چگونه یک مقاله علمی دانشجویی مناسب بنویسیم؟

دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی  و استادان برای ثبت تحقیقات و پژوهش‌های خود در خصوص مسائل علمی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می توانند از نگارش، تدوین و انتشار مقالات بهره ببرند، در این مسیر کسب مهارت‌های مقاله‌نویسی حائز اهمیت است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اگر شما دانشجو یا علاقمند به حوزه آموزش و پژوهش هستید، قطعا می دانید که یکی از مهم ترین راه های طی کردن مسیر تحصیلات تکمیلی و ورود به مقطع بالاتر تسلط بر مقاله نویسی و انتشار مقالات علمی در مجلات معتبر داخلی و بین‌المللی است.

مقالات علمی منعکس کننده علاقه دانشجویان به انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی است و میزان سعی و تلاش دانشجویان در انجام ایده های علمی را نشان می دهد.

طی سال های اخیر به تجربه اثبات شده است، دانشجویانی که دارای مقالات علمی انتشار‌یافته هستند، شانس بیشتری برای پذیرش در مقطع دکتری، رشته های کارشناسی ارشد بورسه و همچنین برای هیات علمی استادان ملاک است.

بیشتر دانشجویان هنگام نگارش مقالات دچار سردرگمی می شوند، در این گزارش سعی شده با نگاه کلی به مقاله نویسی، نکاتی برای بهبود نگارش و چند توصیه برای مقاله نویسی در اختیار دانشجویان قرار گیرد.

انواع مقالات

مقالات را از دیدگاه های مختلف می توان دسته بندی کرد؛ اما دسته بندی بر اساس محتوای داده های استفاده شده در مقاله که بیشتر مد نظر و مورد استفاده جامعه دانشگاهی است، به چهار دسته پژوهشی، تحلیلی، مروری و گردآوری تقسیم می شوند که در ذیل هر کدام به اختصار معرفی خواهند شد:

مقاله پژوهشی: برگرفته از تحقیقی است که به تازگی پایان یافته و متکی بر یافته های تحقیقاتی اعم از کتاب، مقاله، سمینار و ... است.

مقاله تحلیلی: مقاله ای است که مؤلف با استفاده از منابع پژوهشی پیشین، نظریه خاصی را در حوزه کار خود مطرح می‌کند (که بیشتر برای دانشجویان مقطع دکتری مورد استفاده قرار می گیرد). در این نوع مقاله نویسنده ممکن است نظریه های قبلی را گسترش دهد یا آن ها را با استفاده از شواهد موجود استحکام می بخشد، آن ها را به شکل دیگری بیان می‌کند یا آن ها را مورد تأمل و تردید قرار می دهد.

مقاله مروری: این مقاله به تحلیل کلان و ارزیابی انتقادی نوشته هایی می پردازد که قبلا انتشار یافته است. مؤلف مقاله مروری از طریق مقوله بندی، یکپارچه سازی و ارزشیابی متون منتشر شده پیشین، سیر پیشرفت پژوهش های جاری را در جهت روشن ساختن مسئله خاص دنبال می کند.

مقاله گردآوری: این نوع مقاله صرفا به گردآوری و انعکاس نقطه نظرهای مختلف مندرج در نوشته های مرتبط با موضوعی خاص می پردازد و در واقع کار جدید و نوآور را عرضه نمی کند. این نوع مقاله بیشتر توسط دانشجویان مقطع کارشناسی مورد استفاده قرار می گیرد.

ساختار مقاله

موضوع یا عنوان مقاله

موضوع و عنوان مقاله باید به صورت خلاصه اما کامل، روشن و صریح بیان انعکاس دهنده محتوای مقاله را بیان کند. عنوان مقاله از ویژگی های مهم آن است چراکه باید توانایی ترغیب خواننده را برای خواندن کل مقاله در برگیرد.

نام نویسندگان مقاله

شیوه نگارش اسامی به مجله علمی که قرار است منتشر کننده مقاله باشد، بستگی دارد. اما در پانویس مقاله محل دانشگاه یا موسسه هر نویسنده به صورت مجزا ذکر می شود.

چکیده مقاله

در قسمت چکیده مقاله گزارش کار از مراحل پژوهش، اهداف، پرسش ها، نتایج پژوهش به صورت خلاصه آورده شود.

واژگان کلیدی مقاله

در انتهای چکیده واژگان کلیدی مقاله شما آورده می شود که در قالب کلمات موضوعیت کلی تحقیق آشکار است.

مقدمه مقاله

در مقدمه باید تاریخچه پژوهش شما و تحقیقات و پژوهش های گذشته مرتبط با کار شما بیان شود و از این طریق پیشینه ای برای آغاز طرح و ادبیات نظری مقاله است.

روش تحقیق مقاله

در این بخش باید به صورت تفضیلی در خصوص دلایل انتخاب روش تحقیق، جامعه آماری، ابزار مورد استفاده شده، شیوه اجرا و در نهایت روش تجزیه و تحلیل داده ها بیان شود.

نتایج مقاله

در این قسمت توضیحی خلاصه از نتایج به دست آمده از تحقیق انجام شده ارائه می شود و دانشجویان باید دقت کنند در این قسمت اطلاعات آماری با استفاده از نمودار و جداول گزارش نمایش داده می شود.

منابع و مآخذ

در این قسمت به صورت کامل منابع و مآخذی که در روند نگارش مقاله استفاده شده، نام برده می شود. شکل ساختاری این قسمت را نیز به نوع مجله که مقاله را می خواهد چاپ کند بستگی دارد.

چند توصیه به دانشجویان برای نگارش مقالات علمی

دانشجویان باید توجه کنند برای نوشتن مقاله علمی مناسب که در مجلات معتبر علمی داخلی و بین المللی امکان انتشار داشته باشد باید به نکاتی توجه کنند که به شرح ذیل است:

داشتن انگیزه لازم برای یافتن موضوعات و عناوین متناسب با نیازهای علمی جامعه از مسائل ابتدایی در امر مقاله نویسی است.

همچنین بررسی و تحلیل موضوع به لحاظ ارزشمندی و امکان‌پذیری تحقیق بسیار حائز اهمیت است که در این خصوص باید بتوان به سوالات ذهنی نظیر موضوع مقاله تا چه اندازه ارزشمند و بدیع است؟ از چه جنبه ای و برای چه کسانی مفید خواهد بود؟ آیا تهیه چنین مقاله ای امکان پذیر است؟ موانع و مشکلات احتمالی انجام کار کدام است ؟ نتایج تحقیق برای کدام سازمان، نهاد یا بیناد مفید است، پاسخ دهد.

سخن آخر

در پایان می توان نگاشت؛ در حال حاضر مقاله به عنوان تجربه تحصیلی و اعتبار علمی دانشجویان به حساب می آید و سنجه ای برای میزان فعالیت های علمی و پژوهشی آنان است. پس لازم است دانشجویان که علاقمند به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر و نیز گرفتن بورسیه تحصیلی خارج از کشور هستند بر مقوله نگارش مقاله علمی متناسب با استانداردهای علمی جهانی تلاش کنند.

همچنین دانشجویان در تدوین مقالات باید به فاکتور برنامه زمانی(مدیریت زمان) دقت کنند. زمان‌بندی مناسب انجام مرحله به مرحله پیشبرد مقاله در مدت زمان در نظر گرفته شده را امکان پذیر می سازد.

انتهای پیام/

کد خبر: 997284

وب گردی

وب گردی