بگوییم مادر جایگزین/اصطلاح "رحم اجاره ای"صحیح نیست

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگوی زنده شبکه رادیویی درخصوص چالش های استفاده از رحم جایگزین گفت: کاربرد اصطلاح "رحم اجاره ای" صحیح نیست.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر ایرج حریرچی با بیان این مطلب گفت: تعدادی از زوج ها به دلیل مشکلات ناباروری و نازایی ناچارند با بهره گیری از آخرین تکنیک های روز دنیا بدون تجربه حاملگی و استفاده از رحم جایگزین دارای فرزند شوند.

وی با بیان این که برخی از خانم ها به دلیل خارج کردن رحم شان یا اینکه رحم آنها در نگهداری جنین توانایی لازم را ندارد ناچارند از روش رحم جایگزین استفاده کنند، افزود: کاربرد اصطلاح "رحم اجاره ای" صحیح نیست؛ چراکه ناخواسته موضوع صاحبخانه و مستاجری را مطرح و به گونه ای نفع مالی را القا می کند.

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تعدادی از کشورهای توسعه یافته از این تکنولوژی برای رفع این نقیصه استفاده می کنند، گفت: در کشورهای پیشرفته این مدل باروری به نام "مادرجایگزین" (Surrogacy Mother ) نام برده می شود که در فارسی به رحم اجاره ای تبدیل شده است.

دکتر حریرچی با بیان اینکه استفاده از رحم جایگزین، خیلی شایع نیست و در کشور ما با جمعیت 80 میلیونی حدود چند صد مورد است، افزود: استفاده از این روش اشکال شرعی و قانونی ندارد و از اکثر مراجع استعلام شده است.

وی همچنین ادامه داد: در کل کار بسیار مثبتی است و مشکل زوج های نابارور را برطرف می کند اما باید در این زمینه فرهنگ سازی بیشتری انجام شود.

قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه گفت: زمانی که برای اجرای این روش، واسطه گری و دریافت پول مازادی صورت بگیرد تخلف محسوب می شود و باید برخورد شود.

دکتر حریرچی با بیان اینکه رحم جایگزین با پیوند عضو بی شباهت نیست، در حالی که اهدای عضو کاری مقدس به شمار می رود، گفت: کدهای اخلاقی بین المللی در این حوزه تاکید دارند که دهنده و گیرنده عضو همدیگر را نشناسند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در این روند تسهیل گرانی شامل پزشکان و روانپزشکان هستند که افراد را قانع کنند تا پیوند صورت پذیرد، افزود: کدهای اخلاقی باید درخصوص مادر جایگزین هم رعایت شوند تا معاملات مالی حذف شود.

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه استفاده از رحم جایگزین در مقایسه با آمار یک میلیون و 540 هزار زایمان رقم قابل ملاحظه ای نیست، گفت: بهره گیری از روش های درمان ناباروری به صورت اهدا و درمان های جایگزین از طریق افزایش آگاهی مردم و همگامی با توسعه سریع این تکنیک ها می تواند روش موثری باشد.

دکتر حریرچی در پایان تصریح کرد: مراکز ناباروری علمی، مطمئن و معتبر با کادر پزشکان و کمیته های اخلاق در گسترش و استفاده صحیح از روش رحم جایگزین می توانند بسیار تاثیر گذار باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 997578

وب گردی

وب گردی