر تحکیم وحدت در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ با بیان اینکه نقش پذیری دانشجوی ایرانی در عرصه بین الملل را از دو منظر می توان بررسی کرد، گفت: اول، حضور و نقش آفرینی مستقیم دانشجویان، که این مسئله نیازمند حضور فیزیکی دانشجو در خارج از کشور است.

حجتی پور اذعان داشت: حضور دانشجو در خارج مثل همان چیزی که قبل از انقلاب شاهد آن بودیم، حدود 37 درصد از جامعه دانشجویی آن دوران، در خارج از کشور تحصیل می کردند، جمعیت 100 هزار نفره که به طور مستقیم آرمان های ملت را در خارج از کشور تعقیب می کردند، با امام در تبعیدشان دیدار می کردند و انجمن ها و محافل آزاداندیشی و گفت‌و‌گو محور را پایه‌ریزی می‌کردند که جمیع آن‌ها نقش قابل توجه ای را در تبلیغ و شناساندن انقلاب اسلامی ایفا کرد.

دبیر واحد بین‌الملل اتحایه دفتر تحکیم وحدت با اشاره به اینکه آرایش دانشجویی بعد از انقلاب دستخوش تغییرات جدی شد، تصریح کرد: حدود 50 هزار دانشجوی ایرانی محصل در خارج از کشور در مقایسه با 4 میلیون دانشجوی داخلی رقم بسیار پایینی است و خود به خود آنچه که دانشجوی مسلمان به دنبال آن هست را معطوف به داخل می کند. به دنبال این تغییر، ابزار های جنبش دانشجویی تغییرات قابل توجهی کرد.

در ادامه وی افزود: جنس آرمان خواهی و اصول گرایی دانشجویان بعد از انقلاب اسلامی در عرصه های بین الملی رشد قابل محسوسی داشته است.

حجتی پور جنبش دانشجویی اسلامی در جهان را بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: امروزه جنبش دانشجویی مسلمان در صدد است که آرمان های انقلاب 57 را برای سایر کشورهای آزادی خواه منطقه مقدر کند، خود را فراتر از ایران، بلکه در حد و اندازه محور مقاومت، محوری که توسط هیچ مرز جغرافیایی محدود نشده است.

این فعال دانشجویی عمده فعالیت دانشجویان در عرصه بین المللی معطوف به همین فضا عنوان کرد و گفت: فعالان دانشجویی ایرانی در سال های اخیر با همتایان خود در کشورهای اسلامی ارتباطات خوبی گرفته اند؛ اما خلأ یک اتحادیه دانشجویی نظام مند متشکل از دانشجویان کشورهای جهان اسلام به شدت حس می شود.

وی اضافه کرد: قدم‌هایی در این راستا برداشته شده است، نظیر کمیسیون دانشجویی که امسال به همت برخی از فعالان دانشجویی و مسئولین به ارکان مجمع تقریب مذاهب افزوده شد، یکی از این دستاورد‌هاست.

حجتی پور در انتها خاطر نشان کرد: دانشجویان ایرانی باید تجربیات خود در حوزه های مختلف را در اختیار دانشجویان یمنی، لبنانی عراقی و... قرار بدهند. در این زمینه اتحادیه دفتر تحکیم وحدت نیز جلسات مستمری با فعالان یمن از جمله دانشجویان و موسسات مردم‌نهاد این کشور داشته است.

/انتهای پیام

کد خبر: 997236

وب گردی

وب گردی