نسل دوم استارتاپ‌ها فناورانه و محصول محور است

به اعتقاد معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، نسل بعدی استارتاپ‌ها در حوزه فناوری های پیشرفته حرکت ‌می‌کند اگرچه هنوز هزاران ایده استارتاپ خدماتی وجود دارد و پایه فروش محصولات دانش‌بنیان است اما جهت‌گیری استارتاپ های حوزه فناوری‌های پیشرفته و دارای محصول فناورانه است.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در دیداری که حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی با شرکت های دانش‌بنیان و استارتاپی پارک علم و فناوری پردیس داشت، بیان کرد: بارور شدن نهال نوپای اقتصاد دانش بنیان، حاصل تلاش‌های جدی دولت های یازدهم و دوازدهم است. اکنون بر فراز قله‌ای ایستاده‌ایم که بیش از 4هزار و 200 شرکت دانش بنیان و 6هزار استارتاپ در حوزه های گوناگون فناوری، افتخار آفرینی می کند.

بر فراز قله زیست‌بوم

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان همچنین از تحول یافتن مفاهیم مرسوم همچون آموزش به مدد ایجاد شدن زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری گفت: مفاهیم آموزش به معنای مرسوم آن تحول یافته است؛ به سمت و سویی حرکت می کنیم که مفهومی چون آموزش تالحظه مرگ چهره نمایانده است.
ستاری به گام‌های بلند برای تحول آفریدن در زیست جامعه و شهر اشاره داشت و بیان کرد: تلاش کردیم تا کارخانه های نوآوری و منطقه های نوآورانه در قلب فضای شهری پا بگیرد و شیرینی دانش و فناوری را جامعه بچشاند.

رویش نهال‌های نوآوری و فناوری در کارخانه

رئیس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان: ایجاد کارخانه نوآوری در دل پایتخت و با تغییر کاربری کارخانه‌ها و اماکن متروک، نخستین گام مهم در این راه بود. نخستین کارخانه نوآوری کشور در دل پایتخت اکنون 1500 نفر از جوانان خلاق و تحصیل کرده را به اشتغال نوآورانه گمارده است و با تکمیل شدن فاز نهایی این کارخانه در اردیبهشت ماه سال 98، حدأقل 3 هزار و 500 نفر جوانان مشغول کسب و کار نوآورانه می‌شوند. این روند نهال های خلاقیت و نوآوری جوانان را بارور و تنومند می‌کند.

او ادامه داد: اکنون زیست‌بومی ایجاد شده است که بخش خصوصی مشتاقانه روی ایده‌های خلاقانه سرمایه گذاری می‌کند؛ کارخانه نوآوری که زایشگاه نوآوری جوان ها و گلخانه ای برای روییدن ایده های خلاقانه است و این حرکت فکری در حال فراتر رفتن از پایتخت و گسترش در دیگر شهرها است.

ستاری، از رسالت مهم آینده یعنی بردن نوآوری و دانش به متن زندگی مردم و جامعه گفت و ادامه داد: مردم باید طعم شیرین فناوری و نوآوری را در زندگی روزمره خود حس کنند؛ این کار با هزاران ایده نوآورانه ای که توسط جوان های خلاق همین کشور، کسب و کار می شود دست یافتنی است.

به گفته معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، بستر پرورش پول ایده های نوآورانه، محیط شهرها است و زمینه‌ای فراهم می‌کند تا مردم همه روزه که از بستر برمیخیزند، با یک نوآوری جدید و آموزش تازه آشنا شوند.

شجاعت و ایستادگی مهم‌تر از ایده است
رئیس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان اولویت نخست در تحول به سوی اقتصاد دانش بنیان و شهر نو آور را به ماندگاری و جسارت جوان‌های نوآور و خلاق داد و گفت: مهم‌تر از ایده نوآورانه فردیس که می‌تواند جسارت و اعتماد به نفس، کار را به دست بگیرد ضمن کارآفرینی ارزش افزوده خلق کند؛ این جریان، با عزم جوان های خلاق به راه افتاده است، نمونه موفق آن را هم می توان در کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپی مشاهده کرد که شاید تا همین چند سال پیش وجود نداشت اما اکنون در جای بزرگترین کسب و کارهای میلیاردی ایستاده‌است و در اوج محدودیت ‌ها ضمن تامین نیازهای کشور، صادرات دارند.

نسل دوم استارتاپ‌ها
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری نسل دوم استارتاپ ها را متعلق به حوزه فناوری های پیشرفته دانست و گفت: گام بعدی رونق استارتاپ‌ها، به سوی استارتاپهای حوزه فناوری‌های پیشرفته و دارای یک محصول فناورانه است؛ اگرچه هزاران ایده استارتاپی در حوزه خدماتی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات همچنان زمینه ای بکر برای ظهور کسب و کارهای جدید است اما استارتاپ های محصول محور و مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته گام بعدی در این نوع کسب و کار ها خواهد بود.

ستاری گفت: این راه جدید برای تحول جامعه به مدد تزریق نوآوری است، چه در اقتصاد، صنعت یا زندگی روزمره مردم. تحولی که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان استارتاپ ها به جامعه تزریق می شود شیرین ترین میوه ای است که از تلاش دولت برای تحقق اقتصاد دانش بنیان به یادگار می ماند.

او ادامه داد: مبنای این حرکت، مردمی و فرهنگی است و زمینه‌ساز گذار از اقتصاد منبع محور به سوی اقتصادی نوآور می‌شود؛ نگاه جدید اقتصاد دانش‌بنیان ارزش کارآفرینی و نوآوری را نمایان می‌کند.

معاون علمی فناوری رئیس جمهوری ابراز امیدواری کرد این نسل به کارآفرینی و ارزش آفرینی با سرعت و شتاب بیشتری ادامه دهد حمایت های دولت نیست چتر گسترده‌ای بر سر فعالان این نسل کارآفرینی ساکنان زیست‌بوم کارآفرینی باشد چراکه این بخش بیش از هر چیز به همدلی و حمایت نیاز دارد.

بیان دغدغه های دانش‌بنیان‌ها و استارتاپی‌ها

این نشست میزبان فعالان دانش بنیان استارتاپی بود و فرصتی برای اینکه دلمشغولی ها و دغدغه هایشان را بدون واسطه با رئیس جمهور در میان بگذارند.
در بخشی از این نشست نوید نجات‌بخش مدیرعامل شرکت دانش بنیان بهیار صنعت اصفهان از فعالیت در حوزه فناوری های پیشرفته پزشکی و اشتغال 300 نفر از متخصصان نقطه کشور گفت.
به گفته این فعال فناور، ایران از نظر فناوری چیزی از دنیا کم ندارد و هرچه لازم باشد جوانان این کشور می‌سازند اما توجه بیش‌تر و میدان دادن به معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری برای حرکت بهتر در این مسیر ضروری است، چون این معاونت تنها حامی و یاور شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی کشور است.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان بهیار صنعت اصفهان، بروکراسی اداری را مهم‌ترین مانع شرکت های دانش بنیان دانست و ایجاد یک نظم ساختاری و تحول در ساختارها با کمک کردن به تلاش های معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری را، راه کار شکستن شاخ این غول عنوان کرد.

همچنین سحر بهمنی مدیرعامل شرکت دانش بنیان زیست تخمیر، به اهمیت حمایت های زیرساختی از تولید کنندگان دارویی اشاره کرد و گفت اکنون این توانمندی در کشور وجود دارد که علاوه بر فرمولاسیون ماده اولیه دارو را نیز کنند و به موفقیت های چشمگیر در تامین نیاز داخلی صادرات دست پیدا کند، اما شتاب گرفتن و ادامه یافتن این روند حمایت‌های زیرساختی و اساسی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 997320

وب گردی

وب گردی