هدررفت آب با فناوری‌های بومی کاهش یافت

اواخر سال ۷۶ بود که یکی از استعدادهای برتر کشور به همراه گروه تحقیقاتی خود با هدف بومی سازی دانش فنی تصفیه شیمیایی آب، مطالعات بسیاری را بر روی بازدارنده های مناسب خوردگی و رسوب برای آب های صنعتی انجام دادند. 

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، نتایج مطالعات صورت گرفته منجر به ارائه فرمولاسیون های مشخصی برای مواد بازدارنده شد که تست مواد مذکور در پایلوت های آزمایشگاهی حاوی آب های صنعتی شبیه سازی شده، نتایج قابل قبولی را در پی داشت و در نهایت تمامی این تلاش ها، منجر به تاسیس شرکت دانش بنیان محافظان بهبود آب در بهمن سال ۷۹ شد. البته مطالعات تکمیلی بر روی انواع مواد بازدارنده با هدف ارتقاء و افزایش کیفیت مواد همچنان و در طول سالیان متمادی ادامه دارد تا جایی که در حال حاضر محصولات این شرکت به لحاظ میزان مصرف و کیفیت، با انواع برندهای خارجی مشابه، برابری می کند.

با تلاش این شرکت دانش بنیان داخلی و به همت متخصصان داخلی، افزودنی های شیمیایی صنایع آب به مرحله تولید و بومی سازی رسید. این شرکت جزء معدود شرکت های دانش بنیان مورد تایید معاونت علمی در حیطه تولید و بومی سازی افزودنی های شیمیایی صنایع آب در کشور است.

این شرکت در زمینه تصفیه آب های صنعتی و به عنوان تولید کننده مواد شیمیایی بازدارنده خوردگی و رسوب دوست دار محیط زیست در سیستم های برج خنک کن، بویلرها، اسمز معکوس و مدارهای بسته فعال است.

به گفته سیدعلی سیدرضی مدیر عامل این شرکت دانش بنیان، تولیدات شرکت برای سیستم های مختلف در قالب بازدارنده های رسوب و خوردگی بر پایه فسفات (بویلر، برج خنک کن)، پایه نیتریت و مولیبدات (مدار بسته)، دیسپرسانت ها، میکروب کش ها و ضد جلبک و ضد باکتری ها، اکسیژن زدا ها و آمین های خط بخار (بویلر)، آنتی اسکالانت ها (RO) مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: شرکت ما توانسته است ضمن صرفه جویی در مصرف آب، رسوب‌گذاری در نقاط بحرانی سیستم برای مثال مبدل ها، کندانسورها و ژاکت راکتورها را نیز به حداقل برساند. مشتریان شرکت بیشتر از صنایع فولاد، پتروشیمی، مس، نیروگاه و صنایع لاستیک هستند.

به گفته مدیر عامل این شرکت، ظرفیت تولید سالیانه شرکت، در سال های ابتدایی در حد ۵۰ تن بود که در سال ۹۰ این عدد با افزایش چشم گیری به حدود هزار تن رسید. مواد تولیدی این شرکت در قالب ۴ نوع بازدارنده های رسوب و خوردگی، منعقدکننده ها، شستشودهنده ها و ضد جلبک ها است.

وی درباره دستاوردهای شرکت، بیان کرد: صرفه جویی در مصرف آب به میزان ۱.۵ میلیون متر مکعب در منطقه اصفهان با افزایش پارامتر هدایت الکتریکی بدون رسوب گذاری یکی از پروژه های اجرا شده توسط شرکت ما است.

این فعال دانش بنیانی در ادامه تصریح کرد: ارائه، تدوین و عملیاتی کردن دستورالعمل های جدید کنترل خوردگی و رسوب در برخی از صنایع با نشت های پیوسته مواد هیدروکربنی، آمونیاکی و در نهایت کاهش میزان خوردگی از حدود ۲۵MPY به کمتر از ۵MPY با کنترل رسوب گذاری از دیگر خدماتی است که شرکت ما ارائه داده است.

وی همچنین عنوان کرد: در طول چند سال گذشته در مجتمع هایی که از آب RO به عنوان آب جبرانی برج خنک کن استفاده شده است، آهک برای کاهش خورندگی آب در گردش مورد استفاده قرار می‌گرفت که جدا از بهره برداری و تخصیص نیروی ‌بهره‌بردار، این امر به دلایل مختلف سبب افزایش رسوب‌گذاری می شد. این شرکت با دستیابی به فرمولاسیون جدید ماده بازدارنده با کد ۵۱۳۷-MBA، ضمن حذف تزریق آهک، با کنترل pH در محدوده های خنثی، رسوب‌گذاری را در نقاط بحرانی به حداقل ممکن رسانده است.

سیدرضی در خصوص تعداد شاغلین در شرکت، اظهار کرد: در حال حاضر حدود 60 نفر از جوانان ایرانی در شرکت مشغول به فعالیت هستند که امیدوار هستیم با توسعه شرکت و تولیدات بتوانیم این تعداد را نیز افزایش دهیم.

وی با اشاره به حمایت های معاونت علمی، گفت: شرکت ما از خدمات مختلف معاونت علمی مانند شرکت در دوره های آموزشی، معافیت های مالیاتی و تسهیلات کریدور صادرات استفاده کرده ایم.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان داخلی ادامه داد: برای صادرات محصولات تولیدی خود اقدام به دریافت گواهی نامه های بین المللی کرده ایم تا بتوانیم سال آینده محصولات خود را به دیگر کشورها صادر کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 997625

وب گردی

وب گردی