لازمه پیشرفت و توسعه کشور، طراحی الگوی بومی است

پنل تخصصی دانشگاه و گفتمان انقلاب اسلامی درباره الگوی ایرانی _اسلامی پیشرفت در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدحسین پناهی استاد جامعه‌شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه پنل تخصصی دانشگاه و گفتمان انقلاب اسلامی در خصوص الگوی ایرانی اسلامی_پیشرفت اظهار کرد: ظهور مفهوم پیشرفت، متعلق به قرن نوزدهم است و زمانی شکل گرفت که رفته رفته علم جامعه شناسی و بحث تغییر و تحول مطرح شد.

وی ادامه داد: در همین زمان قانون پیشرفت اجتماعی اعلام شد و بسیاری از افراد تنها یک نگاه پیش خطی به غرب داشتند.

پناهی تصریح کرد: استراتژی اصلی پیشرفت این است که کشورهای مطرح دنیا نیز از آن تبعیت کنند و در نتیجه به خود حق می دادند نسخه بپیچند و بتوانند با استمعارگری کشورها را به سمت خودشان جذب کنند. به همین دلیل به نظریه های رشد و تولید ناخالص ملی روی آوردند، پس از چرخش های پسامدرن وارد مراحلی به نام پسا توسعه شدند که موجب ایجاد تغییرات شد.

پناهی در ادامه گفت: چرخش فرهنگی توسعه تاکید می کند که فرهنگ باید یک رکن اصلی و جدی در نظر گرفته شود و این سبب می شود تا ما به نگاه های بومی تر و توسعه یافته تر هدایت شویم.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد معتقدند که طرح الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت که مقام معظم رهبری تبیین فرمودند یک الگوی بازگشت به گذشته است؛ اما با توجه به سیر تاریخی مفهوم و الگوهای پیشرفت و توسعه می‌توان به این نتیجه رسید که در واقع این الگو یک الگوی فراتوسعه ای است.

پناهی افزود: مقام معظم رهبری با طرح الگوی ایرانی_اسلامی پیشرفت به این مورد تأکید کردند که دیگر نمی‌توان یک الگوی توسعه را برای همه کشورها توصیه کرد و طراحی یک الگوی بومی مورد نیاز است.

انتهای پیام/

کد خبر: 997431

وب گردی

وب گردی