مهندسانی که از مهندس بودن پشیمان می‌شوند!

تعداد قابل توجهی از دانشجویان محصل در دانشگاه صنعتی شریف و دیگر دانشگاه‌های مشهور و معتبر، بعد از مدتی به یکباره رویای فارغ التحصیلی از رشته‌ای فنی مهندسی را رها کرده و تغییر رشته می‌دهند. مقصدشان هم در جهتی کاملا متفاوت از انتخاب ابتدایی‌شان است؛ علوم انسانی!

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، باورش سخت است؛ اما تعداد قابل توجهی از دانشجویان محصل در دانشگاه صنعتی شریف، برترین و البته محبوب‌ترین دانشگاه در میان دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک و دیگر دانشگاه‌های مشهور و معتبر بعد از مدتی به یکباره رویای فارغ التحصیلی از رشته‌ای فنی مهندسی را رها کرده و تغییر رشته می‌دهند. مقصدشان هم در جهتی کاملا متفاوت از انتخاب ابتدایی‌شان است؛ علوم انسانی!

آخرین آمار اعلام شده از سوی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به 4 سال پیش برمی گردد؛ دانشگاه های صنعتی شریف و علم و صنعت، کانون اصلی جریان مهاجرت دانش آموختگان فنی مهندسی و علوم پایه به حوزه علوم انسانی محسوب می شوند. رشته های محبوب دانش آموختگان فنی مهندسی برای ادامه تحصیل هم «اقتصاد» و «مدیریت» است. از آن پس دیگر آماری ارائه نشده اما همچنان میل به تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد در میان فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی در رشته های فنی مهندسی وجود دارد.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور رسما اعلام کرد: «تغییر رشته دانش آموختگان مهندسی و علوم پایه به علوم انسانی در فاصله سال های 1382 تا 1392، رشدی 7 برابری داشته است.» دلیل اصلی تغییر گرایش دانش آموختگان و فارغ التحصیلان رشته های فنی مهندسی و انتخاب رشته های حوزه علوم انسانی مانند «اقتصاد» و «مدیریت» نیز بازار‌کار است. دانشجویان فنی بعد از مدتی به این نتیجه می رسند «مهندس» شدن نمی تواند آینده شغلی تضمین شده ای را برای‌شان رقم بزند و به نوعی «اقتصاد» و «مدیریت» را پولسازتر می بینند.

علوم انسانی، آخرین اولویت خانواده‌ها

از طرفی اصرار بسیاری از خانواده ها بر تحصیل فرزندان خود در رشته های علوم تجربی و ریاضی فیزیک در دبیرستان با رویای دکتر، مهندسی، اجازه کسب شناخت لازم و کافی از علوم انسانی و رشته ها و گرایش هایش را به دانش آموزان نمی دهد. نکته تأسف‌بار این است که هنوز هم بسیاری از پدران و مادران بر این باورند دانش آموزان با سطح کیفی ضعیف‌تر و نمرات پایین‌تر مجبور به انتخاب رشته علوم انسانی می شوند و اگر امکانش را داشتند، آنها نیز علوم تجربی و ریاضی فیزیک را انتخاب می کردند!

اکثر دانش آموزان با چنین طرز تفکری ماه ها و گاهی سال ها برای قبولی در کنکور درس می خوانند تا در دانشگاه های معتبر، رشته های مهندسی و پزشکی بخوانند؛ اما بعد از مدتی تصور می کنند مسیر را اشتباه پیموده اند و علوم انسانی می تواند آینده ای بهتر پیش روی‌شان قرار دهد. در واقع محبوبیت تجاری رشته «اقتصاد» و گرایش های مختلف «مدیریت» چه در داخل و چه در خارج از کشور، نگاه دانش آموختگان رشته های فنی مهندسی را به خود جلب می کند و آنها ترجیح می دهند نام خود را به فهرست بلندبالای مهندسان بیکار اضافه نکنند.

MBA، مدیریت اجرایی، مدیریت مالی و مدیریت بازرگانی از جمله رشته های محبوب فارغ التحصیلان رشته های فنی مهندسی برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر به شمار می رود. از آنجایی که این افراد از پایه ریاضی قوی‌تری برخوردارند، امکان قبولی‌شان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری گاهی بیشتر از داوطلبانی است که مدرک کارشناسی خود را در رشته های مرتبط دریافت کرده اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 997555

وب گردی

وب گردی