تلاش برای مقابله و یا براندازی نظام ایران، کاملا اشتباه است

« خاویر سولانا » مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله ای تاکید کرد: در شرایط فعلی هر گونه تلاش برای مقابله و یا براندازی نظام جمهوری اسلامی، امری کاملا اشتباه است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ در این مقاله که در تارنمای پروجگت سندیکیت (project syndicate) منتشر شد ؛ وی به بیان برخی تجربیات عملی دیپلماتیک خود در ارتباط با ایران پرداخت و نوشت: «من به عنوان نماینده عالی اتحادیه اروپا درآغاز مذاکرات هسته ای پیشترفت های خوبی با حسن روحانی داشتم .»
سولانا می نویسد : « انتخاب روحانی در سال 2013 (1392) به ریاست جمهوری ایران ؛ جامعه بین المللی را به سوی برجام سوق داد و این امر به یک نقطه عطف دیپلماتیک آنهم در سال هایی که ناآرامی ها به طور بی سابقه ای در حال گسترش بود، منجر شد.»
دیپلمات مشهور اروپایی با اشاره به روی کارآمدن دولت دونالد ترامپ در آمریکا نوشت : متاسفانه با آمدن ترامپ و سوء استفاده او از موقعیت دلار، روابط ایران و آمریکا وخیم تر شد. در نتیجه خروج آمریکا از برجام و تحریم ها، ایالات متحده هر شانسی برای تشکیل جبهه متحد با اروپا در پرداختن به مسائل حقوق بشری ایران و همچنین درباره رفتار ایران در خاورمیانه و فراتر از آن از دست داد.
سولانا در این مقاله همچنین به تلاش ضدایرانی آمریکا با میزبانی لهستان در تشکیل جبهه ای ضد ایران اشاره کرد و نوشت : آمریکا در کنفرانس ورشو نیز تلاش زیادی به خرج داد که میان اروپائیان شکاف بیاندازد و جبهه ضد ایرانی را تقویت کند.
وی معتقد است با توجه به ملاحظات امنیتی - سیاسی الان بیشتر از هر زمانی دیگر تلاش برای مقابله و یا تغییر رژیم تهران اشتباه خواهد بود. فروپاشی نظام ایران و حتی فروپاشی برجام ، منطقه و جهان را در دور جدیدی از درگیری ها و ناامنی های گسترده فرو خواهد برد.
وی در بخش دیگری از مقاله خود به جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و حمایت های واشنگتن از رژیم صدام اشاره کرد و نوشت : این جنگ نزدیک به نیم میلیون کشته برجای گذاشت ؛ در جنگ هشت ساله آمریکا طرفدار صدام بود و تصور می شد که واشنگتن دیر یا زود حمله ای به ایران خواهد کرد، اما به صورت طنزآمیزی آمریکا به عراق حمله کرد و با این کارش زمینه وسیعی از نفوذ سیاسی و نظامی ایران در منطقه خاورمیانه را فراهم آورد'.
سولانا از 1994 تا 1999 دبیرکل ناتو بود و از 1999 تا 2009 نیز مسئولیت سیاست خارجی اتحادیه اروپا را برعهده داشت.

ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 997604

وب گردی

وب گردی