جشنواره سینمای اخلاق/ نمایش فیلم‌های سینمایی «دایان» و «دیدن این فیلم جرم است» در جشنواره

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی «فیلم 100» با شعار «سینمای اخلاق» در پردیس سینمایی آزادی برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی جشنواره بین المللی فیلم 100، نشست خبری دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم ١٠٠ با حضور علی قربانی دبیر جشنواره، محمد زرویی نصرآباد مدیر عامل موسسه سپهر سوره هنر و یزدان عشیری مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری امروز (٦ اسفندماه) در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم یزدان عشیری، در خصوص اهمیت جشنواره بین المللی فیلم 100 گفت: جشنواره بین المللی فیلم ١٠٠ثانیه ای از ٨ الی ٩ اسفندماه با نمایش ص300 فیلم به همراه برنامه های متعدد آموزشی و پژوهشی نظیر ورکشاپ و کارگاه های میزبان فیلمسازان مینی مال و اهالی رسانه و علاقه مندان به این حوزه خواهد بود.

وی افزود: سینمای ثانیه ای و کوتاه، اساسا خواستگاه استعدادهای نهفته سینمای ایران است این در حالی است که تجربه موفق فیلمسازان جوان در عرصه فیلم های بلند هم، نشان داده سینمای ایران به تغیر و تحول نیاز دارد و این اتفاق در بستر فیلم های کوتاه به عنوان مکانی برای کشف استعدادهای جدید و حرف های تازه امکانپذیر می شود.

عشیری اظهار داشت: حوزه هنری راهبرد جوانگرایی و مقوله نوگرایی را به عنوان سیاست گذاری های جدید در دستور کار خود قرار داده است که این رویکرد در بخش های مختلف، مراکز و موسسات به صورت جدی پیگیری می شود و نیروهای جوان به طور سالانه به بدنه سینمای ایران اضافه می شود. این جشنواره یکی از ظرفیت های بی نظیرسینما است که به معرفی و شناسایی بسیاری از فیلمسازان جوان و محجور و استعدادیابی در این زمینه به بدنه سینما کمک می کند.

در ادامه ،علی قربانی دبیر دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم ١٠٠ ثانیه در خصوص اهداف این جشنواره گفت: جشنواره بین المللی فیلم ١٠٠ثانیه ای در حالی دوازهمین دوره خود را سپری می کند که همواره به دنبال مسیر فکر و اندیشه ای است که در سال ٨٢ در حوزه هنری کرج برای آن طراحی و اجرا شده است. در سال های اولیه، این جشنواره به عنوان ابزاری نوین برای معرفی سینما در بین تکنولوژی های پیام رسان تبدیل شد که در جریان این پیشرفت ها ایده ای نو تلقی می شد.

وی خاطر نشان کرد: جشنواره برای ما بهانه است و هیچ وقت اهمیت چندانی در مقایسه با تولید نداشته است . هدف اصلی ما از برگزاری آن، افزایش سطح این تولیدات در ژانر کوتاه و در کنار آن پخش فیلم است. در حال حاضر، سینمای کوتاه بهترین رسانه برای این ابزارهای جدید است و سینما بهترین و موثرین ابزار برای انتقال پیام محسوب می شود. فیلم های ١٠٠ ثانیه ای به تنهایی نسبت به این پیام ها واقف بوده و در انتقال پیامهای اخلاقی به مخاطب به خوبی عمل کرده است. هدف ما برگزاری جشنواره نیست بلکه افزایش تولید و انتقال مفهوم است .

قربانی عنوان کرد: شعار جشنواره بین المللی فیلم ١٠٠ثانیه ای ، "اخلاق" و تاکید بر" سینمای اخلاق" است که به درستی از طریق ابزارهای مختلف و به واسطه فیلم کوتاه به مخاطب ارائه می شود و کارکرد آن در مسائل اجتماعی به وضوع دیده می شود.هدف ما انتقال سریع و بهتر مفهوم اخلاق و در کنار آن افزایش تولید آثار و پخش فرهنگی آن در قالب سینمای اخلاق است چرا که نیاز داریم با تکرار پیام ها بی اخلاقی رایج در اجتماع اصلاح شود این در حالی است بی اخلاقی جامعه انکارناپذیر است و در ابعاد مختلف دیده می شود بنابراین اصلاح آن نیاز به تلنگر دارد.

وی یادآور شد: امروز سینمای ١٠٠ثانیه ای می تواند دائم در کنار مردم حضور داشته باشد و به واسطه تلفن همراه و تکنولوژی های در دسترس ، فرهنگ غنی و آموزه های دینی ما را لحظه به لحظه به مخاطب منتقل کند. فرهنگ و پشتوانه غنی جامعه ما می تواند در قالب پیام توسط فیلم ها ارائه شود .

دبیر جشنواره فیلم 100 اظهار داشت: معتقدیم جشنواره بهانه است و تلاش بسیاری برای تولید فیلم کرده ایم . در این جشنواره به دنبال فیلم 100 ثانیه ای به عنوان فیلم کامل با تمام مولفه های سینما بوده ایم و بر سر این اعتقاد ایستاده ایم. بسیاری از فیلم های دریافتی پیام خوبی داشته اند اما از نظر ساختار دچار مشکل بوده اند که مجبور به حذف آن شده ایم. تولید این چنین فیلمها کار سختی است و باید تمام شرایط در آن رعایت شود.

وی ضمن تاکید بر تعلق جشنواره به مردم جامعه افزود: این جشنواره سینمای اخلاق است که متعلق به هـیچ ارگانی نیست بلکه متعلق به مردم و جامعه ایران است که نیاز به کمک در بخش تولید دارد تا موضوع مردم حل شود.ما از مدیران کمیته امداد تشکر می کنیم که در تولید همت کرده اند و نسبت با تولید فرهنگ در فیلم های کوتاه اقدام خوبی داشته اند و در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی توانسته است جایگاه خوبی پیدا کنند. ما این انتظار را از همه بخش های دیگر هم داریم تا نسل های جوان یاد بگیرند که چگونه رفتار کرده و به زندگی ادامه دهند.

قربانی درباره بخش بین الملل جشنواره فیلم 100 ثانیه ای عنوان کرد: ما در این بخش به فیلم های کوتاه دنیا توجه کرده ایم تا که بتوانیم فیلم های مختلفی را در جشنواره داشته باشیم و نمونه هایی از این فیلم ها را به فیلمسازان خودمان ارائه دهیم . اما در تولید این فیلم ها بیش از محتوا به فرم پرداخته شده است و این امر از لحاظ موضوعیت همخوانی زیادی با جشنواره ما نداشته است. ما سال های زیادی است که با حشنواره های فیلم های کوتاه دیگر کشورها کار کرده ایم و روابط و تفاهم نامه هایی با این کشورها امضا شده است که از فیلم های 100 ثانیه ای ایران در جشنواره های بین المللی استفاده شود. ما هم در جشنواره هایی نظیر کن حضور داشته ایم . 3 هزارفیلم کوتاه از ١١٥ کشور برای شرکت در این دوره از جشنوارهبین المللی فیلم 100 ثانیه ای به دبیرخانه رسیده است که از این تعداد 33 اثر از 19 کشور در بخش مسابقه قرار گرفتند. لازم به ذکر است همه این آثار با دقت بررسی شده و یک سانس به اکران فیلم های این بخش اختصاص داده شد.

وی اظهار داشت: تولید فیلم ١٠٠ثانیه ای مقدمه ای برای سینمای حرفه ای نیست بلکه تولید و تخصصی مستقل محسوب می شود چرا که ایده پردازی در آن کاری مشکل است و صرفا هر فیلمساز موفقی در این عرصه قادر به ساخت فیلم بلند نیستند و برعکس آن هم وجود دارد. بنابراین این دو قشر کاملا تفکیک شده هستند و امیدوارم این مرزهای فیلمسازی در بخش فیلم کوتاه حفظ کنیم.فیلم صد ثانیه ای یک تخصص مستقل است . جوانگرایی در آن یک حسن محسوب می شود.

دبیرجشنواره فیلم 100 ضمن اشاره به فعالیت دائم حوزه هنری در ساخت فیلم کوتاه گفت: در سازمان سینمایی حوزه هنری در طول سال فارغ از این جشنواره اقدام به ساخت فیلم های کوتاه اقدام می کند که در باشگاه فیلم سوره تحت پوشش مجموعه ای به نام کات و در مرکز مستند سوره و مرکز انیمیشن نیز به تولیدات این فیلم ها کمک می شود و اعلام می کنم همه فیلمسازانی که می توانند فیلم خوب تولید کنند می توانند از حمایت ما در این زمینه بهره مند شوند. گفتنی است حوزه هنری امکان اکران فیلم را برای هر کسی که به هر دلیلی به جشنواره راه پیدا نکرده است فراهم کرده است .این اقدام با دو رویکرد کشف خطاها و کمک های آموزشی به فیلمسازان جوان انجام می شود .

وی ادامه داد:2 فیلم بلند" دایان" و "دیدن این فیلم جرم است" در جدول برنامه های جشنواره بین‌المللی «فیلم 100» به عنوان بخش ویژه در لیست اکران ها قرار داشته و برای علاقه مندان به نمایش گذاشته می شود.

قربانی اظهار داشت: تعداد فیلم کوتاهی که در شبکه های اجتماعی گسترش پیدا کردهع است کم نیست و برای نمونه می توان به مجموعه انیمیشن "دیرین دیرین اشاره کرد که در قالب سانس زنگ اخلاق با حضور عوامل ساخت این فیلم ها در جشنواره پخش خواهد شد و در نظر داریم درباره دغدغه ها واقتصاد ساخت این فیلم ها بحث و گفت و گوهایی صورت گیرد. ورکشاپ "هادی مقدم دوست " و محم ابوالحسنی و علی درخشی در این جشنواره برپا می شود.

وی تاکید کرد: در بخش سپهر سوره هنر تدابیری در خصوص اقتصاد فیلم ها سنجیده شده است که با تهیه ویدئوهایی در قالب VOD درآمدزایی کرده وبا تعلق منافه مالی به فیلمسازان اثر ،حمایتی اقتصادی انجام شود. همچنین باشگاه فیلم سوره با اعطای جوایز حمایت از تولید به فیلم های کوتاه برگزیده ، از تولید های بعدی این فیلمسازان حمایت خواهد کرد .

دبیر جشنواره بین المللی فیلم های 100 ثانیه ای ، حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی ا را یکی ار دغدغه های اصلی جشنواره دانست و افزود: حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی از دیگر دغدغه های ما است که در کنار معاونت علمی ریاست جمهوری در قالب بخشی جداگانه داوری خواهد شد.از فیلمسازانی که در بخش داوری کمک ما کرده اند تشکر می کنم که با تمام وجود حضور داشته تا پرچم سینمای اخلاق را بالا نگه داریم.

محمد زرویی نصرآباد مدیر عامل موسسه سپهر سوره هنر در باره رویکرد جشنوار بین‌المللی «فیلم 100» گفت: جشنواره علاوه بر نگاه تولید محور، بشتر نگاهی حمایتی از هنرمندان جوان دارد. در کل جشنواره های هنری نگاه اصلی توجه به کشف استعداد ها است که درواقع درگاه ورودی برای استعدادپروری و کشف آن است که آزمون ورودی به این مرحله با حمایت ها و همراهی این افراد ادامه دار می شود .

وی افزود: جشنواره بین المللی فیلم 100 به علت محدودیت های مالی حوزه هنری و همه دستگاه های فرهنگی و گرانی ارز با یک سال وقفه برگزارشد. با انتشار فراخوان جشنواره تا پایان مهلت از ارسال آثار 1328 اثر در بخش ملی دریافت شد که از این تعداد ٨٠٣ اثر مربوط به بخش اصلی و ٥٢5 اثر مربوط به بخش مسیر تجربه و فیلم اولی ها بوده است . به علت رقابت فیلم اولی ها با گروه های حرفه ای تر و امکان تضعیف روحیه این افراد در عنفوان جوانی در این بخش یه شناسایی رویش ها توجه شده است . تعداد کل شرکت کنندگان در این جشنواره 943 اثر است که 571 اثر مربوط به بخش اصلی و 416 اثر متعلق به بخش مسیر تجربه بوده است .

زرویی نصرآباد ادامه داد: در بخش معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری حمایتی از جشنواره داشته اند که به موجب آن بخشی به عنوان "حمایت از تولیدات ایرانی" در این جشنواره تعبیه شد که ١١٠اثر از علاقه مندان به این بخش دریافت شد و که در دو بخش مجزای اصلی و اکران قرارگرفته اند. در بخش اصلی در مجموع 115 اثر با هم رقابت می کنند که این تعداد 72 اثر دارای قالب داستانی ، 24 اثر دارای قالب مستند و 15 اثر دارای قالب پویانمایی بوده اند که به بخش مسابقه راه یافته اند. اما فیلم های فاقد استاندارد در بخش اکران به نمایش گذاشته می شوند که از مجموع 106 اثر، 71 اثر داستانی ،23 اثر مستند 12 اثر پویانمایی بوده است.

وی در خصوص تعداد آثار مربوط به بخش مسیر تجربه یادآور شد: در بخش اصلی 45 اثر به بخش مسابقه راه یافته است که و در بخش اکران 37 اثر به نمایش گذاشته می شوند. حاصل کل فیلم های در 9 سانس نمایش داده می شوند که 1 سانس به مسابقه مسیر تجربه، 3 سانس به مسابقه ملی ، 3 سانس به بخش غیر رقابتی، 1سانس به مسابقه حمایت از کالای ایرانی ، 1 سانس به مسابقه بین الملل و 1 سانی به بخش خارج از بین الملل تعلق گرفته است.

مدیرعامل موسسه سپهر سوره هنر ادامه داد: در راستای رایزنی های انجام شده با سایت آپارات تفاهماتی صورت گرفت که نظرسنجی مردمی به صورت همزمان با اکران فیلم ها در سالن ها انجام شود و از فیلم های برگزیده ها ازنگاه مردم در اختتامیه تقدیر خواهد شد .

وی یادآور شد: از برگزیده تمام بخش های جشنواره، یک فیلم منتخب، و از جایزه ١٥میلیون تومان به همراه تندیس جشنواره بهره مند خواهد شد. همچنین در بخش اصلی در هر کدام از بخش های مستند، داستانی و پویانمایی به بهترین کارگردانی مبلغ ١٢میلیون تومان به همراه تندیس جشنواره اعطا خواهد شد.و در کدام از این بخش ها از 2 فیلم با مبلغ ٧ تومان تقدیر خواهد شد و یک جایزه 5 میلیون تومانی به تکنیک فیلم تعلق می گیرد وبه همین میزان یک جایزه دبیر به برگزیده بخش مسیر تجربه و مبلغ 3 میلیون تومان به فیلم تقدیری در هر سه بخش اختصاص می یابد. در بخش "حمایت از کالای ایرانی" نیز به 3 فیلم های برگزیده 7 میلیون تومان و 3 میلیون تومان هم به فیلم های تقدیری تعلق خواهد گرفت. در بخش جایزه جهانی نیز به هریک از برگزیده ها مبلغ 1500 یورو اعطا خواهد شد .

در ادامه عشیری خبر داد: همزمان با جشنوار ه ویژه برنامه های جشنواره در شبکه های ٥ سیما ومستند پخش خواهد شد که در ایام برگزاری 4 برنامه در این دو شبکه به نمایش در می آید.

وی گفت: دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم ١٠٠ ثانیه ای ٨ تا ٩ اسفندماه در سینما آزادی برگزار و مراسم اختتامیه ١٠اسفندماه در تالار اندیشه برپا خواهد شد و استفاده برای اعضای صنوف سینمایی، منتقدان و اهالی رسانه آزاد است.

کد خبر: 997566

وب گردی

وب گردی