دانشگاه و حوزه از ارکان اصلی بازخوانی هویت انقلاب اسلامی هستند

استاد جامعه شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، گفت: حوزه و دانشگاه از ارکان اصلی بازخوانی هویت انقلاب اسلامی هستند و در همین زمینه باید با همکاری و همفکری یکدیگر بتوانند اهداف بازخوانی هویت انقلاب اسلامی را تحقق بخشند.

دکتر ابوالقاسم فاتحی استاد جامعه شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در خصوص نقش دانشجویان در بازخوانی هویت انقلاب اسلامی، اظهار کرد: درواقع دانشجویان باید در این مسیر مطالبه گر باشند؛ زیرا فعالیت ها و مطالبات این قشر تاثیر بسزایی در هویت بخشی به انقلاب اسلامی در برهه زمانی کنونی دارد.

وی ادامه داد: در واقع دانشجویان باید بتوانند با مسئولان و افرادی که مسئولیت‌های فکری، سیاست‌گذاری و اجرایی دارند و بر اساس مبانی فکری، معرفتی، اجتماعی و سیاسی که انقلاب اسلامی براساس آن شکل گرفت.

فاتحی تصریح کرد: در این راستا می‌توان گفت بهترین راهکار برای قشر دانشجویی و دانشگاهی ما، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است که به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب توسط مقام معظم رهبری تبیین شد.

وی افزود: این بیانیه بر این موضوع تاکید دارد که دانشجویان بخش مهمی از جریان سازان و جنبش های هویت خواهی انقلاب اسلامی کشور هستند.

فاتحی در ادامه گفت: در واقع رسالت جامعه علمی و دانشگاهی بسیار سنگین است؛ زیرا دانشگاه کانون تفکر و اندیشه است، در واقع دانشگاه، موتور محرکه اندیشه و فلسفه هویتی انقلاب اسلامی است.

وی بیان کرد: متاسفانه دانشگاه آن طوری که باید و در شأن و جایگاه آن است نتوانسته خوب ظاهر شود که دلایل و عوامل متعددی دارد و برخی از دلایل آن به حوزه های معرفتی انقلاب ما بر‌می‌گردد؛ زیرا ما در ایجاد فلسفه واقعی انقلاب اسلامی و تبیین نظام اجتماعی، سیاسی، علمی و فرهنگی آن، موفق عمل نکرده ایم.

فاتحی افزود: البته این کوتاهی تنها به دانشگاه برنمی گردد و حوزه های علمیه و زیرمجموعه های آن را هم دربرمی‌گیرد. در واقع حوزه و دانشگاه از ارکان اصلی بازخوانی هویت انقلاب اسلامی هستند و در همین زمینه باید با همکاری و همفکری یکدیگر بتوانند این اهداف را تحقق بخشند.

وی خاطرنشان کرد: ما در جامعه دانشجویی و دانشگاهی خود فرد متعهد، دلسوز و فرهیخته کم نداریم؛ اما مشکلی که وجود دارد این است که باید به صورت گروهی و جمعی تفکرات و عملکردهای این افراد را تلفیق کنیم و به صورت فردی عمل نکنیم تا بتوانیم برنامه‌ها و اهداف خود محقق سازیم.

فاتحی اضافه کرد: در همین راستا باید در سیستم و سیاست‌گذاری‌های دانشگاه، اصلاحاتی انجام شود، برای مثال اگر در جزئیات آیین نامه ارتقای اساتید بنگریم درمی یابیم که این آیین نامه به هیچ وجه در تراز انقلاب اسلامی نیست و نیاز به بازنگری جدی دارد.

وی در پایان تاکید کرد: در مجموع می‌توان گفت که بحث هویت بخشی به حال و آینده انقلاب اسلامی بسیار مهم و ضروری است و در راستای تحقق این امر لازم است دانشگاه و حوزه به صورت جدی‌تر به این مسئله ورود کنند و بازنگری‌های لازم نیز در این موضوع انجام شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 997512

وب گردی

وب گردی