هفت خان مشکلات برای عدم به کارگیری جوانان

از یاد نباید برد که کلید حل مشکلات کشور به دست جوانان کشور است زیرا دست و دل آن‌هاست که می تواند گره گشای مشکلات امروز کشور باشد.

به گزارش ایسکانیوز ، همت، باکری، خرازی، بروجردی و هزاران نام و نشان دیگر از حماسه سازان هشت سال دفاع مقدس نشان می دهد آنهایی که فرماندهی عملیات های بزرگ و کوچک را در هشت سال جنگ تحمیلی بر عهده داشتند همگی جوان بودند و برنا. چنین افرادی در اعوان جوانی توانستند با مدیریتی جهادی جنگی را با پیروزی به پایان برسانند که بیش از 40کشور از رژیم بعث عراق در جنگ با ایران، حمایت می کردند.

چنین واقعه ای که به دست خیل عظیمی از جوانان کشور رقم خورد باعث شد تا ایران در زمینه جوانگرایی در عرصه مدیریت دارای تجربه ای درخشان شود.

اما امروزه هم در خصوص جوان گرایی در عرصه مدیریت کشور بحث های داغی وجود دارد که هر یک ماجرای مفصلی را در بطن خودش دارد.

با آمدن دولت امید در سال96 زمزمه ها برای به کارگیری جوانان در عرصه مدیریتی بالا گرفت. هرچند به کارگیری از جوانان در بدنه مدیریتی یکی از وعده های مهم روحانی بود. ولی با گذشت زمان مشخص شد چنین چیزی در همان سطح وعده خواهد ماند.

با این حال وقتی که انقلاب ایران وارد دهه پنجم از عمر خود شد رهبر معظم انقلاب در بیانیه ای برای گام دومی که باید برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی برداشته شود، توجه ویژه ای به جوانان داشتند. با همین نگاه بود که رهبر معظم انقلاب هفت وظیفه را برای جوانان برشمردند و آنها را برای ساختن فردای کشور به میدان سعی و تلاش فرا خواندند.

قوانین مشکل زا

اما باید توجه داشت برای به کارگیری جوانان همیشه راه ها هموار نیست. گاهی هفت خوان رستم هم در این بین در برابر مشکلات موجود نمی تواند عرض اندام کند. حاصل چنین موقعیتی دلسرد شدن جوانان و دست کشین از کارهایی می شود که فقط به دست و دل نسل پرامید ایران می تواند انجام شود.

بخشی از موانع به کارگیری جوانان در عرصه اجرایی به قوانین کشور باز می گردد. جایی که باید برای جوانان هموار کننده راه باشد اما خود به بزرگترین دغدغه و چالش جوانان برای ورود به عرصه اجرایی است. با توجه به این بحث محمد مهدی شهریاری استادار آذربایجان در خصوص موانع قانونی به کارگیری جوانان در کشور اظهار داشت: «برخی از مصوبات شورای عالی اداری از جمله داشتن 6 سال سابقه کاری در انتصاب مدیران از جمله موانع بزرگ به کار گیری جوانان در عرصه های مدیریتی است و امید است با تغییر در برخی از این مصوبات زمینه حضور و فعالیت جوانان در عرصه های مدیریتی بیشتر فراهم شود.»

شاید با خود بگوییم تصویب قانون پر سر و صدای عدم به کارگیری بازنشستگان در مناصب کشوری می تواند راه گشای خوبی برای جوانان در جهت ورود به عرصه اجرایی کشور باشد که صدالبته هم همین گونه است. اما وقتی در قوانین دیگر، مشکلات عدیده ای بر سر راه جوانان برای ورود به عرصه اجرایی وجود دارد باید همچنان تلاش کرد تا این موانع را برطرف کرد.

در اصل این وظیفه بر عهده مجلس است تا موانع به کارگیری جوانان در بدنه اجرایی را برطرف کند.

ناملایمتی تشکل ها

اما یکی دیگر از عوامل مهمی که باعث می شود تا به جوانان برای میدان داری وظیفه ای سپرده نشود عدم همکاری تشکل ها با آنها است. یعنی رغبتی برای همکاری با جوانان وجود ندارد تا آنها کاری انجام دهند. محمدمهدی تندگویان معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه در بحث عدالت و آسیب‌های اجتماعی تعدادی از تشکل‌های حوزه جوانان فعال هستند، تصریح کرد: « مشکلی که وجود دارد این است که همکاری مناسبی در کشور با تشکل‌های حوزه جوانان که به شکل داوطلبانه در حوزه آسیب‌های اجتماعی وارد شده‌اند وجود

ندارد .

وقتی رغبتی برای میدان دادن به جوانان وجود نداشته باشد خیلی سخت است که بتوان کاری را جلو برد. شاید این سوال به نظر برسد که جوانان برای تصدی گری مناصب مختلف در کشور کجا باید تربیت شوند و یا آموزش های لازم را باید از چه جایی دریافت کنند. البته این سخن سوال به جایی است. به همین دلیل کشور نیاز به احزاب قدرتمندی دارد تا بتواند با تربیت و مسئولیت پذیر کردن جونان آنها را برای فردای کشور آماده کند.

احزاب سیاسی ساختاریافته وظیفه تولید نیروهای مناسب آینده کشور را بر عهده دارند. جوانان از این طریق در کنار مدیران با‌تجربه آموزش می‌بینند و در عین حال از مزیت‌های جوانی آنها نیز استفاده می‌شود.این احزاب ساختاریافته نیاز دارند که همواره نیروهایی را برای پست‌های مختلف کشور از رئیس‌جمهور یا نخست وزیر تا سطح مدیران میانی تربیت و آماده انجام پست‌های مورد نظر کنند.

وعده توخالی

اما حتی اگر موانع یاد شده پیش روی جوانان برداشته شود مهم ترین مانع بر سر راه آنها دولت است. دولتی که خود باید رغبتی برای به کارگیری جوانان داشته باشد اما انچه در مقام عمل از آن می بینیم خلاف انتظارات قشر جوان از قوه مجریه است. هرچند رئیس جمهور پس از ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری یعنی در ۲۵ / ۱ / ۹۶ طی اظهار نظری گفت: «دولت برای حضور جوانان در مدیریت سطح بالا در سال ۹۳ تصمیم گرفت ۲ هزار جوان نخبه را در کنار مدیران ارشد استخدام کند. ما باید سن مدیریت را پایین بیاوریم و شرایط را برای حضور جوانان، زنان، اقوام و مذاهب فراهم کنیم.» اما آنچه بعدها از دولت دیده شد خلاف وعده رئیس جمهور بود.

همان طور که قبلا هم گفته شد از وعده های مهم روحانی در انتخابات 96 جوان گرایی و استفاده از جوانان در سمت های دولتی بود. وعده ای که باعث شد تا روزنه امید برای دمیده شدن نفسی تازه در روح و جسم دولت به وجود بیاید. ولی هر چه زمان گذشت نه تنها خبری از جوان گرایی در کابینه اجرایی دولت نشد. بلکه باز هم شاهد بالا بودن میزان سن کابینه دولت بودیم. کابینه ای که باید چابک و تیز باشد و بتواند چون گرز بر سر مشکلات فرود آید و آنها را برطرف کند اما حالا گویا خودش به معضل اصلی کشور تبدیل شده است. از این مبحث می گذریم و به بحث اصلی که در خصوص جوانگرایی بود می پردازیم.

با این حال دولت هم به عنوان قوه مجریه از نقش بسزایی در جوان گرایی بدنه دولتی کشور برخوردار است.

تا به اینجا مشخص شد وجود قوانین مشکل زا، عدم وجود احزاب پویا برای کادر سازی در جهت استفاده از جوانان در مناصب کشوری، عدم خواست دولت برای استفاده از جوانان در پست های مهم و همکاری نکردن تشکل های موجود در کشور با جوانان از مشکلاتی هستند که می توان به انها در خصوص عدم به کارگیری جوانان برای عرصه اجرایی کشور اشاره کرد.

اهمیت جوانان و میدان دادن به انها زمانی پر رنگ تر می شود که با نیم نگاهی به بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب در می یابیم توجه ویژه ای به یان قشر شده است و رسیدن به تمدن نوین اشلامی به نوعی به انها گره خورده که همین موضوع نقش ویژه جوانان را برای کشور نشان می دهد.

از یاد نباید برد که کلید حل مشکلات کشور به دست جوانان کشور است زیرا دست و دل آن‌هاست که می تواند گره گشای مشکلات امروز کشور باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 997454

وب گردی

وب گردی