حریم شخصی و امنیت اطلاعاتی خط قرمز اینترنت اشیاء است

اینترنت اشیاء واژه ای نامانوس که هنوز جای خود را در گستره فضای مجازی باز نکرده اما کم و بیش کاربران را درگیر خود کرده است .

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، هر شی یا وسیله ای که به اینترنت متصل می شود و قابل کنترل و مدیریت از طریق بستراینترنت هستند در سیطره اینترنت اشیاء قرارمی‌گیرد .


اما آنچه در حوزه اینترنت اشیاء بسیار حائز اهمیت است موضوع حفظ حریم خصوصی و امنیت اطلاعاتی است که از مشتریان و مصرف کنندگان دستگاه‌های اینترنت اشیاء به دست می‌آید و باید الزاماتی در این رابطه توسط دولتمردان وضع و تبیین شود تا امنیت این موضوع تهدید نشود .


هرچند هنوز در دنیای امروز مفهوم اینترنت اشیاء‌ مورد شناخت واقعی انسان‌ها در جوامع مختلف قرار نگرفته است اما روند رو به توسعه آن و ایجاد اشیا جدید مبتنی‌بر بستراینترنت به شدت و با شتاب فراوانی در حال گسترش است و دایره شمول اینترنت اشیا با پیشبرد فناوری‌های نوین، تجهیزات بیشتری را در بر می‌گیرد.


اینترنت اشیا نویدبخش دنیایی جدید با حضور گسترده فناوری‌های نوین ارتباطی است که به شدت با زندگی انسان در هم آمیخته و روند جدید را ایجاد کرده است.
اینترنت اشیاء، موضوع ارتباطاتِ فراتر از انسان‌ها و سازمان‌ها بوده و به اتصال و ارتباط اشیاء و دستگاه‌ها با یکدیگر مربوط می‌شود. امروزه سنسورها نه تنها در ربات‌ها و تجهیزات تولیدی، بلکه در تجهیزات پوشیدنی اپراتورها، خودروهای صنایع، ساختمان‌ها، خطوط لوله و لوازم خانگی با هزینه کم نیز تعبیه می‌شوند. این امر با کاهش قیمت سنسورها امکان‌پذیر است که بتوان به طور پیوسته حجم کم داده را با نیاز به انرژی کم، جابجا کرد. انتقال بی سیم به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد از راه دور به دستگاه‌های بزرگتری متصل شوند.

افزایش تعداد دستگاه های اینترنت اشیاء تا سال 2020 به 25 میلیارد
دستگاه‌های اینترنت اشیاء دائما در حال ارسال اطلاعات هستند تا از طریق کلودها پردازش و ذخیره شوند؛ در عین حال که آن‌ها جریان اطلاعات و پردازش را تسهیل می کنند این درحالی است که در پیش‌بینی‌ها برآورد شده که تعداد دستگاه‌های اینترنت اشیاء تا سال 2020 ممکن است تا 25 میلیارد افزایش یابد.
بیشترین سرمایه‌گذاری اینترنت اشیاء در بخش تولید خواهد بود که انتظار می‌رود به‌عنوان یک نتیجه از افزایش کارایی و مدیریت بهتر ریسک، هزینه‌ها را کاهش دهد. سنسورها و دستگاه‌های موقعیت‌یاب جهانی (GPS) از طریق ردیابی در لحظه می‌توانند حرکات و جابجایی کالاها را در سراسر زنجیره عرضه از تولید تا حمل‌ونقل، توزیع و غیره را کنترل و نظارت کنند.
استفاده از اینترنت اشیاء به توسعه پایدار کمک کرده و با استفاده از شبکه‌های حسگر خود به چالش‌های منابع طبیعی از جمله کیفیت آب و استفاده از آن، موضوع بهداشت و بیماری‌ها، تغییرات آب و هوایی و نظارت بر منابع طبیعی پاسخ مناسب و به موقع می‌دهد.
همچنین داده‌های حاصل از چنین برنامه‌هایی می‌تواند در زمینه‌های تحقیقاتی مورد استفاده قرار گیرد؛ بنابراین فناوری‌های دیجیتال از جمله اینترنت اشیاء و اطلاعات به دست آمده از آن، درصورتی که به طور صحیح و کارآمد به کار گرفته شود می‌تواند منابع دانشی جدید، نوآوری و مزایایی فراهم آورد .
شرکت‌ها با استفاده از این داده‌ها می‌توانند اقدام به تحلیل سلایق و علایق مشتریان خود کرده و اولویت‌های ترجیحی آنان را مشخص کنند و براساس آن اقدام به نوآوری و ارائه محصولات و خدمات جدید، بهتر و منطبق‌تر با نیاز مشتری کنند .

ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با نگاهی به تمام شرایط و استانداردهای حوزه اینترنت اشیا وهمچنین راهکارهای حمایتی از فعالان این عرصه تلاش می کند تا اقداماتی اثربخش در این زمینه به اجرا بگذارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 997428

وب گردی

وب گردی