لزوم برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی برای تحول علوم انسانی-اسلامی

اولین نشست شوراهای علمی و اجرایی استان‌ها در طرح «گفتمان علمی انقلاب اسلامی» صبح امروز (دوشنبه) در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت الاسلام خسروپناه معاون علوم‌انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در نشست شوراهای علمی و اجرایی استان ها در طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: آثار ارائه شده در این‌ نشست، پاسخ عملی به شبهه‌ای است که گفته می شود در حوزه علوم انسانی حتی یک قدم برداشته نشده است؛ این شبهه را بسیاری از افراد تاکنون مطرح کرده اند. آن‌ها ادعا می کنند که حتی یک مقاله نیز در حوزه علوم انسانی نوشته نشده است‌.

وی افزود: ایران جزو اولین کشورهایی نیست که در باب علم دینی سخن گفته است، بلکه در کشورهایی مانند آمریکا و مالزی نیز در این راستا اظهارنظرهای گوناگونی وجود داشته؛ همچنین همایش‌هایی در جهت تعلیم، تربیت اسلامی و اقتصاد اسلامی قبل از انقلاب در مکه و جده برگزار شده است.

خسروپناه ادامه داد: بعد از ۴ دهه از گذشته از انقلاب اسلامی، کمتر کشوری در جهان اسلام همانند ایران، تحول در علوم انسانی را دنبال کرده است؛ تولید آثار ارزشمند در این حوزه به سرعت انجام شده است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: تا بدین لحظه در نظام، اراده‌های جزیره‌ای در راستای تحول علوم انسانی صورت گرفته است؛ این در حالی است که مقام معظم رهبری تاکیدات فراوانی را در این حوزه داشته اند، با تمام این اوصاف تا حد مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

وی اذعان داشت: علوم انسانی اسلامی باید در علوم اسلامی رفتاری، عقلی، نقلی، شناختی و... بررسی شود؛ باید فراتر از آثار برگزیده در نشست گفتمان علمی انقلاب عمل کنیم و نیازمند آن هستیم رساله ها و مقالات متعددی در این حوزه ارائه شود.

خسروپناه تاکید کرد: اگر چه اقداماتی که تاکنون در راستای تحول در علوم انسانی انجام شده، قابل تقدیر بوده؛ اما این اقدامات تاکنون، منجر به تحقق علوم انسانی-اسلامی است؛ به همین منظور باید تلاش های بیشتری صورت گیرد تا به حد مطلوب برسیم.

معاون علوم انسانی دانشگاه آزاد گفت: آثار ارائه شده در این نشست باید در کتب درسی و همچنین ایجاد واحدهای درسی استفاده شود تا در برنامه های درسی تحول ایجاد کنند. باید به دنبال این باشیم که برنامه های درسی و آموزشی تعالی پیدا کند.

وی اضافه کرد: به وسیله این آثار می توانیم رشته ها و دانشکده های میان رشته ای ایجاد کنیم؛ همچنین این آثار بایستی در راستای حل مشکلات جامعه و بحران های اجتماعی اثر‌گذار باشد. این موضوع در راستای پیوند دانشگاه با جامعه قرار دارد.

خسرو پناه در پایان خاطر نشان کرد: باید آموزش‌های مهارتی را ایجاد کنیم تا دانشها به استادان دانشگاهی منتقل شود؛ برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی برای تبیین هرچه بیشتر این آثار از اهمیت بالایی برخوردار است؛ ۲۰ اسفند همایشی برگزار خواهد شد که از نظریات برگزیده استادان تقدیر شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 997533

وب گردی

وب گردی