مهاجرت 28هزار نفر از جمعیت عودلاجان/مردم نمی خواهند درعودلاجان و امامزاده یحیی زندگی کنند

عضو هیات رییسه شورای شهر با تاکید بر اینکه حال و روز بافت تاریخی تهران بد است به مهاجرت جمعیت به دلیل فرسودگی بافت ها گفت: مردم دیگر نمی خواهند در عودلاجان و امامزاده یحیی زندگی کنند و 28هزار نفر از جمعیت عودلاجان مهاجرت کرده اند تا دیرتر نشده فکر چاره باشید.

به گزارش ایسکانیوز، زهرا نژادبهرام گفت: محله عودلاجان در منطقه 12 واقع شده و سابقه تاریخی 400 سال سکونت و بیش از هزار سال قدمت دارد.

وی گفت: محدوده عودلاجان و به طور خاص محدوده امامزاده یحیی با 400 سال تاریخچه مکتوب، قدمتی به اندازه پایتخت دارند و بخشی از هویت و تاریخ تهران با این محله پیوند خورده است. امامزاده یحیی امروزی علی رغم شکوه و هویت تاریخی، شرایط و روزگار خوبی ندارد و ساکنانش تمایلی برای زندگی در آن ندارند. در تاریخ 14 بهمن 1397 به درخواست ساکنین محدوده امامزاده یحیی در محله حضور یافتم تا از نزدیک با ساکنین به گفتگو بنشینم و در جریان مسائل و مشکلات آن محله قرار بگیرم.

نژاد بهرام افزود: آمارها نشان می دهد که چهار دهه پیش قریب به 42 هزار نفر جمعیت در آن محله سکونت داشتند این در حالی است که در سال 1395 جمعیت محله عولاجان معادل 13300 نفر برآورد شده است که نشان می دهد بیش از 28هزار نفر از جمعیت از آن محله در طول چهل سال گذشته مهاجرت کردند و به دلیل همجواری با بازار و مراکز اقتصادی، قریب به 20 درصد از بناهای مسکونی محله به انبار و بناهای متروکه تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه معماری قدیمی و فاخر محله در گذر زمان و در سایه غفلت سازمان میراث فرهنگی از اقدامات مرمت و مقاوم سازی، دچار مرگ تدریجی است گفت: سازمان میراث فرهنگی از سال 1385 در راستای حفظ آثار تاریخی و ارزشمند محله عودلاجان، به درستی مجوز نوسازی برای پارسل های واقع در آن محدوده را محدود به دو طبقه کرد اما تسهیلات و بسته های تشویقی غیرکالبدی ویژه به منظور تقویت انگیزه ساکنین برای نوسازی و مقاوم سازی وضعیت نابسامان پارسل های فرسوده واقع در این محله پیش بینی کرد که این امر بر شدت فرسودگی، سکونت ارزان، مهاجرت، افزایش خانه های کارگری، سیمای زشت و نابودی هویت تاریخی و فرهنگی محله افزود.

به گفته عضو هیات رییسه شورای شهر، محله عولاجان در شرایط کنونی با مسائل و مشکلاتی مانند خروج جمعیت پایدار و بومی به دلیل افت کیفیت سکونت، افزایش نقاط جرم خیز و بی دفاع شهری به دلیل عدم روشنایی معابر، افزایش خانه های متروکه و گذرهای پیچ در پیچ، حضور گروههای قومیتی متعدد، فقدان سنخیت فرهنگی و کاهش هویت اجتماعی و حس تعلق به تبع آن، امدادرسانی دشوار در مواقع حساس به ساکنین بخش های میانی و مرکزی بافت و نبود فضاهای چند منظوره و مقاوم در مواجهه با سوانح طبیعی ، مساله کسری شدید پارکینگ و تبدیل املاک متعلق به سازمان اوقاف به نشیمین گاه معتادین و... دست و پنجه نرم می کند.

نژاد بهرام گفت: با توجه به افزایش روزافزون مسائل و مشکلات محله عودلاجان به شهرداری تهران نسبت به آینده قلب تاریخی تهران و عواقب غفلت از پیگیری در جهت حل مشکلات هشدار می دهم و انتظار دارم با توجه به دغدغه مندی مدیریت جدید شهری نسبت به حفظ هویت تاریخی تهران، برگزاری جلسه مشترک با سازمان میراث فرهنگی،سازمان اوقاف، مدیریت منطقه، ساکنان محله عولاجان، دفتر توسعه محله عودلاجان و سازمان آتش نشانی در اولویت برنامه های آقای دکتر حناچی، قرار بگیرد و با توجه به فقر خدماتی در محله نسبت به پیگیری تهیه لایه خدماتی و لایه شبکه معابر، تهیه ضوابط ویژه ساخت و ساز در محدوده، تعریف تسهیلات تشویقی غیرکالبدی برای محله های ارزشمند تاریخی، ساماندهی فضاهای بی دفاع شهری، تدوین برنامه ویژه برای مدیریت بحران در بافت های تاریخی و سایر اقدامات در راستای ارتقای ارزش سکونت در آن محله اقدام کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 997653

وب گردی

وب گردی